شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۴ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 0

آخرین بازمانده از بادگیرهای لار+عکس

بادگیر یک خانه تاریخی واقع در محله سبزکوه شهر لار آخرین نفس‌های خود را می‌کشد. به گزارش میلاد لارستان، بادگیر برج‌هایی هستند که برای تهویه و خنک سازی بر بام…

بادگیر یک خانه تاریخی واقع در محله سبزکوه شهر لار آخرین نفس‌های خود را می‌کشد.

به گزارش میلاد لارستان، بادگیر برج‌هایی هستند که برای تهویه و خنک سازی بر بام خانه‌ها ساخته می‌شود. بادگیر را همچنین بالای آب‌انبارها و دهانهٔ معدن‌ها برای تهویه می‌سازند. در خانه‌ها هوای خنک از بادگیر، که نوع ابتدایی تهویهٔ مطبوع به‌شمار می‌رود، به اتاق‌های طبقهٔ همکف یا زیرزمین‌ها فرستاده می‌شود. بادگیر از عناصر و سمبل‌های معماری ایرانی هستند.

استفاده از بادگیر از سال‌های بسیار قدیم در ایران متداول بوده‌است. بادگیرها با اشکال مختلف در شهرهای مرکزی و جنوب ایران ساخته شده که هر کدام بر حسب ارتفاع و جهت باد مطلوب طراحی و اجرا شده‌اند. تا قبل از اختراع کولر برقی و گسترش آن در شهرهای مختلف، از بادگیر در ابنیه مختلف مسکونی، مذهبی و خدماتی استفاده می‌شده‌است و هنوز هم می‌توان باقی‌مانده این بادگیرها را در اقلیم گرم و مرطوب جنوب در شهرهایی مانند؛ بندر عباس، بندر لنگه، قشم، بوشهر و اقلیم گرم خشک نواحی مرکزی مانند کرمان، نایین، یزد، طبس، کاشان، سمنان، اصفهان، قم، لارستان و حتی نواحی جنوب شهر تهران مشاهده نمود.

گرد فراموشی سایه سنگینی بر ابنیه‌های تاریخی شهر لار انداخته است و متأسفانه روزبه‌روز شاهد نابودی آنها هستیم.

نسل بادگیرها در شهر لار رو به اتمام بوده و فقط یکی دو مورد از آنها باقیمانده است‌.

بادگیری در یک خانه تاریخی واقع در محله سبزکوه(پشت مرکز تصویربرداری انصاری)، در محدوده منزل حاج باقرآقا غفوری در بافت تاریخی شهر لار وجود دارد که از آخرین بازماندگان بادگیرها محسوب می‌شود.

براساس بررسی‌های خبرنگار میلاد لارستان، در حال حاضر فقط یک بادگیر نیمه‌جان در محله «دم‌گاله» و یک بادگیر با وضعیت سازه‌ای به نسبت سالم‌تر در محله سبزکوه یا آقا باقی‌مانده است که هر دوی اینها در یک خانه تاریخی واقع شده‌اند.

با روند کنونی، هیچ امیدی برای زنده نگه داشتن این بناهای ارزشمند تاریخی وجود ندارد و نیازمند اقدام عاجل متولیان حفظ ابنیه‌های تاریخی و در رأس میراث فرهنگی است.

همانگونه که در تصویر مشاهده می‌کنید، خانه تاریخی حاج غفوری که از علمای برجسته معاصر شهر لار محسوب می‌شوند، در دل بافت تاریخی و در کنار یک آب‌انبار و در نزدیکی قلعه اژدهاپیکر قرار دارد که رسیدگی به این مکان را بیش‌ازپیش جلوه می‌کند.

بسیاری از کشورهای دنیا برای جذب گردشگر با الگوبرداری از تاریخ و هنر سایر کشورها، برای خود تاریخ می‌سازند اما ما قدر داشته‌هایمان را نمی‌دانیم.

در آستانه هفته میراث فرهنگی قرار داریم و چه بهتر که مدیر این اداره بفرمایند چه راهکاری و چه اقدامی برای خانه‌های تاریخی به ویژه این منازلی که در آن بادگیر وجود دارد، انجام داده‌اند؟!

شاید این موضوع مطرح شود که بناها مالک خصوصی دارند یا میراث توان بازسازی آنها را ندارد و سرمایه‌گذاران خصوصی باید ورود کنند که در پاسخ باید گفت؛ چقدر برای اقناع مالکان در راستای بازسازی و نگهداری بناها رایزنی شده یا تسهیلات در نظر گرفته شده است؟! چقدر برای یافتن سرمایه‌گذار یا دادن ایده به آنان تلاش شده است؟! چرا برای ترغیب مردم و آگاهی دادن به آنها آموزش داده نمی‌شود یا همایشی برگزار نمی‌شود؟!

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:شنبه 28 سپتامبر 2024 ساعت 9:19ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین