روز گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان و فرهنگیان بار دیگر به افتضاح سند ۲۰۳۰ و حرکت خزنده غرب برای تربیت دانش آموز غربی در ایران اشاره نموده…
روز گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان و فرهنگیان بار دیگر به افتضاح سند ۲۰۳۰ و حرکت خزنده غرب برای تربیت دانش آموز غربی در ایران اشاره نموده و موارد فوق را به بدنه تعلیم و تربیت کشور گوشزد نمودند. به بهانه این موضوع تحلیلی که چندی قبل توسط میلاد لارستان تهیه شده بود را بار دیگر در خصوص سند ۲۰۳۰ با هم مرور می نماییم:
آذرماه سال ۹۵ بود که سندی با عنوان سند ملی آموزش ۲۰۳۰ ایران با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم رونمایی شد. میگفتند این سند وضعیت حوزه آموزش در ایران بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۳۰ را ترسیم میکند که شرایط و چگونگی تحصیل و سطح سواد در ایران و دیگر کشورهای عضو این پیمان کجا و چطور باشد.
چند روز پس از رونمایی این سند، پیش نویسی از محتویات آن نیز منتشر شد که اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی (+)و نمایندگان مجلس به آن اعتراض کردند و معتقد بودند که این سند مغایرتهایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی دارد.اگر چه مسئولان کشور اجرایی شدن آن را گرو تایید و عدم منافات با اسناد بالادستی می دانستند اما نگرانی نسبت به روند بررسی این سند از سوی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تا اواسط بهمن ماه ۹۵ همچنان ادامه داشت. در اواسط فروردین ۹۶ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سند موسوم به ۲۰۳۰ اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی، مفاد این سند را به دقت تحلیل و بررسی کرده و معتقدیم این سند در موارد زیادی با مبانی ارزشی و عقیدتی ما مباینت دارد(+). اگرچه مخبر دزفولی اشاره کرده بود: صرفنظر از این مباینت، در حالی که اسناد بالادستی کشور در این حوزه تدوین، تصویب و در حال اجراست؛ چرا مجددا قصد دارند تا سند ۲۰۳۰ را اجرایی کنند؟و به این موضوع نیز پرداخته بود که وزیر محترم آموزش و پرورش به این نکته تصریح داشته که در “سند تحول بنیادین آموزش و پرورش” به خوبی موضوع نظام آموزش مهارت مورد توجه قرار گرفته و همه باید تمام توان خود را بر اجرای این سند مهم متمرکز کنند.
تا اینکه در ۱۷ اردیبهشت ۹۶ امام خامنه ای در سخنانی در جمع مسئولان آموزش و پرورش و فرهنگیان اظهار داشتند: امضای سند ۲۰۳۰ و اجرای بی سر و صدای آن قطعاً مجاز نیست
۱) اشکال قانونی و مصوباتی
این سند بی سر و صدا در کشورمان در دولت یازدهم به تصویب رسیده و اهداف دستور کار مبانی توسعه پایدار ۲۰۳۰ که ۱۷ هدف اصلی و ۱۶۹ هدف فرعی دارد را جهت اقدام عملی همه کشورها برای تحقق حکومت یکپارچه در سازمان ملل ارائه داده و ایران و کشورهای امضا کننده را ملزم به رعایت سرفصلها به ویژه در موارد آموزشی میکند.
در تصویبنامه هیئت وزیران ذکر شده است که این سند مستند به اصل ۱۳۸ قانون اساسی است حال آن که در سه بخش با این اصل منافات دارد: سطح این سند بسیار وسیعتر از موارد مذکور در اصل ۱۳۸ قانون اساسی است. اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی اعلام میکند که مصوبات هیئت وزیران نباید با متن و روح قوانین مخالف باشد. اصل ۱۳۸ قانون اساسی اعلام میکند تصویبنامههای هیئت وزیران باید به اطلاع رئیس مجلس برسد، حال آنکه این مسئله به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی نرسیده است.
کبگانیان با اشاره به اشکالات ساختاری موجود در سند ۲۰۳۰ گفت: هیچ کدام از دو مرجع مجلس و شورایعالی انقلاب فرهنگی در روند امضای سند نبودند.
اگرچه وزیر علوم قسم خورده بود که این سند را امضا نکرده وبلکه این یک تفاهم است، اما ناگفته پیداست که مغایرت آن با اصول نظام پاک کننده اشتباه آنان نیست…
بر اساس رهبران کشورهای عضو سازمان ملل، در سپتامبر ۲۰۱۵ در اجلاس عالیرتبه سازمان ملل تعهد کردند دستور کار جهانی توسعۀ پایدار ۲۰۳۰ را در سیاستگذاریهای کلان خود در سطح ملی از اول ژانویه سال ۲۰۱۶ اجرایی کنند، برایناساس در بخش اهداف آموزشی موضوع آموزش و یادگیری مادامالعمر باکیفیت، برابر و فراگیر برای همه با محوریت یونسکو تعیین شده که ایران نیز متعهد به اجرای آن است. مؤلفههای کلیدی در برنامه آموزش ۲۰۳۰ عبارتند از:
برابری و فراگیر بودن، دسترسی برابر، عادلانه و باکیفیت، برابری جنسیتی، کیفیت آموزش و یادگیری مادام العمر.
در چارچوب عمل ۲۰۳۰ به واژههایی همچون شهروند جهانی و برابری جنسیتی اشاره شده است که این مباحث از سوی برخی صاحبنظران و کارشناسان بهویژه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد نقد بوده و حتی برخی معتقدند که تصویب و اجرای این سند دگرگونیهای بسیاری را در آموزش کشور ایجاد خواهد کرد که از جمله آن میتوان به حذف کلیشههای جنسی و ارائه آموزشهای جنسی به کودکان و حذف برخی مفاهیم قرآنی و ارزشی از کتابهای درسی بهبهانه ترویج صلح و نبود خشونت اشاره کرد. حتی برخی معتقدند سند ۲۰۳۰ صریحاً میگوید هر نوع تربیت دینی خلاف حقوق بشر است.
آموزش روابط جنسی به کودکانی که هنوز به سن بلوغ نیز نرسیده اند فاجعه ای دیگر از این سند به اصطلاح علمی یونسکو می باشد. متاسفانه کتابهایی نیز در این زمینه چاپ شده که به علت مشکلات اخلاقی تنها یکی از صفحات آن به عنوان نمونه آورده شده است و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل … فراموش نکنیم که این کتب قرار بوده برای بچه های خردسال آموزش داده شود. (آموزش روابط جنسی، تفاوت های بدن زن و مرد، طریقه تولید مثل و..!!! )
جالب تر اینکه در این سند به خانواده توجه خاصی شده ولی بر همین اساس خانواده ۳ نوع تعریف شده است: خانواده زن و مرد، خانواده مرد و مرد و خانواده زن و زن (اوج فضاحت همجنس بازی) و دولت ها مکلف به حمایت از همه نوع خانواده ها بر اساس این سند هستند.
در این خصوص فرشیدی وزیر سابق علوم می گوید: «ممکن است در واژههایی مثل عدالت و گسترش آموزش با یونسکو همنظر باشیم ولی هنجارهای اخلاقی ما متفاوت با آنهاست و آنها به هنجارهای ما اعتقادی ندارند لذا در اجرای این سند دچار مشکل میشویم. این سند انسانی را تصویر میکند که بایستی در نظام سلطه هضم شود. ما در ایران به عدالت جنسیتی بر مبنای ویژگیهای خاص زنان و مردان اعتقاد داریم ولی در سند ۲۰۳۰ تعهد دادهایم تا برابری جنسیتی را اجرا کنیم. این برابری مفهومی متفاوت از عدالت دارد. در سند ۲۰۳۰ از حقوق بشر، سبک زندگی پایدار، شهروند جهانی و تنوع فرهنگی یاد میشود که شاید کلماتی زیبا باشند ولی در باطن هیچ سنخیتی با باورهای ما ندارند.
در این زمینه مشاهده کلیپ زیر را توصیه مینماییم.
۴) تعارض با اسناد بالادستی کشور
از سوی دیگر سند آموزش ۲۰۳۰ با اسناد بالادستی و بومی کشور ما نیز تعارضاتی دارد باید توجه داشت که پیشرفت کشور ما باید مبتنی بر «عدالت» با معنای خاص در منظومه اسلامی باشد، اما در سند آموزش ۲۰۳۰ «برابری (equality)» مورد تأکید قرار گرفته است که اینها لزوماً یکی نیستند. در سند بینالمللی ۲۰۳۰ نظام ارزشی خاصی وجود دارد که اگر برخورد سطحی و مسامحهآمیز با آن شود و معادل گرفتن کلیدواژههای آن فارغ از نظام فکری پشتیبان مربوطه باشد بسیار خطرناک است.
تجربه نشان داده بایستی در مقابل یونسکو و نهادهای مشابه آن هشیار باشیم زیرا اساس فعالیت آنها ترویج سکولاریسم است. شاید برخی از بومیسازی این سند بگویند ولی وقتی روح یک سند بر اساس تفکرات سکولاریسم تدوینشده؛ چطور میتوانیم با چند تغییر ساده آن را بومیسازی کنیم و نگران تعارضات آن بافرهنگ ایرانی اسلامی نباشیم؟»
برخی منابع استفاده شده:
پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
پایگاه کمیسیون ایران و یونسکو
تسنیم
فارس
شبکه خبر
حقیقتا ازمتن کتابی که اینجا قرار داده شده، برداشت میشه که قطعا این کتاب برای کودکانی نیست که سواد خواندن و نوشتن ندارند، و شیوه بیان آن نیز به چنین سنینی مطابق ندارد. میتوانید خیلی کتابهایی از این قبیل را چک کنید.
در نوشته ای از کتاب که شما زیر آن خط کشیده اید!!! برداشت های متعددی وجود دارد که شما بدبینانه ترین و کم احتمال ترین را در نظر گرفته اید. باور بفرمایید اگرمن این بدون توضیحات شما این جمله را میخواندم، به هیچ وجه برداشت های شما به ذهنم نمیرسید. قطعا به این فکر میکردم که منظورش آنهایی است که مادر خودشان به هر دلیلی (فوق، طلاق و..) پیش نیست و مادری (زن پدر) دارد. اینگونه نگاه ها (مانند نگاه های بدبینانه شما) به نظر نمیرسد در اسلام هم مورد پسند باشد.
==========================
میلاد لارستان: دوست عزیز دقت بفرمایید این کتاب توسط یک خارجی نوشته شده است. در صورت فوت و یا طلاق بازهم یک مادر در خانواده باقی می ماند. ضمنا به خاطر رعایت شئونات مابقی بخش های کتاب قرار داده نشده. روند کتاب به فرمتی است که واقعا برای یک جامعه اسلامی شرم آور است.
دوست عزیز حتی اگر خیلی خوش بینانه مطلب را دریافت کنید پس به عکسهای زیر متن دقت نکرده اید که در یکی از آنها دو خانم و دوبچه وجود دارد! در یکی از صفحات دیگر نیز که عکسش اینجا موجود نسیت، مشاهده میشود که دومرد در کنار بچه ها هستند. نکند اینها هم نشاندهنده عمو و دایی هستند؟
لطفا در مورد برابری جنسیتی بیشتر توضیح بدید این بحث برایم کمی پیچیده شده افرادی که موافق سندند میگند این سند اصلا هیچ ربطی به آموزش جنسی نداره منم نتونستم بفهمم از کجای سند این حرف در اومده فقط چون آقای خامنه ای ابراز نگرانی کردند منم نگران شدم در ضمن میگند این کتاب برای سن بلوغ و بعد از اونه که البته لازمه . متهم شدم به اینکه بی تفکر و تعقل از رهبر دفاع میکنم لطفا بیشتر توضیح بدید
یعنی اونا مستقیم نگفتند که میخوان چی کار کنند بلکه تحلیل گرای ما از کلمه برابری جنسیتی به این سند و اهدافش شک کردند؟ این قابل دفاع نیست!
دوستان عزیز من با آموزش سند ۲۰۳۰ مشکلی ندارم اما چرا در بندهای این سند در مورد آموزشهای جنسی بحث شده. جالب اینجاست افرادی که موافق سند هستن میفرماین این آموزشهای برا این منظور هستن که بچه های ما آگاه باشن وقتی فرد ناشناسی آنهارا نوازش کرد بغل کرد یا حرفهایی زد با اون شخص برخورد کنن و دور شون. اگه فقط اینه خب اینو عمه منم بلده به بچش یاد بده پس خانواده ها آموزشهای لازم رو به بچه هاشون دادن نیاز نیست اعضای نسبتا محترم یونسکو به ما آموزش بدن.
مورد بعدی اینکه چرا این سنهد به این مهمی و اینقدر ارزشمند که یه عده میگن خیلی عالی و خوبه تو ژاپن امضا نشده؟؟
ژاپن اموزش بین المللی نمیخواد؟؟
مورد بعدی اینه که یه عده عزیزان میگن رهبر مخالفه اما نمیگن چرا؟؟؟؟
عزیزان من این سند دقیقا با ۳ بنداز قوانین ما مخالفت میکنه قوانینی که مجلست تایید کرده و رئیس جمهورت باید به اون عمل کنه . من اون قسمت از بندهایی که مخالف قوانین ایران هستن رو اینجا میذارم
** سند آموزش ۲۰۳۰ با قانون اساسی ایران مغایرت دارد
خزعلی در پاسخ به این پرسش که “آیا سند آموزش توسعه ۲۰۳۰ با قوانین بالادستی کشور، مغایرت دارد؟” بیان کرد: در تصویبنامه هیئت وزیران ذکر شده است که این سند مستند به اصل ۱۳۸ قانون اساسی است حال آن که در سه بخش با این اصل منافات دارد: سطح این سند بسیار وسیعتر از موارد مذکور در اصل ۱۳۸ قانون اساسی است. اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی اعلام میکند که مصوبات هیئت وزیران نباید با متن و روح قوانین مخالف باشد. اصل ۱۳۸ قانون اساسی اعلام میکند تصویبنامههای هیئت وزیران باید به اطلاع رئیس مجلس برسد، حال آنکه این مسئله به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی نرسیده است.
نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای فرهنگی و اجتماعی زنان ادامه داد: لازم به ذکر است تهیه سند ملی آموزش ۲۰۳۰ و دادن تعهد به یونسکو با اصول ۱۵۳، ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی نیز در تعارض است. اصل ۱۵۳ قانون اساسی میگوید: هر گونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی و اقتصادی، فرهنگ، ارتش و دیگر شئون کشور شود، ممنوع است. اصل ۷۷ قانون اساسی میگوید: عهدنامهها، مقاولهنامهها، قراردادها و موافقتنامههای بینالمللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. اصل ۱۲۵ قانون اساسی میگوید: امضای عهدنامهها، مقاولهنامهها، موافقتنامهها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولتها و همچنین امضای پیمانهای مربوط به اتحادیههای بینالمللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رییس جمهور یا نماینده قانونی او است.
وی افزود: تهیه سند ملی ۲۰۳۰ جمهوری اسلامی ایران براساس سند آموزش سازمان ملل و با هدایت و نظارت دفتر یونسکو با فرموده مقام معظم رهبری که «شورای عالی انقلاب فرهنگی باید اتاق فرمان فرهنگی کشور یا ستاد عالی فرهنگی و علمی دستگاههای کشور» باشد منافات دارد. لازم به ذکر است ساختاری که برای چارچوب عمل ملی سند آموزش ۲۰۳۰ در تصویبنامه هیئت وزیران در نظر گرفته شده شبیه ساختار شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اعتبار آن در حدی است که بهمحض تصویب سند همه دستگاههای دولتی موظف به اجرا میشوند.
مخالفت رهبر به دلیل قوانین کشورمونه
بازم میپرسم چرا ژاپن حاضر نشد ان سند رو امضا کنه؟
چرا رئیس جمهور و دستیارانش علیه قوانین کشور عمل کردن؟؟
حکم کسی که قانون کشور رو زیر پا بذاره چیه؟
کسی که فقط به ۳ بند قانون کشورش احترام نذاره به ۷۵ میلیون جمعیتش هم احترام قائل نیست.
ممنون
اتفاقا سال ۹۵ درشبکه مستند یک برنامه ی که اسمش یادم نیست تحت عنوان بهداشت جنسی پخش شد که درآن به بهانه بالا بردن آگاهی کودکان تاکه وقتی کسی به اندام جنسی آن هانزدیک شد برخورد کندوبه کودکان اندام هاوحرف ها وکارهای جنسی رامیگفتند ویادمیداد ودرآن بر نامه غیر مستقیم گفتند که چرا ماشبکه ی نداریم که اینگونه آموزش هارا به کودکان ما بده وحتی عکس های غیر اخلاقی هم در شبکه مستند ایران پخش شد وحتی در مهد کودک ها رفتند تا ببینند کودکان چیزی از اندام جنسی میدانند تابرایشان توضیح دهند
سلام کتاب لک لکی درکارنیست ربطی به بیست سی نداره وهرچندوقت یکبارواردایران میشه تامجوزچاپ بگیره اما وزارت ارشاد تا حالا این اجازه رو بهش نداده
سند ۲۰۳۰یه چشم انداز ۱۵ساله هست ریشه کنی فقر،گرسنگی،رشدبهداشت ،حفاظت از دریاها واقیانوس ها و مقاوم سازی ساختمانها ومسائل جنسی هم نیاز به اموزش دارد که باید در مدارس تعلیم ببینند وفی نفسه سند خوبی هست واما متاسفانه سران کشور ایران به خاطر افکار یخی ومنجمد تصمیم های واهی ودور از ذهن گرفتن
واقعا چطور میتونید فکر کنید که ممکنه یه بچه مهد کودکی بتونه درمقابل یه نره خر وحشی تحریک شده از خودش دفاع کنه؟؟؟؟؟ماها که از بچگی پدر و مادرامون حتی کلامی از مسابل جنسی برامون نگفتن تا سن بلوغ، خودمون طبق یه غریزه خدادادی و اینکه بلخشید، اونجای بدنت مال دستشویی کردنه و کسی نبینه عیبه و اینا حرفا….. نمیذاشتیم کسی ببینه چه برسه به دست زدن
اما هرچقدرم به بچه مهدکودکی آموزش بدی میتونی این قدرتم بهش بدی که اون یارو رو پس بزنه؟واقعا این آموزشا مضحک و مسخره و چندش آور و خیلییییی تاااابلوئه که هدفشون ایجاد بلوغ زودرسه برای بجه ها
باعرض سلام وادب خدمت جناب آقای مویدی باتوجه به اشراف وتجربه جنابعالی در امرآموزش وتربیت نقد سند ۲۰۳۰ یک کارتخصصی است که کارهرکس نیست وبایددرفضایی به دور از حب وبغض وصرفا باتکیه بر آموزه های دینی وتجربه وتخصص که بحمدالله در شما وجود دارد بررسی و نقد منصفانه شود اگر دارای نکات مثبتی است به آن نیز پرداخته شود ان شاالله موفق وموید باشید ودر پناه حق
همون بهتر که لغو شد.این اصلا اخلاقی نیست وممکن است باعث رواج کارهای زشت شود.پدر مادر اغلب سعی می کنند که بچه هایشان بااخلاق وصاحب ادب وکمالات باشند.پس یکی باید باشد جلوی اجرای این سند ررا بگیرد.
با اجرایی شدن این سند ایران دیگه جای زندگی کردن نیست.ایران مسموم میشه.بیچاره بچه هامون بیچاره ها .منکه فرار میکمم میرم نجف خداجون خودت به دادمون برس