شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۴ ساعت ۱:۲۲
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: ...
تئاتر لارستان، روزی روزگاری

نبود مدیریت متخصص و فاصله گرفتن از فرهنگ بومی در تئاتر لارستان

نویسنده و کارگردان باسابقه لارستانی گفت: ریشه مشکلات تئاتر لارستان در نبود مدیریت متخصص و فاصله گرفتن از فرهنگ بومی است.   مقدمه: عباس پویان، نویسنده و کارگردان باسابقه لارستانی…

نویسنده و کارگردان باسابقه لارستانی گفت: ریشه مشکلات تئاتر لارستان در نبود مدیریت متخصص و فاصله گرفتن از فرهنگ بومی است.

 

مقدمه:

عباس پویان، نویسنده و کارگردان باسابقه لارستانی و فعال فرهنگی در استان آذربایجان غربی، در گفت‌وگویی مفصل درباره دلایل افول تئاتر لارستان، اهمیت تئاتر دانش‌آموزی و راهکارهای عملی برای احیای دوباره این هنر سخن گفته است. تجربه طولانی او در دو فضا لارستان و ارومیه تحلیل‌هایش را واقعی و قابل اتکا کرده است.

 

چرا تئاتر لارستان افت کرد؟

پویان معتقد است افول تئاتر لارستان حاصل دو عامل است:

۱. ضعف مدیریتی

نبود برنامه‌ریزی بلندمدت

نبود جشنواره‌های هدفمند

اجراهای بی‌سامان گروه‌ها

انتخاب مدیران غیرمتخصص

نبود کارگاه آموزشی و آرشیو حرفه‌ای از دکور و لباس

۲. فاصله گرفتن هنرمندان از اصالت تئاتر

 

به گفته او، عشق، مطالعه، تمرین و فروتنی گذشته جای خود را به شتاب‌زدگی و خودنمایی داده است. او هشدار می‌دهد که نمایش‌های غیرمخاطب‌پسند و قطع ارتباط با مردم، سالن‌ها را خالی می‌کند.

 

تئاتر بومی و نقش آن در هویت فرهنگی

پویان تأکید می‌کند که زبان و فرهنگ لاری ظرفیت بزرگی برای جذب مخاطب دارد. او تجربه نمایش «دختری به نام حامد» را مثال می‌زند که به دلیل بومی بودن، سالن‌ها را برای هفته‌ها پر می‌کرد.

در مقایسه، او به ارومیه اشاره می‌کند که اجراهای متعدد با گویش‌های کردی، ترکی و ارمنی بخش ثابت برنامه‌های تئاتری است و مردم به زبان مادریشان افتخار می‌کنند.

 

تجربه ارومیه؛ چرا آنجا تئاتر جلوتر است؟

به گفته پویان، در ارومیه:

هنرمندان به هم کمک می‌کنند.

مسئولان از هنر حمایت می‌کنند.

هر هفته چندین نمایش روی صحنه است.

نمایشنامه‌خوانی، جشنواره‌های خیابانی، عروسکی و کوتاه دائماً برگزار می‌شود.

تماشاگران وفادارند و سالن‌ها را خالی نمی‌گذارند.

 

تئاتر دانش‌آموزی؛ حلقه گمشدهٔ تئاتر لارستان:

پویان با اشاره به سال‌ها تجربه‌اش در آموزش و پرورش می‌گوید بسیاری از بازیگران حرفه‌ای فعلی‌اش همان دانش‌آموزانی بوده‌اند که برای نخستین‌بار در مدرسه با تئاتر آشنا شدند.

او تأکید می‌کند که تا تئاتر دانش‌آموزی در لارستان جدی گرفته نشود، هیچ تحول واقعی رخ نخواهد داد.

 

راهکارهای پیشنهادی برای احیای تئاتر لارستان:

برگزاری جشنواره بومی لارستانی

اجرای یک تئاتر ویژه با حضور پیشکسوتان

اجرای نمایش خیابانی شاد در سطح شهر

اجرای نمایش کودک برای ساختن نسل آینده تماشاگران

 

جمع‌بندی:

عباس پویان بر این باور است که تئاتر لارستان ظرفیت درخشش دوباره را دارد، اما نیازمند سه عامل است: مدیریت متخصص، همدلی هنرمندان و احترام به فرهنگ بومی.

او می‌گوید راه نجات تئاتر روشن است؛ کافی است اراده‌ای برای حرکت دوباره شکل بگیرد.

ف ۱۱۰

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی
آخرین اخبار پربازدیدترین