پنج شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۸ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 23

جوابیه نمایندگی وزارت خارجه به مصاحبه مسؤول میراث فرهنگی لارستان

میلاد لارستان: چندی پیش سایت میلاد لارستان اقدام به نشر مطلبی با عنوان «وزارت امور خارجه آمادگی راه اندازی نمایشگاه دائمی اسناد تاریخی لارستان را دارد» کرد و برای پیگیری…

میلاد لارستان: چندی پیش سایت میلاد لارستان اقدام به نشر مطلبی با عنوان «وزارت امور خارجه آمادگی راه اندازی نمایشگاه دائمی اسناد تاریخی لارستان را دارد» کرد و برای پیگیری موضوع، خبرنگار میلاد لارستان نظر اداره میراث فرهنگی لارستان را در این خصوص جویا و در قالب متنی با عنوان «چراغ سبز میراث فرهنگی لارستان برای همکاری با وزارت خارجه!» منتشر شد. به تازگی نیز به طور مجدد مسئوول نمایندگی وزارت خارجه در لارستان اقدام به پاسخ برخی مطالب مطرح شده از سوی اداره میراث فرهنگی پرداخت که عین مطلب در زیر می آید:

اخیراً مطلبی در میلاد لارستان با عنوان چراغ سبز میراث فرهنگی لارستان برای همکاری با وزارت امور خارجه دیدم که مرا بر آن داشت تا نگارشی از ناگفته هایی داشته باشم ، نه در صدد پاسخ گفتن به همه پرسش ها بلکه فتح بابی برای گفتگو و بازاندیشی در بسیاری از موارد ذکر شده باشد . به نظر می رسد با توجه به انفجار اطلاعات در دنیای امروز کمتر کسی است که از رسالت سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بی خبر باشد چنانچه رسالت اصلی میراث فرهنگی حراست از ریشه و هویت مردم ایران چه در قالب آثار باستانی و چه در قالب آثار معنوی است که متأسفانه ما این موضوع را در حراست از آثار باستانی لار به هر دلیلی کم رنگ دیده ایم که مشکلات خاص خود را دارد وقصد ورود به آن را نداریم .

حافظ تو ختم کن که هنر خود عیان شود                               با مدعی نزاع و محاکا چه حاجت است

و در ادامه این نکته را متذکر شوم برگزاری نمایشگاه اسناد تاریخی روابط خارجی در سطح کلان در وزارت امور خارجه تصویب شده است و به شکرانه این نعمت این نماشگاه در سایر استانها برگزار شده است و این نمایشگاه هاسنخیتی با اهداف و حوزه میراث فرهنگی ندارد و نیاز برگزاری این نمایشگاه ها با مجوز میراث فرهنگی برداشتی اشتباه و عدم شناخت نسبت به تفاوت نمایشگاه و موزه می باشد و در اختیار قرار دادن اسناد اداری نهادها و ارگانها به میراث فرهنگی تفسیر به رأی می باشد که در مطلب ارائه شده به چشم می خورد و در آن برداشتی از تفاوت موزه و نمایشگاه مشهود نمی باشد . در واقع موزه مکانی است که در آنجا اشیاء و مواد مربوطه جمع آوری ، مطالعه و نگهداری شده ، سپس با هدف آموزش ، انتشار اطلاعات و سرگرمی در معرض دید عموم قرار می گیرد این در حالی است که نمایشگاه دائمی اسناد تاریخی روابط خارجی با نگاهی فراملی و حول دیپلماسی پژوهی می باشد و هدف آن گسترش و شناسایی فرهنگ و هویت ایرانی توسعه آینده صنعت توریسم ( در حوزه دیپلماسی ) ، جذب پژوهشگر کمک کند .

جا دارد از دوستان میراث فرهنگی از آنجایی که احترام و اجلال در حق این نمایندگی بجا آوردند سپاسگزاری نمایم . از رأی و مشورت دوستان در رابطه با مکانهای معرفی شده توسط میراث فرهنگی که به ۳ مکان اشاره فرمودند یادآور میشوم مدرسه زمانی که توسط آموزش وپرورش در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفته بود حتی جهت ادامه فعالیت خودشان هم کاربری نداشت و در اثر بارندگی دچار ریزش سقف و آسیب های دیگر بود که به مکانی متروکه تبدیل شده که نیاز به مرمت و مذاکره با آموزش و پرورش داشت که با عنایت به عدم وجود بودجه جهت فعال نمودن این مدرسه قابل پیگیری و پاسخ نبود که مسئول محترم میراث فرهنگی خود بر این موضوع واقفند و جایی برای طرح مجدد این مدرسه به عنوان پیشنهاد جای تعجب دارد .

در خصوص موزه حضرت آیت الله آیت اللهی که فاز ۳ را پیشنهاد نمودند طبقه بالای حسینیه که کاربری استقرار خواهران بوده مکان مناسبی برای نمایشگاه نبود و تقدس موزه های قبلی (۱و۲) و حسینیه را کم رنگ می نمود .

در خصوص باغ نشاط که عملاً بخشی از آن در اختیار و تمرکز میراث فرهنگی می باشد ، محل برگزاری نمایشگاه در این باغ را مشخص ننمودند و اینکه فضای مورد نیاز حداقل ۳۵۰ متر را دارا می باشد یا خیر یا اینکه کلاً فضایی در باغ نشاط برای برگزاری دائمی وجود دارد هنوز مشخص نیست . مجدداً ضمن تشکر از پیشنهادات میراث فرهنگی انشالله امیدواریم بتوانیم با پیشنهاد مکانی مناسب و عملی و دارای آیتم ها و استاندارد های وزارت خارجه این نمایشگاه را دایر نماییم .

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۷:۱۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین