یک معلم باسابقه لاری معتقد است؛ درخواست همه معلمان عدالت است. به گزارش میلاد لارستان، ۱۲ اردیبهشتماه مصادف با سالروز شهادت استاد علامه شهید مرتضی مطهری است که به حق بعنوان…
یک معلم باسابقه لاری معتقد است؛ درخواست همه معلمان عدالت است.
به گزارش میلاد لارستان، ۱۲ اردیبهشتماه مصادف با سالروز شهادت استاد علامه شهید مرتضی مطهری است که به حق بعنوان روز معلم نامگذاری شده و این مهم بهانهای شده تا در این ایام یادی کنیم از تلاشها و ایثارگریهای معلمان و استادان که در این راستا تجلیل کوچکی از خدمات آنان باشد.
خبرنگار میلاد لارستان همچون سالیان گذشته در سلسله گفتوگوهایی با تعدادی از معلمان سعی کرده تا گوشهای از زندگی معلمان را برای مخاطبان بازخوانی کند. در زیر نخستین بخش از این مصاحبهها را میخوانیم:
میلاد لارستان: در ابتدا خود را مختصرا معرفی نموده و سوابق خود را بیان فرمایید؟
حسین یگانه فرد هستم کارشناس ارشد زبان و ادبیات عرب از سال ۱۳۷۸ به صورت حق التدریس شروع به کار کردم و سال ۱۳۸۴ به استخدام رسمی آموزش و پرورش درآمدم.
میلاد لارستان: چه شد شغل معلمی را انتخاب نمودید؟
قطعاً داشتن علاقه در انتخاب شغل بی تاثیر نیست اگر بازهم حق انتخاب شغل داشتم مطمئناً انتخاب اولم معلمی بود.
میلاد لارستان: در مواقعی که یک دانش آموز در امتحان تقلب میکند عکس العمل شما چیست ؟ شاید برای دانش آموزان شما جالب باشد آیا در زمان تحصیل خودتان اهل تقلب در امتحان بوده اید؟
در وهله اول تذکر دادن و در صورت داشتن برگه تقلب گرفتن آن و در صورت تکرار جابجایی دانش آموز و یا گرفتن برگه امتحانی است. به هر حال هر کسی در زمان تحصیل از این شیطنت ها داشته است.
میلاد لارستان: معمولا اولین جلسه کلاس خود را به چه صورت آغاز می نمایید؟
اگر دانش آموزان سال گذشته خودم باشند جلسه اول را بدون تدریس به مرور خاطرات می پردازیم چنانچه دانش آموزان جدید باشند ابتدا توضیحاتی مختصر از اخلاق و رفتار خودم و اصول کاری ام ارائه می دهم و انتظارات خود را طی یک سال به آنها گوشزد می کنم به قول معروف همان جلسه اول سنگهای خود را وا می کَنیم تا در طی سال دچار چالش نشویم . حتماً همان جلسه اول تدریس را آغاز می کنم.
میلاد لارستان: نحوه ارتباط گیری و ایجاد صمیمیت بین شما و دانش آموزان به چه صورت است؟
چونکه با کودک سر و کارم فتاد
هم زبان کودکان باید گشاد
مولانا در این بیت شعر به صورت نمادین به کودک اشاره کرده است هر انسانی برای ارتباط گیری و ایجاد صمیمیت در اجتماع باید با زبان همان قشرتوانایی صحبت کردن داشته باشد تا ارتباط و پذیرش به نحو مطلوبی صورت پذیرد.
میلاد لارستان: بیماری کرونا بر روی تدریس شما چه تاثیری گذاشت؟
پاسخ شما را با یک مثال می دهم گزارشگری را در نظر بگیرید که میخواهد مسابقه فوتبالی را در رادیو گزارش کند قطعاً کارش نسبت به گزارشگر تلویزیون به مراتب سخت تر است زیرا تمام صحنه هایی را که می بیند به همراه هیجانات بازی باید در قالب گفتار به شنونده اش منتقل کند تا شنوندگان را پای گیرنده هایشان نگه دارد تدریس آنلاین تجربه ای اینگونه بود.
میلاد لارستان: نقاط قدرت و ضعف تدریس و تحصیل در ایام شیوع بیماری کرونا از نظر شما چه بود؟
نقاط قدرت کم اما ضعف بسیاری داشت . تجربه ای بود تا سالهای آتی برنامه ریزان به این فکر باشند که آموزش را از سنتی صِرف به سمت مجازی نیز سوق دهند.
میلاد لارستان: بهترین و بدترین خاطره خود از دوران معلمی بیان بفرمایید؟
بهترین خاطره برمیگردد به اوایل خدمتم. با دانش آموزانم از لحاظ سن و سال تفاوت چندانی نداشتم و اوقاتم را از جمله ورزش و دورهمی و مسجد و تفریح را با آنها می گذراندم خدا را شکر هیچ خاطره بدی ندارم.
میلاد لارستان: بنظر شما بیشترین مشکلی که در کشور و لارستان متوجه معلمان هست چیست و راهکار حل آن به چه گونه است؟
مشکلات بسیار است یکی از اساسی ترین آنها نبود امکانات رفاهی در شهرهای زیارتی و تفریحی است با وجود باشگاههای فرهنگیان در سراسر کشور اما اقامت آن پرهزینه است و غالباً ظرفیت پذیرش تکمیل است کاش همچون دیگر ارگان های دولتی هتل هایی در اختیار داشتیم و با کمترین هزینه از آن امکانات بهره مند میشدیم.
مشکل بعدی معیشتی است که شاعر میفرماید:
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست
آنچه البته به جایی نرسد فریاد است
و اما مشکلات درمانی و بیمهای که نامش گویای همه چیز است *بی مَ* در زبان لارستانی یعنی بدون من با زبان بی زبانی منظورش را اینگونه بیان میکند که به پشتوانه من به سمت درمان نرو.
میلاد لارستان: سطح امکانات مدارس لارستان را چگونه ارزیابی میکنید و برای رفع کمبودها چه امکاناتی مورد نیاز است؟
قبل از اینکه به فکر امکانات و رفع کمبودها باشیم در ابتدا باید فضای مناسب برای کلاس درس ایجاد کنیم از جمله توزیع گرما یا سرما به طور یکنواخت.
طراحی و ساخت کلاس ها بگونه ای باشد که صدای معلم و هیجانات دانش آموزان برای کلاس های دیگر ایجاد مزاحمت نکند.
میلاد لارستان: بنظر شما یک دانش آموز موفق باید دارای چه ویژگی های باشد؟
دانش آموزی موفق است که ترسیمی از آینده خود در ذهن دارد و برای رسیدن به آن تلاش میکند جای تاسف دارد که بگویم اغلب دانشآموزان ما پس از اعلان نتایج کنکور به دنبال هدف خود میگردند.
میلاد لارستان: اگر شما رییس جمهور بودید برای معلمان چه کاری صورت می دادید؟
درخواست همه معلمان عدالت است.
توزیع عادلانه ثروت در بین همه کارمندان دولت
میلاد لارستان: اولین جمله ای که از کلمات زیر به ذهن شما می آید چیست :
زنگ عربی: زنگ نشاط
رتبه بندی معلمان : صد وعده شنیدیم از این اهل تظاهر عمریست خرابیم و به سامان نرسیدیم
طراحی سوال امتحانی: کندن کوه
میلاد لارستان: کلام پایانی ؟
کلام خودم را پایان می بخشم با حلالیت طلبیدن از همه دانش آموزانی که در طول این سالها با کلامی و نگاهی و رفتاری رنجانده ام
باشَد که در پایان عمر
مهر تایید بندگی
زینت دفترمان باشد.
ف ۱۱۰