توسعه مدارس و استخدام نیروی بومی در سطح منطقه لارستان از مطالبات اصلی مردم این شهرستان است که راهاندازی دانشگاه فرهنگیان و تربیت نیروهای کارآمد بومی سبب تحقق این امر و توسعه فرهنگ بومی لارستان میشود.
توسعه مدارس و استخدام نیروی بومی در سطح منطقه لارستان از مطالبات اصلی مردم این شهرستان است که راهاندازی دانشگاه فرهنگیان و تربیت نیروهای کارآمد بومی سبب تحقق این امر و توسعه فرهنگ بومی لارستان میشود.
به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم، در سالهای گذشته افزایش فضای آموزشی و ایمنسازی مدارس و ارتقاء امکانات آموزشی و کمک آموزشی در کنار تربیت معلمان دلسوز و آگاه همواره از دغدغههای دولتها بوده است.
از همین رو تشکیلات دانشگاه فرهنگیان دارای شخصیت استراتژیک در بدنه آموزشی کشور است و در حال حاضر ۶۶ پردیس دانشگاه فرهنگیان در استانهای مختلف فعال هستند. در استان فارس ۵ مرکز آموزش عالی فرهنگیان در شهرستانهای شیراز، اقلید و کازرون وجود دارد.
این در حالی است که شهرستانهای جنوبی استان فارس از داشتن مرکز آموزش عالی فرهنگیان محروم هستند و این امر همواره از مطالبات اصلی شهرستانهای جنوبی استان از جمله لارستان و جهرم بوده است.
در سفری که وزیر آموزش و پرورش به شهرستان لارستان در تابستان ۹۴ داشتند این مطالبه از سوی مسئولان امر بیان شد و این مهم در گام نخست به عنوان واحد خواهران مورد تأیید وزیر آموزش و پرورش قرار گرفت و از سوی ایشان به هیئت امنا آن دانشگاه برای بررسی و اجرا ارجاع شد.
جمشید جعفرپور، نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی در این باره گفته است «فاصله زیاد شهرستان با مرکز استان و اینکه لارستان از دیرباز با داشتن دانشسرا و پس از آن تربیت معلم، از مراکز مهم تربیت نیرو بوده از وزیر خواسته شد مرکزی از دانشگاه فرهنگیان در لار تاسیس شود که وزیر با این درخواست و پیگیری آن در هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان موافقت کرد».
به گفته جعفرپور دستور بررسی توسعه مدارس بخشهای حوزه انتخابیه و استخدام نیروی بومی در سطح منطقه از دیگر درخواستهایی بود که در سفر فانی به لارستان مطرح شد که وزیر آموزش و پرورش دستور بررسی و اقدام آن را صادر کرد.
به طور قطع راهاندازی دانشگاه فرهنگیان در لارستان در تحقق استخدام نیروهای بومی در این منطقه نیز بسیار تاثیرگذار است. علاوه براین تحقق این دو مهم از بسیاری از مشکلات اجتماعی که به دلیل حضور معلمان غیربومی به ویژه در مقطع ابتدایی ممکن است رخ دهد، جلوگیری میکند.
موافقت با تاسیس هنرستان غیر انتفاعی هوانوردی یکی دیگر از دستاوردهای سفر فانی به لارستان بود. به گفته عنایت الله انصاری فرد، مدیرکل فرودگاه بینالمللی لارستان این هنرستان نهمین هنرستان هوانوردی کشور است و عملیات ساخت این هنرستان آغاز شده است.
وی میگوید: بخش خصوصی متولی ساخت این هنرستان است و براساس گفتههای مجری طرح این هنرستان از ابتدای مهر ۹۵ آماده پذیرش هنرآموزان رشتههای هوانوردی است.
این هنرستان قرار است در رشتههای خلبانی، تعمیر و نگهداری هواپیما، کنترل برج مراقبت و مهندسی ایونیک به هنرآموزان آموزش دهد و تمامی علاقهمندان در شهرستانهای جنوب استان و استانهای همجوار میتوانند برای ثبت نام مراجعه کنند.
فارغالتحصیلان این هنرستان میتوانند پس از گذراندن دورههای تکمیلی در دانشگاه در شرکتهای هواپیمایی و فرودگاهها جذب شوند و این امر تاثیر به سزایی در رونق صنعت هوایی استان فارس دارد.
اختصاص اعتبار ۶ میلیارد ریالی برای ساخت مدرسه امیرکبیر، اختصاص اعتبار ۵ میلیارد ریالی برای بازسازی مدرسه فاطمیه شهر لطیفی و دستور پرداخت هزینه ۱۳ میلیارد ریالی بازسازی سالن اجتماعات شهید زرگری و دستور پرداخت ۳ میلیارد ریال برای احداث سالن پذیرایی باشگاه فرهنگیان لار از دیگر دستاوردهای سفر وزیر به لارستان بود.
نماینده مردم لارستان، خنج و گراش درباره این اعتبارات میگوید: ۵۰ درصد از هزینه بازسازی ساختمان مدرسه امیرکبیر به عهده بنیاد خیریه هاشمی لارستان است.
وی افزود: در بازسازی سالن اجتماعات شهید زرگری نیز مبلغ ۱۰ میلیارد ریال توسط وزارت آموزش و پرورش و مبلغ ۳ میلیارد ریال توسط اداره کل آموزش و پرورش فارس تامین اعتبار میشود.
پرداخت ۱۵۰ میلیون ریال در قالب تجهیزات برای کانون بازنشستگان توسط اداره کل آموزش و پرورش فارس و افزایش سرمایه صندوق قرض الحسنه فاطمه الزهرا(س) نویدی خوش برای بازنشستگان و فرهنگیان استان فارس است که در سفر فانی به لارستان دستور آن صادر شده است.