توسعه ۵ خط ریلی در فارس یکی از موضوعات مهمی است که میتواند منجر به توسعه اقتصادی این استان خصوصا شهر شیراز و همچنین تبادل سریع کالا در برقراری خط…
توسعه ۵ خط ریلی در فارس یکی از موضوعات مهمی است که میتواند منجر به توسعه اقتصادی این استان خصوصا شهر شیراز و همچنین تبادل سریع کالا در برقراری خط ارتباطی شمال به جنوب کشور شود.
به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری مهر، نرخ بالای بلیط هواپیما و سختی سفر با اتوبوس شاید مهمترین عواملی باشند که افراد را به سفر با قطار ترغیب کند، از طرفی برخی جابجاییهای کالا از طریق قطار صورت میگیرد و لذا توسعه شبکه ریلی از اهمیت بالایی برخوردار است.
نماینده ولی فقیه در فارس در خطبههای دو هفته گذشته خود در نماز جمعه بر توسعه حمل و نقل ریلی تاکید کرد و خواستار پیگیری توسعه خطوط ارتباطی شمال به جنوب که استان فارس در این شبکه ارتباطی نقش مهمی را ایفا خواهد کرد تاکید کرد.
آیتالله دژکام از تخصیص اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو به توسعه این شبکه از محل صندوق توسعه ملی توسط رهبر انقلاب خبر داد که اهمیت این موضوع را دوچندان میکند.
استان فارس طی سالهای گذشته تنها یک خط ریلی داشت که از شیراز به یزد و اصفهان و در نهایت به مشهد میرسید در حالی که ظرفیتهای فارس میتواند خطوط بیشتری را پوشش دهد.
محمود رضایی کوچی معاون هماهنگی امور عمرانی فارس در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به سوالی در خصوص توسعه حمل و نقل ریلی در استان فارس گفت: به طور کلی پنج خط ریلی در فارس تعریف شده است که مهمترین آن خط شیراز- بوشهر است.
وی با اشاره به جزئیات این خط مهم ریلی کشور ادامه داد: عملیات اجرایی این خط سال گذشته آغاز شده و در ۱۷ قطعه به طول ۳۵۰ کیلومتر در حال ساخت است.
رضایی اعتبار این خط را در مرحله اول یک و ۲ دهم میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: اعتبار این پروژه بزرگ از محل تهاتر و فروش نفت که روش مطمئنی است تأمین خواهد شد و پیمانکاران طراز اول کشوری در حال اجرای آن هستند.
معاون هماهنگی امور عمرانی فارس راهآهن شیراز-اصفهان را دومین خط ریلی عنوان کرد که در حال بهرهبرداری است و راهآهن گلگهر- شیراز- بوشهر را سومین خط دانست که در چهار قطعه در نهایت به اهواز میرسد.
رضایی با بیان اینکه ۲ قطعه این خط پیشرفت ۵۰ درصدی دارد گفت: خط چهارم نیز راهآهن اقلید-یزد است که تمام شده و در مرحله بهرهبرداری قرار دارد.
معاون عمرانی استانداری فارس خط پنجم را خط شیراز-جهرم-لار-بندرعباس عنوان کرد و افزود: این خط به صورت آنتنی است، مانند خط شیراز-بوشهر که در مسیر داراب و فسا را پوشش میدهد.
رضایی در پاسخ به اینکه واگنهای قطار فعلی در مسیر شیراز اصفهان کم است و همیشه معضل تهیه بلیط وجود دارد گفت: ما نیازمند افزایش تعداد واگن هستیم که این موضوع از طریق راهآهن کشور در حال پیگیری است، همچنین با افتتاح کامل خط یزد هم مسیر شیراز به مشهد کوتاهتر و هم تسهیل میشود.
ف ۱۱۰