یکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۹ق.ظ
::آخرین مطلب 5 ساعت پیش | افراد آنلاین: 0

12نکته بسیار مهم در دیدار امام خامنه ای با اساتید دانشگاه

روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین مسئولان نهاد نمایندگی…

روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها روز گذشته (چهارشنبه) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر

معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

به گزارش میلادلارستان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری؛ مهم ترین بخش از سخنان حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دبدار به شرح زیر است:

۱) نیازسنجی علمی برای حال و آینده، جلوگیری از کاهش سرعت پیشرفت علمی، اجرای دقیق نقشه جامع علمی، توجه به کیفیت در آموزش عالی، پیگیری جدی ارتباط دانشگاه و صنعت، نقش آفرینی دانشگاهها در اقتصاد مقاومتی، گسترش فضای فرهنگ ایمانی و اسلامی، عمق بخشی بصیرت دینی و سیاسی، و میدان دادن به دانشجویان و اساتید ارزشی، انقلابی و متدین، از لوازم نقش آفرینی دانشگاهها در شکل گیری تمدن نوین اسلامی است. 

۲) دانشگاه مهمترین مرکز تربیت مدیران آینده کشور است به گونه ای که عملکرد مناسب و یا غیر مناسب دانشگاهها در این زمینه، آینده کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

 ۳) رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برنامه ریزی غربی ها برای کشورهای باصطلاح جهان سوم، بمنظور تربیت مدیرانی براساس تفکر و سبک زندگی غربی از طریق دانشگاهها افزودند: آنها در اجرای این طراحی خود در ایران، به دلیل هویت ایرانی و همچنین گسترش و تعمیق تفکرات اسلامی و دینی در میان دانشجویان و دانشگاهیان با مشکل مواجه شدند و بعد از نهضت اسلامی در سال ۱۳۴۱ نیز یک حرکت عظیم و رو به رشد دینی در دانشگاهها آغاز شد.

۴) مهمترین سؤال این است که دانشگاهها با استفاده از میراث تاریخی و علمی و تجربه گرانقدر انقلاب اسلامی، چگونه می توانند در شکل گیری «تمدن نوین اسلامی» که همان «جامعه آرمانی اسلام» است، نقش آفرینی کنند. باید تمام برنامه ها و مسیر حرکت دانشگاهها در جهت نقش آفرینی در ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد.  لازمه حرکت در این مسیر  اطلاع دقیق و میدانی مسئولان وزارت علوم و بهداشت از شرایط واقعی دانشگاهها است. نباید فقط به گزارش ها بسنده کرد بلکه باید خروجی ها را بصورت میدانی مورد بررسی قرار داد تا متوجه شد که اهداف مورد نظر تا چه حد محقق شده اند. 

 

۵)  «نیاز سنجی علمی» برای حال و آینده کشور بسیار ضروری است. در حرکت علمی باید نیازهای فعلی و نیازهای آینده کشور مد نظر قرار گیرند و در رشته هایی سرمایه گذاری شود که مورد نیاز کشور است.  جهت دهی به مقالات علمی و پایان نامه های دکترا در چارچوب نیازهای فعلی و آینده کشور موضوعی مهم است. دانش هسته ای از جمله موضوعات مورد نیاز کشور است که از سالها پیش برروی آن سرمایه گذاری شد زیرا اگر امکان استفاده از نفت نباشد و یا ذخایر نفت به پایان برسد قطعاً نیازمند انرژی جایگزین هستیم.

 رهبر انقلاب اسلامی بار دیگر به موضوع تولید اورانیوم بیست درصد به دست دانشمندان جوان ایرانی اشاره کردند و گفتند: در مقطعی سوخت راکتور تهران که برای تولید رادیو دارو است، رو به پایان بود و غربی ها شروط خفت باری برای تحویل این سوخت مطرح کردند اما جوانان با استعداد و مؤمن ما با تلاش شبانه روزی، اورانیوم بیست درصد را تولید و نیاز کشور را برطرف کردند. حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه سخت ترین مرحله غنی سازی اورانیوم، تا میزان بیست درصد است و دستیابی به غنی سازی بالاتر از آن تا نود و نه درصد براحتی امکان پذیر است، گفتند: علت دستپاچگی غربی ها در قضیه هسته ای، همین موضوع بود . البته اگر آنها همان موقع سوخت راکتور تهران را تحویل می دادند، ما به دنبال غنی سازی بیست درصد نمی رفتیم.

 

۶) «سرعت پیشرفت علمی» برای جبران عقب ماندگی ها و همچنین استمرار حرکت علمی، بسیار ضروری است. متأسفانه برخی که خود دانشگاهی هستند، در دانشگاهها به دانشجویان می گویند که این پیشرفتهای علمی دروغ است! اگرنادرست است، پس چرا مرکز تحقیقات رژیم صهیونیستی از پیشرفت علمی ایران ابراز نگرانی می کند؟  اگر سرعت پیشرفت علمی کشور کم شود، فاصله ما با حرکت علمی دنیا بیشتر خواهد شد، بنابراین باید سرعت پیشرفت خود را حفظ کنیم.

 ۷)یکی از راههای ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاهها، برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه است که لازمه این موضوع هم، برنامه ریزی وزرای مربوطه و ایجاد همکاری جامع میان دانشگاهها و صنعت در بخش های دولتی و غیردولتی است.

 ۸) درخصوص اجرای اقتصاد مقاومتی آن چیزی که باید اتفاق بیفتد هنوز اتفاق نیفتاده است و مسئولان دولتی تازه، گزارشی درباره برنامه های در نظر گرفته شده برای اجرای اقتصاد مقاومتی به من داده اند.

 

۹) برخی کار فرهنگی را با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفته اند و برای توجیه کار غلط خود می گویند، دانشجویان باید شاد باشند! شاد بودن برای هر محیطی خوب است، اما به چه قیمتی؟ به قیمت برگزاری مراسم و اردوهای مختلط؟ مگر غربی ها از اختلاط چه بهره ای جز جنایات کنونی جنسی برده اند که ما بدنبال پیروی از همان شیوه ها هستیم.  کار فرهنگی ماهیت دیگری دارد. مسئولین فرهنگی دانشگاهها بفهمند چه می کنند؟ کار فرهنگی صحیح این است که انسان مؤمن، متخلق، انقلابی، معتقد به آرمانها، دوستدار کشور و نظام اسلامی و دارای بصیرت و عمق دینی و سیاسی تربیت شود. ایجاد اعتماد به نفس و امید به آینده در میان جوانان از دیگر کارهای فرهنگی لازم در دانشگاهها است

 علت لغزش بسیاری از افراد در فتنه ۸۸ ، که انسانهای بدی هم نبودند، نداشتن بصیرت بود. هنگامی که طرف مقابل می گوید «انتخابات بهانه است و اصل نظام نشانه است»، فرد معتقد به نظام چه باید بکند؟ اگر بصیرت نباشد، وظیفه ی لحظه ی نیاز انجام نخواهد شد.

 ۱۰)  خود کم بینی و دست کم گرفتن توانایی و قدرت ملت و کشور باعث می شود، در شرایطی که همه به قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه، اذعان دارند، فردی در داخل بگوید «ما کسی نیستیم و منزوی هستیم!»

 ۱۱)  تربیت جوانان معقتد به استقلال فکری، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی از دیگر کارهای فرهنگی لازم در دانشگاهها است. خبرهایی که به من از برخی دانشگاهها می رسد و امیدوارم که درست نباشند، بر خلاف این موارد است بگونه ای که تشکل های مؤمن و انقلابی و خوش فکر را تحت فشار قرار می دهند. باید به جوانهای انقلابی و مؤمن، خوش روحیه، متدین و دارای عزت نفس میدان بدهید بگونه ای که فضا دست آنها باشد. باید به دغدغه دانشجویان ارزشی و انقلابی و همچنین هزاران نفر از اساتید مؤمن و انقلابی که امروز در دانشگاهها هستند، توجه کرد و از این اساتید قدردانی و قدرشناسی کرد.

۱۲)  امروز دانشگاه و دانشجو آماج بزرگترین توطئه‌هاست و دشمنان کشور از حضور دانشگاهیان با روحیه انقلابی و تهاجمی در میدان و برهم زدن خط قرمزهای آنان و بالا بردن پرچم علم و پر رنگ کردن شعارهای انقلابی وحشت دارند و برای مقابله با این حرکت برنامه‌ریزی و هزینه‌های سنگینی می‌کنند. روشهای استعماری در دوره کنونی تغییر کرده است. سلطه‌گران اکنون به دنبال این هستند که تفکر عناصر فعال، هوشمند و نخبه یک کشور را به نحوی تغییر دهند که این عناصر، اهداف آنان را برآورده کنند.

 

نوشته شده در تاریخ:پنج‌شنبه 12 نوامبر 2015 ساعت 3:35ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین