سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۶ق.ظ
::آخرین مطلب 9 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

اندر حکایت سمپاد و جوانانی که سردرگم می شوند(3)

یکی از مباحثی که چندی است در محافل علمی دانش آموزی کشور مورد توجه قرار گرفته مقوله ادامه فعالیت و یا حذف مدارس سمپاد(تیزهوشان) می باشد. موضوعی که از برگزاری…

یکی از مباحثی که چندی است در محافل علمی دانش آموزی کشور مورد توجه قرار گرفته مقوله ادامه فعالیت و یا حذف مدارس سمپاد(تیزهوشان) می باشد. موضوعی که از برگزاری آزمونها تا شرایط تفکیک و… آن هنوز هم با چالش مواجه بوده و هست. اواخر مهرماه ۱۳۹۵ نیز بود که رهبری معظم انقلاب در دیدار با نخبگان ضمن بیان اهمیت سمپاد اظهار داشتند در این خصوص گزارشهایی به بنده می رسد که خرسند کننده نیست. این سمپاد خیلی مهم است و مدارسی نیز که با نام سمپاد هستند متوقع به این اند که این سازمان خوب بچرخد. میلاد لارستان چندی پیش در این زمینه فراخوان داده و از افراد مختلف درخواست نمود مزایا و معایب طرح حذف این مراکز آموزشی را بیان نمایند. (لینک فراخوان)
حال با گذشت چند ماه از موضوع فوق،‌ میلاد لارستان چندین مصاحبه مختلف با برخی از افراد انجام داده و در خصوص ادامه فعالیت و یا حذف این مراکز با آنها به گفتگو نشسته است. ماحصل گفتگو ها را در چندین یادداشت می خوانیم. بخش اول مصاحبه با دکتر علیرضا طاهری (لینک مصاحبه) چندی پیش منتشر شد. دومین بخش از مصاحبه ها با دو تن دیگر از فارغ التحصیلان لارستانی  وهاب راستگو و متین طاهری روح انجام شد(لینک مصاحبه)

در بخش سوم و پایانی مصاحبه،‌ میلاد لارستان به سراغ عبدالعزیز قنادی مدیر اسبق مرکز استعدادهای درخشان(شهیدبهشتی) لارستان رفته است. وی با بیان تاریخچه ای از موضوع مراکز استعدادهای درخشان و آنچه این روزها می گذرد،‌اظهار می دارد: در واقع شروع تصمیمات اتخاذ شده در خصوص مراکز استعدادهای درخشان از دهه ۸۰ بوده است. مسئولین دهه ۸۰ با بیان ویژگی های مدارس تیزهوشان و توهماتی غلط همچون:

۱- ایجاد رقابت در حد وسواس و اضطراب

۲- تک بعدی بار آوردن دانش آموزان

۳- تنفر از معلم و دروس و مدرسه

۴- فشار بیش از حد درسی

۵- اعمال کنترل های شدید بیرونی

 ۶- توهم خاص بودن و نخبه بودن

مهمترین آسیب های چنین مدارسی را برای بچه ها برشمردند و تصمیم بر حذف مدارس تیزهوشان گرفتند.

 اما شرایط مدرسه تیزهوشان به طور واقع و حقیقی چیست؟:

مدارس تیزهوشان در سه دهه ۶۰ و ۷۰ و ۸۰ به بالاترین ارتقا کیفی در طول عمر خود رسید. با تدوین برنامه ترکیبی از بهترین برنامه های آموزشی جهان مسیری بسیار عالی با طراحی کارشناسان خلاق و و با پشتیبانی مسئولین رده بالای کشورر بویژه در زمان ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی طی کرده و مستمرا نخبگان توانگر و خلاقی را به جامعه اسلامی تحویل داد.مهمترین و شاخص ترین دستاورد و ماحصل قعالیتهای مراکز آموزشی سمپاد علاوه بر اختراعات کوچک و بزرگ و تهیه پیش فرضیه های دفاعی کشور، پرورش نخبگانی که برنامه هسته ای کشور را در زیرزمین ها و با حمایت و مدیران علمی  کشور برنامه ریزی، پی گیری و در نهایت به نتیجه رسانده و موجبات فخر و پیروزی ایران اسلامی را فراهم نمودند.

متاسفانه روند و حرکت سیاسی و اجتماعی کشور از سال ۸۰ به بعد موجب تضعیف سمپاد شد و در ابتدا با مخالفتهای رسانه ای و سپس حذف و برکناری افراد موثر و برنامه ریز و ستون محکم و ستون محکم مراکز سمپاد یعنی آقای دکتر جواد اژه ای دست به اقدام زدند و بدینوسیله و به مرور مدارس سمپاد را از مسیر اصلی منحرف و به مرحله ای رساندند که اکون با مدارس عادی فرقی ندارند!!!

به هر حال با چنین روندی که سیاست گذاران عرصه سیاست با مداخله در آموزش صحیح و خلاق و قوی مدارس تیزهوشان و گماردن افرادی ناکارآمد و غافل ، نظام آموزشی تیزهوشان را از حالت پویایی خارج نمودند امیدی به آینده علمی کشور هست؟؟

حذف مدارس تیزهوشان را افرادی در اتاقهای در بسته رقم زده اند که از دور دستی بر آتش داشته اند و اصلا معانی نخبگی، استعداد و خلاقیت و نحوه پرورش یک فرد خلاق با ضریب بهره هوشی ۱۲۰ را نمیفهمیدند. در حذف سمپاد همانند روز روشن است که ضرر و زیانی که به جامعه می رسد غیرقابل جبران است و ضرر آن بیش از منفعتی است که به بدنه علمی کشور می رسد..

حذف تیزهوشان یعنی: دیگر نباید منتظر کشف استعداد، خلاقیت و هوش کاربردی دانش آموزان تا قبل از ورود به آموزش عالی شد. دیگر خبری از آموزشهای فوق برنامه در (کارسوق های علمی) و همایش های عملی و گردهمایی های موفق و کارآمد محور نخواهد بود. به تاریخ سپردن ذهن های خلاق و توانگر. عدم آمادگی دانش آموزان نخبه قبل از ورود به آموزش عالی و حذف یعنی از بین بردن اعتماد به نفس نسل جوان و پویا . عدم توجه به تواناییی و توانگری فرزندان این مرز و بوم در جای جای ایران اسلامی و پایین آمدن و افت آستانه تحمل و خستگی ناپذیری آنها و حذف خودمدیریتی آنان.- تعطیلی جایگاه عروج نوجوانان و جوانان از نظریه تئوری به عمل در آزمایگاهها و از بین رفتن سیستم نظم و جدیت دانش آموزان

پس عدالت این است که نگذاریم استعدادی ضایع شود.

میلادلارستان: کاربران گرامی در صورت وجود انتقاد و جواب در خصوص مطالب قوق و به منظور تضارب آرا می توانند مطالب خویش را برای ما ارسال نمایند تا آن ها را نیز در باب این موضوع منتشر نماییم. هدف ایجاد برخی روشنگری ها در این خصوص  و در صورت امکان ارسال نظرات جهت استفاده برخی تصمیم سازان می باشد.

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۷:۲۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین