پل نهتا، پلي بر روي رودخانهاي خشك كه فقط گاهگاهي صداي خروش سيلابش را ميتوان از آن شنيد. اين پل، تاريخ لار از سال ۱۳۱۹ به خاطر دارد.حوادثي تلخ و…
پل نهتا، پلي بر روي رودخانهاي خشك كه فقط گاهگاهي صداي خروش سيلابش را ميتوان از آن شنيد. اين پل، تاريخ لار از سال ۱۳۱۹ به خاطر دارد.حوادثي تلخ و شيرين! از آن روزي كه سرهنگ سيفاله همّت فرماندار و شهردار لار، همتي كرد براي ساخت اين پل و اولين خيابان شهر. او استاد مهدي، معمار معروف لار را براي ساختن اين پل مأمور نمود و استاد مهدي نيز، با هزينهاي بالغ بر سيزده هزار تومان، ان را با سنگ و ساروج محلي بنا كرد. سرهنگ همت شش هزار تومان آن را از بودجه شهرداري داد و مابقي را از مردم قرض گرفت كه البته هيچ وقت پس نداد.
پل ۹ تا روزهاي تاريخي زيادي به خود ديده . بباجي ميگه قضيه سال ۲۸ و در جريان انتخابات دوره شانزدهم مجلس شوراي ملي در نزديكي همين پل و درون باغ نشاط اتفاق افتاده و سال ۱۳۵۷ و در جريان انقلاب شاهد به شهادت رسيدن جوانان لار بوده . همچنين اولين شهيد جنگ تحميلي را از روي همين پل عبور دادند و پس از گذر از محلههاي مسير خيابانِ همت آن زمان به منزلگاه ابديشان رهسپار كردند. خلاصه پل نهتا، پل خاطرات ما لاريهاست. كسي نيست كه او را نشناسد و يا حداقل يك بار از روي آن عبور نكرده باشد. پل ۹ تاي شهر لار شايد سَنبلي باشد براي آناني كه محكم و استوار در برابر سيلابهاي زندگي ايستادهاند و از زمين لرزههاي مداوم آن جان سالم به در ميبرند.
حميدرضا پريدار