حمیدرضا آذری مدیرکل آموزش و پرورش فارس،طی سفری به منطقه لارستان، در دیدار با مدیران واحدهای آموزشی، معلمان و دانش آموزان، طی سخنانی اظهار کرد: مدیر یک واحد آموزشی نقشی…
حمیدرضا آذری مدیرکل آموزش و پرورش فارس،طی سفری به منطقه لارستان، در دیدار با مدیران واحدهای آموزشی، معلمان و دانش آموزان، طی سخنانی اظهار کرد: مدیر یک واحد آموزشی نقشی بسیار اثرگذار در تحقق اهداف آموزشی، یادگیری و تعلیم و تربیت در مدارس دارد. وی با انتقاد از
ناهماهنگی اختیارات تعیین شده برای مدیران و انتظاراتی که از یک مدیر می رود و افزود: از آرزوهای من این است که مدیرکل توسط معلم ها انتخاب شود و آموزش و پرورش کاملاً به صورت منطقه ای اداره شود.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه برای ایجاد تحول در نظام آموش و پرورش باید با یک برنامه منسجم حرکت کرد، تصریح کرد: برای دستیابی به هدف از یک برنامه که قابل اجرا باشد، پیروی کنند.
وی دو مقوله مهم برای برنامه ریزی را، نیازسنجی و الویت دادن به نیازها دانست و خاطر نشان کرد: متأسفانه در آموزش و پرورش به دلیل تمرکز بیش از حد، نمی توان نیازهای همه شهرها، ادارات آموزش و پرورش، معلمان، دانش آموزان، کُتب و مدارس را به مثابه هم تشخیص داد.
آذری با اشاره به اینکه می بایست همچون سایر نقاط دنیا، اختیارات کافی و لازم در خصوص امورات مختلف مدارس به مدیران داده شود، تأکید کرد: در یک مدرسه، مدیر یک نقش محوری دارد و می تواند بهترین تصمیم ها را بگیرد و به همین خاطر بدیهی ترین راه برای کسب موفقیت همین است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه، معلمی که انگیزه ندارد، شاداب نیست، تسلط بر کتاب ندارد و نمی تواند آموخته های خود را به دانش آموزان منتقل کند، افزود: در گزینش معلم، باید خوش اخلاق ترین، زیباترین، متدین ترین و با اصل و نسب ترین افراد را انتخاب کرد.
وی با اشاره به اینکه یادگیری وقتی رخ داده که منجر به زندگی بهتر برای مردم شود، اضافه کرد: آموزش کاربردی، یعنی آموزشی که باعث تغییر در جامعه شود و بتوان آن را به عینه مشاهده کرد.
آذری در تعریف معلم توسعه یافته گفت: معلم توسعه یافته معلمی است که به درس تخصصی خود کاملاً مسلط باشد، با زبان انگلیسی نسبت به درس خود تسلط داشته و با روش فناوری قدرت ارائه مطالب داشته باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه یک مدیر باید پیچیدگی و سختی کار خود واقف باشد، تصریح کرد: یک مدیر خوب کسی است که در علم مدیریتی دارای دانش باشد.
وی با ابراز اینکه، یک معلم و مدیر باید متناسب با نیاز دانش آموزان با آنان صحبت کند، افزود: مدیر، می بایست با روانشناسی های تربیتی، شخصیت، پرورشی و اجتماعی آشنا باشد.
آذری با تأکید بر اهمیت مدرسه در تربیت و آینده مردم یک کشور، عنوان کرد: برای دستیابی به جامعه ای ایده آل، وظیفه مسئولان این است که از روش های درست، امکانات خوب و هزینه ای مناسب برای پرورش آنان به کار گرفته شود.
وی در پاسخ به درخواست معلمان آموزش و پرورش لارستان درخصوص تأسیس دانشگاه فرهنگیان در این شهرستان، تصریح کرد: در صورت تصمیم جهت ایجاد مرکز جدید از دانشگاه فرهنگیان در استان فارس، لارستان در اولویت خواهد بود.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه در دنیا، مدارسی به نام تیزهوش، نمونه دولتی، شاهد، امین، فرهنگیان و غیره وجود ندارد، اظهار کرد: با این کاری که انجام شده است، سازوکار یادگیری در کلاس را برهم زده ایم، چراکه باعث کاهش انگیزه فعالیت در معلم ها می شود و از طرفی تجانس اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی رخ می دهد و عملاً این کلاس کارایی خود را از دست می دهد.
وی با بیان مخالفت خود درباره تعطیلی پنجشنبه مدارس، تصریح کرد: ما نباید برای رضایت معلم و برای کارهای زودگذر نباید صحبت هایی شود که باعث خوشحالی معلمان و مدیران شود، بلکه می بایست مصلحت جامعه و آموزش و پرورش را در نظر گرفت.
آذری با ابراز تأسف از تعطیلی بیش از حد رسمی مشاغل و مدارس در ایران، خاطر نشان کرد: یکی از دلائل پائین بودن ارزش پول کشورمان همین موضوع است و می توان با تولید بیشتر، کار بیشتر و ارائه خدمات بهتر، وضع جامعه را ارتقا داد.
خبرنگار: حسن فراست
عکس: کیوان فتحی