یکشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۵:۲۱ق.ظ
::آخرین مطلب 5 ساعت پیش | افراد آنلاین: 0

بزرگراهی با یک باند!!

پروژه شیراز- جهرم- لار – بندرعباس یک پروژه ملی است که دو بانده شدن مسیر جهرم – لار و لار -بندرعباس سال‌ها مطرح شده اما هنوز به اتمام نرسیده است….

پروژه شیراز- جهرم- لار – بندرعباس یک پروژه ملی است که دو بانده شدن مسیر جهرم – لار و لار -بندرعباس سال‌ها مطرح شده اما هنوز به اتمام نرسیده است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم، سه روز پیش بود که تصادف زنجیره‌ای در محور لار – جهرم رخ داد که منجر به فوت ۶ نفر و زخمی شدن ۵ نفر شد، این موضوع واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی و حقیقی شهرستان لارستان به همراه داشت.

مهرماه سال ۹۳ بود که کلنگ باند دوم این محور با حضور مسئولان وقت وزارت راه و اداره کل راه و شهرسازی لارستان به زمین زده شد اما از آن زمان تاکنون ۵ سال گذشته و این پروژه هنوز به سرانجام نرسیده است.

در سال ۹۴ نیز به دستور آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی نیز مجوز و دستور دو بانده شدن ۲۰ کیلومتر از مسیر لار – بندرعباس داده شد اما پس از گذشت ۳ سال و اندی از آن زمان پروژه تقریبا هیچ پیشرفتی نداشته است.

به گفته اهالی لارستان تقریبا هفته‌ای یک تصادف در این محورها رخ می‌دهد، این امر در کنار تلفات بالای جاده‌ای که این مسیر دارد سبب شده که دو بانده شدن سریع‌تر این مسیر از مطالبات اصلی مردم منطقه لارستان باشد.

مطالبه‌ای که پس از تصادف ۳ روز پیش شکل دیگری به خود گرفته و این بار مردم در شبکه‌های اجتماعی هشتگ تسلیت لارستان را به کار بردند و با استفاده از عکس، مطلب و طرح سوالاتی خواهان پاسخگویی مسئولان مرتبط در این زمینه هستند.

پروژه شیراز- جهرم- لار- بندرعباس از پروژه‌هایی است که در ۲ استان کشور و توسط ۳ اداره کل راه و شهرسازی پیگیری می‌شود و یک پروژه ملی محسوب می‌شود. از سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ بحث دو بانده شدن مسیر جهرم – لار – بندرعباس مطرح شده و برای آن مراحلی تعیین شده است اما هنوز به اتمام نرسیده است.

محور لار – جهرم و لار – بندرعباس از پرترددترین مسیرهای جنوب کشور و یک جاده ترانزیتی بسیار مهم است. محور لار – جهرم کوتاه‌ترین و بهترین مسیر برای دسترسی به بنادر جنوبی و جزایر کیش و قشم است، تردد بسیار بالایی از خودروها به ویژه خودروهای سنگین را به خود اختصاص داده که سبب شده در لیست پرترددترین و مهمترین محورهای جنوبی کشور قرار گیرد.

میزان ترددها براساس آمار مرکز مدیریت راه‌ها

براساس اطلاعات مرکز مدیریت راه‌های استان فارس تردد ساعتی محور لار- جهرم در سال گذشته ۱۳۰ بوده که این میزان در ۳ ماه نخست امسال به ۱۳۳ مورد افزایش پیدا کرده است.

همچنین تردد ساعتی در محور لار – بندرعباس در سال گذشته ۱۱۵ بوده که در ۳ ماه ابتدایی امسال به ۱۱۶ مورد رسیده است. این آمار نشان می‌دهد که تردد ساعتی در این دو محور در سه ماهه امسال از کل سال گذشته بیشتر بوده است.

همچنین براساس همین آمار کل تردد در سال گذشته در محور لار – جهرم یک میلیون و ۱۳۹ هزار و ۸۶۵ خودرو بوده که ۳۳ درصد آن مربوط به خودروهای سنگین بوده است. میزان کل تردد در این محور در ۳ ماهه ابتدایی سال ۲۷۴ هزار و ۲۴۷ خودرو بوده که ۳۱ درصد آن نیز خودرو سنگین بوده است.

در محور لار – بندرعباس نیز کل تردد در سال گذشته یک میلیون و ۶ هزار و ۵۴۱ بوده که ۳۸ درصد آن خودور سنگین بوده است. همچنین میزان کل تردد در ۳ ماه ابتدایی سال در این محور ۲۵۹ هزار و ۷۸ بوده که ۳۶ درصد آن خودرو سنگین بوده است.

محدودیت منابع اعتباری عامل توقف و کندی کار

براساس استاندارد وزارت راه و شهرسازی حجم تردد و اینکه جاده نقش اصلی در جابه‌جایی و حرکت را داشته باشد، از ملزومات قرارگیری یک مسیر در قالب درجه یک است. جاده درجه یک شامل بزرگراه و آزادراه می‌شود. این محور نیز با دلایل ذکر شده به عنوان بزرگراه تعریف شده اما نکته مهم این است که پس از گذشت سال‌های زیاد نزدیک به یک دهه هنوز دو بانده نشده است و به عبارتی اندر خم یک کوچه مانده است.

محمدرضا باقری‌فرد مدیرکل راه و شهرسازی لارستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم مهم‌ترین عامل برای توقف و کندی کار را نبود اعتبارات ذکر می‌کند. وی با توجه به قرارگیری این پروژه در ۲ استان و حوزه ۳ اداره کل می‌گوید: محور جهرم- لار- بندرعباس طرح ملی مشترک بین ۲ استان و یک پروژه ملی است و سالانه در پیوست بودجه مبلغی برای این پروژه پیش‌بینی می‌شود.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی لارستان ۲۱۰ کیلومتر از این مسیر فقط در حوزه اداره کل راه و شهرسازی لارستان است، ۵۶ کیلومتر از جهرم به سمت لار در حوزه استحفاظی اداره کل راه شهرسازی استان فارس است و ۸۵ کیلومتر هم در حوزه اداره کل هرمزگان است.

براساس گفته‌های باقری‌فرد از ۲۱۰ کیلومتری که در لارستان واقع شده، محور لار – جهرم ۱۰۵ کیلومتر است که ۳۵ کیلومتر از لار به سمت جهرم به صورت پیوسته در قالب بزرگراهی به بهره‌برداری رسیده است، ۵۲کیلومتر آن هنوز به مناقصه نرفته و ۲۲ کیلومتر هم پیمانکار دارد و پروژه در حال انجام است.

تفاوت جهرم و لارستان در پیشبرد پروژه

با توجه به اینکه آن میزان از پروژه که در حوزه اداره کل راه و شهرسازی فارس در شهرستان جهرم قرار دارد، بدون توقف در حال انجام است. این سوال در افکار عمومی لارستان پیش آمده که چرا بین دو شهرستان باید تفاوت باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان نیز در این باره می‌گوید: در حوزه اداره کل راه و شهرسازی فارس ۳ قطعه شهرستان جهرم به مناقصه رفته و در حال کار است و مشکل پیمانکار ندارد. تفاوت جهرم با لار این است که در جهرم کل پروژه به مناقصه رفته است.

وی از برگزاری یک جلسه در روز شنبه ۱۵ تیرماه در تهران سخن می‌گوید و امیدوار است که بتواند مجوز به مناقصه گذاشتن ۵۲ کیلومتر باقی مانده را نیز بگیرد.

محور لار – بندرعباس پیمانکار ندارد

یکی دیگر از سوالات مردم لارستان درباره محور لار – بندرعباس است که چرا با وجود دستور وزیر وقت راه و شهرسازی پس از گذشت تقریبا ۴ سال اقدامی در این زمینه نشده است. باقری‌فرد در این زمینه نیز چنین پاسخ می‌دهد: ۱۹ کیلومتر از محور لار – بندرعباس با اعتبار ۳۳ میلیارد تومان مجوز داده شد، دوبار هم به مناقصه رفته است اما پیمانکاری برای این پروژه نیامده است.

«۱۰ کیلومترش به مرحله (بیس) قبل از آسفالت رسیده اما به دلیل اینکه اعتبار تامین نشد و پیمانکار نیز قبول نکرد، معطل مانده است». این سخن مدیرکل راه و شهرسازی لارستان درباره وضعیت این مسیر است.

باند دوم باید ساخته شود

به گفته باقری‌فرد بیشترین کیلومتر این پروژه در حوزه لارستان است اما به لحاظ بزرگراهی کمترین کار در این حوزه انجام شده و از این نظر که مردم می‌گویند باند دوم باید ساخته شود درست می‌گویند و ما هم تائید می‌کنیم که باند دوم باید ساخته شود اما شرایط هم باید فراهم شود.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان می‌گوید: کمترین طول پروژه در حوزه جهرم است اما لارستان بیشترین سهم را دارد به اضافه اینکه پروژه در جهرم هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده در حالی که در لارستان ۳۵ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است.

باقری‌فرد با تاکید بر محدودیت منابع مالی معتقد است که به اندازه اعتبار سالانه و مجوزهایی که داده شده، در حوزه لارستان این پروژه پیش رفته است. وی می‌گوید: به این دلیل که پروژه ملی و در حوزه ۳ اداره کل است «دیگران هم می‌روند، صحبت و چانه‌زنی می‌کنند تا اعتبار بیشتری بگیرند».

به گفته باقری‌فرد باید توجه بیشتری به این پروژه شود و از آنجا که اختصاص بودجه در تهران صورت می‌گیرد استان و اداره کل نقشی در اندازه بودجه ندارند اما وی نقش چانه‌زنی را نیز منکر نمی‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان معتقد است که محور جهرم – لار – بندرعباس مانند یک قیف عمل می‌کند یعنی از مرکز تا شیراز و جهرم دو بانده شده و جهرم به بعد مانده است که با توجه به بار ترافیکی و خودروهای سنگینی که در این محور تردد می‌کنند جاده موجود پاسخگو نیست.

گزارش از حلیمه زارع

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۸:۰۵ب٫ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

4 Responses to “بزرگراهی با یک باند!!”

  1. سارا گفت:

    به نظر من اگر ميخواهيد بفهميد که تحريم ها هيچ اثري نداشته از لارستان بزنيد بريد بيرون ،لامرد چه راهها و اتوبانها و صنايعي دارد ،جهرم چه راهها و بزرگراهها و صنايعي دارد و در کل قطب درمان است ،فقط در اين بين لارستان است که انگار بيش از چهل سال است که درگير تحريمهاست.

  2. ناشناس گفت:

    مردم کوت نکنيد و صدايتان را به مقامات برسانيد ،شايد اين جاده مرگ روزي گريبان شما و خانواده تان را بگيرد

  3. ناشناس گفت:

    مردم سکوت نکنيد و صدايتان را به مقامات برسانيد ،شايد اين جاده مرگ روزي گريبان شما و خانواده تان را بگيرد

  4. ناشناس گفت:

    اگر کاری به هر دلیلی متوقف یا کند شود یعنی مدیر نتوانسته یا نمی خواسته بودجه کسب کند و چانه زنی کند ویا در برابر پیمانکاران ضعف داشته و این نا کارآمدی مدیر می رساند

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین