یک معلم جوان لاری معتقد است؛ شیوههای تدریس خلاقانه و تلفیق با بازی، هنر و ورزش باعث ارتباط بهتر معلم و دانشآموز میشود. به گزارش میلاد لارستان، ۱۲ اردیبهشتماه مصادف…
یک معلم جوان لاری معتقد است؛ شیوههای تدریس خلاقانه و تلفیق با بازی، هنر و ورزش باعث ارتباط بهتر معلم و دانشآموز میشود.
به گزارش میلاد لارستان، ۱۲ اردیبهشتماه مصادف با سالروز شهادت استاد علامه شهید مرتضی مطهری است که به حق بعنوان روز معلم نامگذاری شده و این مهم بهانهای شده تا در این ایام یادی کنیم از تلاشها و ایثارگریهای معلمان و استادان که در این راستا تجلیل کوچکی از خدمات آنان باشد.
خبرنگار میلاد لارستان همچون سالیان گذشته در سلسله گفتوگوهایی با تعدادی از معلمان سعی کرده تا گوشهای از زندگی معلمان را برای مخاطبان بازخوانی کند. در زیر نخستین بخش از این مصاحبهها را میخوانیم:
میلاد لارستان: در ابتدا خود را مختصرا معرفی نموده و سوابق خود را بیان کنید؟
فاطمه عزیزی معلم پایه چهارم با ۴ سال سابقه تدریس هستم که از رشته ی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان خرم آباد فارغ التحصیل شده و در رشته روانشناسی ادامه تحصیل می دهم .
به روش تدریس نوین علاقه مند هستم و در امر مشکلات آموزشی با همکاران به تبادل اطلاعات می پردازم که سبب شد در سال اول تدریس مقام دوم استانی درس پژوهی را کسب نمایم .
میلاد لارستان: چه شد شغل معلمی را انتخاب کردید؟
به دلیل داشتن خانواده فرهنگی از کودکی با شغل معلمی آشنایی داشتم و شاهد مشکلات، سختی ها و زیبایی های شغل معلمی بوده ام اما چیزی که باعث شد به شغل معلمی فقط به عنوان یک شغل نگاه نکنم ، محبت و عشق صادقانه ای بود که در دوران کارورزی و معلمی از جانب دانش آموزان دریافت کردم که باعث شد با وجود کمبود های بسیار زیادی که در دانشگاه فرهنگیان و سیستم آموزشی وجود داشت استوار تر در این راه قدم بگذارم .
میلاد لارستان: چه کارها یا رفتارهایی از دانشآموزان شما را آزار می دهند و به عبارتی ناراحت میکند؟
از نظر من رفتار های بی ادبانه، پرخاشگرانه و غیرمسئولانه در بین دانش آموزان می تواند ناراحت کننده باشد که نقص سیستم آموزشی در امر آموزش مهارت های اجتماعی و نیاز های خاص دانش آموزان را بیشتر به نمایش می گذارد.
میلاد لارستان: معمولا اولین جلسه کلاس خود را به چه صورت آغاز می نمایید؟
با بحث و گفتگو، داستان یا بازی که دانش آموزان احساس راحتی داشته باشند و از اضطراب مدرسه آنها تا حدودی کاسته شود و با جلب مشارکتشان در گفتگو و فعالیت های مختلف بیشتر با آن ها آشنا شوم که به درک تفاوت فردی هر دانش آموز کمک بسیار زیادی می کند
از طرفی آشنایی با قوانین کلاس در ابتدای سال تحصیلی می تواند به نظم و حرکت هموار در مسیر تعلیم و تربیت کمک نماید.
میلاد لارستان: نحوه ارتباط گیری و ایجاد صمیمیت بین شما و دانش آموزان به چه صورت است؟
من سعی می کنم زمان بیشتری را به صحبت های دانش آموزان اختصاص بدهم و برای نظرات هر یک از آن ها احترام قائل هستم که در بین دانش آموزان نیز چنین است که سبب شده است بسیار راحت در کلاس سوالات خود را بپرسند و نظرات خود را ارائه دهند. از طرفی به مشکلات و دغدغه های آن ها گوش می دهم و به کمک یکدیگر برای هر یک از مشکلات راه حلی پیدا می کنیم.
البته شیوه های تدریس نوین، خلاقانه و تلفیق با بازی، هنر و ورزش نیز باعث می شود که از استرس موجود بین دانش آموز و معلم کاسته شود و احساس راحتی بیشتری با معلم خود داشته باشند.
میلاد لارستان: بیماری کرونا بر روی تدریس شما چه تاثیری گذاشت؟
در دوران کرونا ارتباط بین معلم و دانش آموز بیشتر یک طرفه بود و تعامل لازم وجود نداشت در کلاس های حضوری معلم از تمام حواس دانش آموزان استفاده می کند تا مطالب را به صورت عینی و ملموس به دانش آموزان منتقل نماید به خصوص در مقطع ابتدایی که تفکر انتزاعی دانش آموز یا شکل نگرفته و یا هنوز کامل نشده است به همین دلیل با ضعف در یادگیری و تمرکز دانش آموزان مواجه شدیم .
کاهش حریم خصوصی بین دانش آموز و معلم سبب شد تا به دلیل ترس از مسخره شدن در فرآیند تدریس مشارکت کمتری داشته باشند و همچنین وابستگی شدیدی نسبت به والدین برای یادگیری به وجود آید که در کلاس های حضوری بیشتر می توان آن را حس کرد.
میلاد لارستان: نقاط قدرت و ضعف تدریس و تحصیل در ایام شیوع بیماری کرونا از نظر شما چه بود؟
نقطه قوت این موضوع این بود که یادگیری فرایند تولید محتوا باعث شد تا با شیوه های جدید و مکمل آموزش حضوری بیشتر آشنا شویم و از طرفی برای معلمان ابتدایی نیز زمان خوبی برای ادامه تحصیل بود زیرا معلمان ابتدایی در ادامه تحصیل با گزینه های محدودی روبرو هستند.
نقاط منفی :
کاهش تمرکز و دقت در دانش آموزان
عدم رفع اشکال های آموزشی
عدم فعالیت های مشارکتی و گروهی
کاهش توجه به امر تربیت و فرآیند های پرورشی
میلاد لارستان: بهترین و بدترین خاطره خود از دوران معلمی بیان کنید؟
بهترین خاطره من در دوران معلمی مربوط سال اول تدریسم و روبرو شدن با معلمان دوران ابتدایی ام است که به وجودم افتخار می کردند و از اینکه قدم در راه آن ها گذاشته بودم بسیار خوشحال بودند .
بدترین خاطره در طول سال های تدریسم با دانش آموزی روبرو شدم که دارای اختلال خاصی بود و با وجود ارجاع های مختلف نتوانستم به او کمک کنم و ناچار با نظر مسئولان مدرسه، کلاس این دانش آموز به دلایلی تغییر پیدا کرد. من هر روز با چهرهی ناراحت و اشک آلود این دختر بچه مواجه می شدم که می خواست به کلاس قبلیش باز گردد اما از دست من دیگر کاری ساخته نبود.
روزی که فهمیدم از معلم جدیدش سیلی خورده است احساس عذاب وجدان داشتم و مدام از خودم می پرسیدم آیا کار دیگری از من ساخته نبود؟ هنوز خبر هایی از مشکلات او به گوشم می رسد که مرا بیشتر نگران آینده اش می کند.
میلاد لارستان: یکی از روش های موثر در رشد تحصیلی دانشآموزان آموزش عملی است. به نظر شما در این نوع آموزش چقدر در لار وجود دارد و برای توسعه آن پیشنهاد شما چیست؟
در فرآیند آموزش عملی در برخی موارد نیاز به امکانات، هزینه و مهارت های خاصی می باشد که فقط برای چند مدرسه خاص ممکن است فراهم باشد اما بسیاری از معلمان به خصوص معلمان جوان متعهد سعی کرده اند که با کمبود های موجود همیشه به بهترین شکل آموزش خود را ارائه بدهند که خلاقیت در این امر بسیار تاثیر گذار بوده است. پس می توان گفت تا حد زیادی آموزش عملی صورت گرفته است اما هنوز جای پیشرفت زیادی دارد .
به اشتراک گذاشتن تجارب همکاران و برگزاری کارگاه ها به صورت عملی نه تئوری و کسب مهارت های لازم و افزایش امکانات مدارس می تواند در توسعه این امر تاثیرگذار باشد.
البته محتوا و زمان مناسب برای آموزش نیز می تواند بسیار تاثیر گذار باشد که کتاب های درسی به خصوص مقطع ابتدایی باید مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد .
میلاد لارستان: سطح امکانات مدارس لارستان را چگونه ارزیابی میکنید و برای رفع کمبودها چه امکاناتی مورد نیاز است؟
تا حدودی مناسب است اماهنوز همه ی مدارس برای فعالیت هایی همچون ورزش از سالن، زمین یا وسایل ورزشی مناسبی برخوردار نیستند یا با کمبود وسایل کمک آموزشی و وسايلی مانند پرینتر ،لب تاپ ، کارگاه های فناوری و … مواجه هستند .
بیشتر مشکلات آموزش و پرورش نشات گرفته از مشکلات مالی است که اگر نظر خیرین بیشتر بر روی نسل آینده و پیشرفت آن ها باشد می تواند کمک بسیار شایانی به این موضوع کند .
هر چند که تاکنون یار و یاور خوبی برای تمام مدارس بوده اند و صمیمانه از همه ی آن ها تشکر می کنم .
میلاد لارستان: بنظر شما یک دانش آموز موفق باید دارای چه ویژگی های باشد؟
امروزه یک دانش آموز موفق به دانش آموزی گفته می شود که علاوه بر توجه به کسب علم و دانش به مهارت های اجتماعی و فنی نیز توجه لازم را داشته باشد و از تمام فرصت ها پیش آمده استفاده کند تا استعداد خود را شکوفا کند و از آن استعداد در جهت پیشرفت خود و جامعه بهره بگیرد .
میلاد لارستان: فکر میکنید تفاوت نسل جدید دانش آموزان با نسل های قدیم در چیست؟
نسل جدید، بیشتر به مهارت های عملی توجه می کند و با حفظ کردن مطالب میانه چندان خوبی ندارد. بیشتر به مطالبی دقت می کند که بتواند در زندگی روزمره خود از آن ها بهره ببرد. هیچ چیز را بدون دلیل قبول نمی کند و پرسشگر و خلاق است .
اما نسل قدیم بیشتر به نمره های درون کارنامه اهمیت می دادند و مهم نبود چه چیزی را حفظ کنند و یا اینکه این موضوع چه فایده ای می تواند برای آن ها داشته باشد فقط راضی نگه داشتن معلم و والدین اهمیت داشت نه علاقه و استعداد آن ها ، نمره آن ها سرنوشتشان را رقم می زد نه استعداد و علاقه آن ها
میلاد لارستان: اولین جمله ای که از کلمات زیر به ذهن شما می آید چیست :
معلم: انسانی مهربان و فداکار که هدفش پرورش تمام ابعاد یک انسان است .
شهید مطهری: نابغه ای که چشمان بسیاری را بدون افراط و تفریط به روی تعلیم و تربیت باز کرد.
رتبه بندی معلمان:
مقام و ارزش معلم رتبه ندارد بلکه با احترام جامعه و نسل آینده مشخص می شود .
بچه های دبستان:
انسان هایی که عشق و محبت صادقانه و پاک آن ها هیچ حد و مرزی ندارد .
میلاد لارستان: کلام پایانی ؟
در دو سال گذشته همکاران گران قدر با زحمت و تلاش بسیار و با وجود کمبود امکانات از جان و دل مایه گذاشتند و ارتباط خود را با دانش آموزان به هر نحوی حفظ نمودند و صبورانه به آموزش خود ادامه دادند تا هیچ کس از امر تعلیم و تربیت باز نماند که شایسته تقدیر و احترام است .
برای يک معلم هیچ چیز لذت بخش تر از این نیست که شاهد موفقیت های روز افزون دانش آموزانش باشد و خاطرش در در ذهن یکایک آنها به نیکی نقش بسته شده باشد.
ف ۱۱۰