چندي قبل سندي از اسناد افتخار ملت سلحشور و باغيرت لارستان منتشر شد كه نشان ميداد برخي مسئولين نظام پهلوي اول براي بيحجاب كردن دختران و زنان لاري و لارستاني…
چندي قبل سندي از اسناد افتخار ملت سلحشور و باغيرت لارستان منتشر شد كه نشان ميداد برخي مسئولين نظام پهلوي اول براي بيحجاب كردن دختران و زنان لاري و لارستاني به لار ميآيند و در بعضي مراسم شركت ميكنند و از مردم هم تقاضا مينمايند كه
خودشان با همسران و دخترانشان با حالتي كه نشان دهنده بدحجابي يا بيحجابي باشد شركت نمايند. اما آنان پاسخي نميدهند و با هر ترتيبي به اتخاذ تصميم مبادرت ميورزند پاسخ منفي دريافت ميكنند كه طي نامهي مورخه ۱۳۱۵/۱/۴ شماره ۳۸ اظهار يأس و عجز خود را به مقامات كشوري گزارش مينمايند كه عيناً جهت اطلاع خوانندگان عزيز درج ميشود.
«رياست اداره كل احصائيه و ثبت احوال
با نهايت ادب و كمال احترام راپورت دو ماهه مربوط به هيأت تفتيشيه ذيلاً به عرض عالي ميرساند:
۱-طرز رفتار و حسن سلوك مأمورين دولتي بر حسب ظاهر موافق مقررات است.
۲-حكومت محل در عمران و آباداني لار اقدام لازمه معمول خواهد داشت.
۳-روحيه اهالي در ظاهر متوجه دولت خواهي، ولي از نقطه نظر خمودي كه فطري و جبلي آنهاست، كوچكترين قدمي در مرحله تمدن برنداشتهاند و به همان خرافات سابقي خويش معتقد و در زاويه خود پيوسته معتكف خواهند بود.
حتي در مسأله رفع حجاب كه تا حال شايد قريب ۳۰ مرتبه از طرف حكومت بلديه و معارف كنفرانسهاي مخصوص تشكيل و در هر مرحله ضمن لايحه و نطقي كه از طرف مأمورين و غيره به عرصه ظهور رسيده اهالي را تشويق كرده معهذا به كلي اثري در وجود آنها مترتب نيست، يعني در يكي دو دعوت كه از طرف بلديه و مدرسه دختران كه قسمتي از طبقات تجار دعوت شده، برخي به بهانه مريضداري حاضر نشده و عذر اين قسمت را براي رفع نگراني آتيه خود را خواسته بعضي ديگر كه حاضر شده با چه كيفيتي خانم خود را آرايش داده با وضعي كه از پوشش لباس سياه و سرپوش سياه كه كليه صورت را مستور داشته مانند خمره متحرك طوري خود را آراسته كه جلب نظر حاضرين از منحوسي شكل خويش متوجه نموده در حالتي كه صرف نظر از كنفرانسها و دعوتهاي معمولي در باغ ملي و غيره كليه خانمهاي مأمورين دولتي براي ترغيب اهالي قسمتي از امور خانهداري خود فرو گذاشته و همه روزه عصر با چهره بشاش و خرّمي هرچه تمامتر با فرق و اندام بيچادر در كوچه – بازار – خيابان عبور ميكنند معالوصف تأثير بر اهالي نبخشيد و از طريق بامهاي خود اياب و ذهاب براي ملاقات يكديگر باز و در ساختمان حمام رمزاً صورت داده شود نمره ۱۶۵۱۳ واصل منتظر حُسن نتيجه اقدامات ايالت است كه اين منظور با نهايت پيشرفت حاصل كند.»
نكتهاي كه ضرورت آن قابل ذكر است اين كه چرا حدود ۸۰ سال قبل با عدم وجود اين همه ابزار تحليل و روشنگري و فقط به اين عنوان كه حجاب از ضروريات دين مبين اسلام است و منكر ضروريات كافر يا مرتد محسوب ميشود چنان اعتقاد محكمي داشتهاند كه مسئولان مربوطه با ابزار تشويق و تطميع و تهديد نتوانستهاند كوچكترين خدشهاي به حجاب دختران و زنان اين مرز و بوم وارد آورند و حتي مردان جامعه چنان با عفاف بودند كه از بيان يا نگارش نان دختران و زنان خود در مجامع علني يا مكتوبات خودداري ميكردند.
يكي از نويسندگان مينگارد با يكي از افسران ارتش زمان گذشته كار داشتم فلان ساعت در فلان مكان وعده ملاقات نهاد.
در ساعت مقرر حاضر نشد چند روز بعد كه او را ملاقات كردم عذرخواهي كرد كه «مادر احمد بيمار بود مجبور بودم او را به بيمارستان منتقل كنم». حتي حاضر نشد اسم همسرش را بازگو كند كه نشان از عفاف مردم جامعه بوده فراموش نميكنيم كه در نامههايي كه نگارش ميشد از مادران بنام فرزندان پسر ياد ميكردند و پسوند «بزرگ» را اضافه مينمودند مثلاً اگر كسي نام فرزند پسرش احمد بود سلامرساني به همسرش را به عنوان «احمد بزرگ سلام برسانيد» مينگاشتند. اما امروزه عليرغم اين همه هشدارها و بيداريها برخي دانسته يا ندانسته بيتوجه به رعايت حجاب و عفاف سعي در تخريب محيط اجتماعي و ايجاد فساد و بداخلاقي مينمايند كه خانواده در مرحله اول بويژه پدران و مادران و همسران مسئولاند و ضرورت دارد غيرت خويشتن را در تحقق عفاف و حجاب نشان دهند.
مسأله مهم اين كه در فرهنگ ايراني در عهد ساسانيان و قبل از آن زنان پادشاهان و وزرا كاملاً محجوب بودهاند و كلفتها و زنان اسير و… بيحجاب ظاهر ميشدهاند.
به هر حال خواه ايراني باشيم خواه اسلامي بدحجابي و بيحجابي و بيعفتي در فرهنگ ما نبوده و نبايد بوده باشد.
سردبیر