
سلسله یادداشت ۶ قسمتی “شریعتی و نقد فرهنگ و تمدن غرب”که بخش چهارم آن را در ادامه می خوانیم بخشی از فعالیت های پژوهشی صورت گرفته توسط یکی از نویسندگان…
سلسله یادداشت ۶ قسمتی “شریعتی و نقد فرهنگ و تمدن غرب”که بخش چهارم آن را در ادامه می خوانیم بخشی از فعالیت های پژوهشی صورت گرفته توسط یکی از نویسندگان لارستانی است که به روایتی متفاوت از فعالیت های مرحوم دکتر علی شریعتی در سالهای دور و نزدیک می پردازد. خواندن این سطور خالی از لطف نخواهد بود. بخشهای بعدی ان شاء الله طی روزهای آتی منتشر خواهد شد.
شریعتی بر این باور است که تلاش غرب برای تغییر سبک زندگی و اندیشه ها، استحاله فرهنگی و در نتیجه رسیدن به اهداف اقتصادی است. او می گوید: «تهاجم فرهنگی غرب که در صدد تغییر شکل زندگی ، سلیقه مردم، رنج ها، غم ها، آرزوها و ایده آل هاست؛ زمینه سازی برای مقبولیت کالای غربی و سلطه اقتصادی و حفظ جهان ماشینی است.» (خسروپناه و عبداللهی 1391، ص180)
شریعتی نگاه غرب به شرق را از جهتی دیگر تحقیر آمیز می داند. او می گوید: «غربی ها به تمدن سازی شرق باور ندارند و روح شرقی را تنها با شعر و ادب و عرفان متجانس می بینند؛ به همین خاطر تنها بدنبال آثار ادبی و عرفانی ما هستند.» (م آ 30، ص13) او غرب را متهم می کند که همیشه تلاش داشته، پیشرفت و تمدن خود را از پیشینه شرقی آن بخصوص در تمدن اسلامی منقطع سازد. (م آ 10، ص 72و 73) وی همه مکاتب غربی را در نفی اصالت انسان یکی می داند و از یک فاتالیسم[1] مادی در غرب و مکاتب غربی سخن می گوید. (م آ24، ص 57 تا 59)

شریعتی معتقد است تمدن غرب در حال زوال می باشد؛ او می گوید: «اولین نکته ای که در این جا به چشم می خورد؛ آغاز زوال قطعی و جبری اروپایی است که همه هستی ما را به غارت برد؛ به خصوص فرانسه که اکنون زن شکسته ای را می ماند. امروز دیگر جز رقص و کاباره و شراب و اقسام تحقیقات درباره طرق گوناگون جماع در میان ملل، ابداع و اختراعی صورت نمی گیرد. به همان میزان که شرق بیدار می شود اروپا عقب می ماند.»
او هشدار می دهد که شرق نباید مانند غرب مسیر پیشرفت را طی کند چون در اینصورت، شرق نیز خالی از معنویت خواهد شد. برخی مانند سروش مدعی شده اند شریعتی با مظاهر فساد غرب مخالفت نداشته اما گفته های خود او نشان می دهد او از اوضاع فرهنگی فرانسه آزرده و بیزار بوده و حضور در ایران را ترجیح می داده است. (باقرزاده 1384، ص 81و82)
شریعتی به گوشه راندن مذهب با علم را محصول مکتب مادی گرا می شمرد. او تلاش دانشمندان و فلاسفه غرب برای تنزل دادن انسان و زندگی به حد حیوانیت و مصرف گرایی و لذت را، نگاه روح و منطق بورژوازی به جهان می داند. (م آ 23، ص30و34) شریعتی ماشین را در غرب اسیر ماشینیسم معرفی می کند، لذا قائل بود؛ می توان ماشین را حفظ کرد اما اندیشه ماشینی را از آن زدود. (سروش 1384، ص 187)
شریعتی بدنبال زدن پلی بین شرق و غرب، ایمان و علم و عرش و فرش است به همین دلیل برخی محققین معتقدند؛ نگاه شریعتی به غرب نگاهی معتدل است: «غرب شناسی یکی از موفق ترین بحث های دکتر است. او با باریک اندیشی، تجدد و تمدن را از یکدیگر تفکیک کرده میان دستاوردهای مثبت و منفی غرب تمایز نهاده است.»
«شریعتی در برخورد با غرب نه مثل روشنفکران غرب زده فتوا می دهد که باید از فرق سر تا نوک پا غربی شویم و نه مثل آل احمد و فردید کلیت غرب را انکار می کند. او رویکردی میانه به غرب دارد در عین اینکه پیشرفت و توسعه غرب را مثبت دانسته آن را برای کشورهای اسلامی مطلوب می داند نسبت به از خودبیگانگی و استعمار و استثمار هشدار می دهد.» (خسروپناه و عبداللهی 1391، ص173و186)
«شریعتی معتقد است اگر بتوانیم به جای روح ددمنشی و ماده پرستی روح انسانی را به کالبد تمدن غرب بدمیم دیگر محکوم نخواهد بود.» (خسروپناه و عبداللهی 1391، ص 178) اگر انتقادات شریعتی به غرب را با عدم انتقاد مطلق از دین و اسلام مورد توجه قرار دهیم؛ به میزان تاثیرپذیری او از طرفین واقف می شویم. البته باید توجه داشت که شریعتی بین اسلام و مسلمین تمایز قائل است و با اینکه به اسلام بعنوان دین آسمانی هیچ انتقادی ندارد و آن را برخوردار از همه مولفه های لازم برای رستگاری انسان و تمدن سازی می داند به مسلمانان از جهات مختلف انتقاد می کند.
[1] .خودبیگانگی
نویسنده : ح.توانا

اخبار ویژه : دانشگاهها و مدارس فارس، فردا مجازی شد
اخبار ویژه : توسعه همکاریهای هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و بانک قرضالحسنه مهر ایران
دستهبندی نشده : خانهای کوچک با ۵۷ دختر در لار
اخبار ویژه : تئاتر لارستان، روزی روزگاری…/گفتوگو با خالد اسلوب؛ بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر لارستان
اخبار ویژه : تصاویر| بازگشایی آزمایشی ۱۰ کیلومتر از باند دوم محور لار–بندرعباس
اخبار ویژه : هماندیشی در دانشکده علوم پزشکی گراش برای دانشگاه شدن
اجتماعی : یک فوتی و سه مصدوم در تصادف زنجیرهای جاده لار به بندرعباس
اجتماعی : تصاویر| مراسم نماز طلب باران در لار(۲)
اجتماعی : تصاویر| دعا برای باران در لار
اخبار ویژه : کسب نشان طلای مسابقات کشتی آزاد دانشجویان کشور توسط کشتی گیر لارستانی
اخبار ویژه : ایران در گروه «چالش و شگفتی»؛ معرفی حریفان تیم ملی در جام جهانی ۲۰۲۶
اجتماعی : لار آماده پیوستن به شبکه شهرهای خلاق یونسکو است
اجتماعی : تصاویر|مانور زلزله در لارستان
اخبار ویژه : مصاحبه با رقیه ارشادی؛ هنرمندی که تئاتر را علمی میفهمد و علمی آموزش میدهد
اخبار ویژه : سرپرست جدید آموزش و پرورش شهرستان جویم منصوب شد
اخبار ویژه : تجلیل از بانوی لارستانی در کردستان
اجتماعی : ماجرای تصاویر منتشر شده از شکار در لارستان چه بود
اخبار ویژه : چهار دهه مطالبهگری برای اتصال لار به شبکه ریلی کشور
اخبار ویژه : تئاتر لارستان؛ روزی روزگاری| یعقوب رستگار لاری، نامی آشنا برای بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر لارستان
اخبار ویژه : سفر شهردار لار به دبی
اخبار ویژه : اقامه نماز طلب باران در شهرستان خنج
اخبار ویژه : رئیس جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان منصوب شد
اخبار ویژه : مسیر پروازی لار–شارجه–لندن فعال شد
اخبار ویژه : «وقف» از هاروارد تا لارستان
اخبار ویژه : درباره خط انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس چه میدانید؟!
اجتماعی : مشکلات مربوط به پروژههای خیرساز، حل شود
اخبار ویژه : پیشنهاد ناحیهبندی شهرداری لار به دو حوزه مستقل
اجتماعی : تصاویر|نشست مشترک دانشگاه علوم پزشکی شیراز و لارستان
اجتماعی : معرفی نان سنتی محلی لارستان(تپ تپی) در جشنواره ملی نان کشور
اجتماعی : ۱۳ فوتی و مصدوم در حادثه واژگونی خودرو در جاده جهرم به لار