دوشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۴ق.ظ
::آخرین مطلب 47 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

هفته چهارم تير ماه 1386 – شماره 477 (سهميه‌بندي و فوايد آن)

سهميه‌بندي بنزين وارد سومين هفته خود شد. اين كار گرچه مشكلاتي به همراه داشته اما فوايد آن بسيار ارزشمند بوده است كه مهمترين آنها عبارتند از:*)صرفه‌جويي حدود ۴ ميليارد دلاربنا…

سهميه‌بندي بنزين وارد سومين هفته خود شد. اين كار گرچه مشكلاتي به همراه داشته اما فوايد آن بسيار ارزشمند بوده است كه مهمترين آنها عبارتند از:
*)صرفه‌جويي حدود ۴ ميليارد دلار
بنا به اظهار مسئولين در صورتي كه مصرف بنزين طبق روال سالهاي گذشته ادامه مي‌يافت بايد در سال جاري ۷ ميليارد دلار بنزين وارد مي‌شد كه با توجه به واردات ۳ ميليارد دلاري و سهميه‌بندي از واردات ۴ ميليارد دلار ديگر صرف نظر مي شود كه با آن پول مي‌توان ۵۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس درون شهري خريداري و به ناوگان حمل و نقل كشور اضافه نمود يا با اين مبلغ مي‌توان ۵۳۰۰۰ مدرسه غير مقاوم كشور را بازسازي كرد و…
*)كاهش ترافيك در كلان شهرها و افزايش بازدهي اتوبوس‌هاي درون شهري
كاهش بار ترافيكي چند حسن دارد كه مي‌توان به اختصار اشاره نمود.
الف)كم شدن استرس عمومي در لحظات رانندگي و تراكم وسايل نقليه
ب)جلوگيري از تصادف‌ها  و خطرات ناشي از آن
ج)افزايش سرعت اتوبوس‌ها و ميني‌بوس‌ها و ساير وسايل نقليه عمومي كه طبعاً بدون افزايش تعداد آنها مي‌توان در حمل و نقل تسريع ايجاد نمود و مشكل آمد ورفت‌ها را كاهش دهد.
د)ترغيب جامعه در استفاده از وسايل نقليه عمومي و تسريع در توسعه فرهنگ آن.
*)رفع آلودگي هوا در كلان شهرها
شهري مانند تهران با كم شدن بار ترافيكي آن و تقليل در دودزايي راهي براي تغيير بهينه در محيط زيست ايجاد مي‌شود.
طبعاً‌ طرح سهميه بندي مشكلاتي هم دارد كه بعضاً گريبان‌گير طبقه ضعيف هم مي‌شود.
مسئولين امر بايد در رفع مشكلات اقدام عاجل مبذول نمايند به عنوان نمونه برخي وسايل نقليه نيمه شخصي نيمه اداري وجود دارد مثل برخي شركتها، كمك‌رساني‌هاي عمومي، بنگاههاي خيريه و… كه بايد در رفع مشكل آنها اقدام نمود يا در شهرستان خودمان، بعضي از تاكسي‌تلفني‌هاي غير رسمي راضي نيستند. ماشين‌هاي شخصي‌شان كه به عنوان تاكسي تلفني مورد استفاده عمومي قرار مي‌دهند با نوار قرمز،‌رنگ كنند كه بايد نهادي يا ارگاني عهده‌دار شود و تصميمي اتخاذ گردد كه بتوانند با اخذ سهميه بهانه را از آنها نگيرند.
نكته ديگر اين كه كسبه، بازار و خيابان‌ها و… مي توانند جهت استفاده بهينه از وسايل نقليه و صرفه‌جويي در انرژي حتي‌الامكان با يك يا دو وسيله به طور متناوب از منزل به سر كار بيايند به اين معني كه مثلاً به جاي يك سرنشين با ۵ سرنشين و هر روز به جاي ۵ ماشين از يك ماشين به صورت متناوب استفاده كنند.

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۲ ساعت ۷:۴۸ب٫ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین