شنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۳:۲۵ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 0

فروش آب‌انبار ممنوع است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان گفت: فروش آب‌انبار ممنوع است و نه تنها آب‌انبار بلکه فروش عین موقوفه ممنوع است اما رقبات(محوطه) آن قابل فروش است. به گزارش…

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان گفت: فروش آب‌انبار ممنوع است و نه تنها آب‌انبار بلکه فروش عین موقوفه ممنوع است اما رقبات(محوطه) آن قابل فروش است.

به گزارش میلاد لارستان، اداره اوقاف و امور خیریه، از جمله نهادهای مهم دارای ماهیتی مذهبی، فرهنگی و البته مادی است. اوقاف، مدیریت کلیه موقوفات فاقد متولی و امامزادگان کشور را در اختیار دارد. حوزه فعالیت این سازمان شامل مدیریت موقوفات عام فاقد متولی، موقوفات خاصه و اماکن مذهبی اسلامی، اثلاث باقیه و بقعه‌های متبرکه، همچنین محبوسات، نذور، صدقات و هر مال دیگری که به غیر از عنوان وقف برای امور عام‌المنفعه و خیریه اختصاص یافته، می‌شود.

بخاطر حوزه فعالیتی اوقاف در لارستان، سوالات و مطالباتی در ذهن مخاطبان به وجود آمده بود که با جمع‌بندی آن خبرنگار میلاد لارستان طی مصاحبه‌ای از  حجت‌الاسلام سیدفخرالدین رضوی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان پرسیده شده است که در زیر می‌خوانیم:

میلاد لارستان: تعداد کارمندان اداره اوقاف و امور خیریه لارستان چند نفر است و آیا این تعداد نیرو کفایت ارائه خدمات را می‌دهند یا خیر؟

تعداد کارکنان شاغل در اداره اوقاف لارستان ۳ نفر است و قطعاَ این تعداد نیرو کفاف خدمات مطلوب را نمی‌دهد و آنگونه که شنیده‌ایم، اداره لارستان در برهه‌ای تا ۱۵ نیرو داشته و در طول زمان به دلائل انتقالی، بازنشستگی و غیره نفرات نیرو کاهش یافته است. روزبه‌روز رقمات، اسناد اجارات و غیره بیشتر می‌شود و به طور قطع باید نیروهایمان بیشتر شود اما سیاست دولت حرکت به سمت کوچک‌سازی است و متأسفانه مجوز استخدام نیروی جدید را نمی‌دهند و به سختی کار را جلو می‌بریم. از طریق نماینده مردم برای جذب نیروی جدید نامه‌نگاری شد و حضوری در تهران با رئیس سازمان دیدار شد و بنا به گفته این مسئول مجوز استخدام نیروی جدید را نمی‌دهند. در گذشته به ازای هر سه نفری که بازنشسته می‌شدند، یک نفر نیرو جایگزین می دادند و این مورد نیز لغو شده است.

میلاد لارستان: در زمینه صدور سند، بهترین عملکرد در چه زمینه‌ای بوده است؟

از سال گذشته در زمینه اداری ثبت مشکلاتی بوده است و نیروی ثبتی در اداره اوقاف نداریم و با پیگیری‌های صورت گرفته یک مشاور ثبت برای اوقاف لارستان مشخص شد و خوشبختانه اقدمات خوبی انجام شده و با توجه به اینکه پروسه ثبتی روندی طولانی دارد، اثرات آن در آینده محسوس خواهد بود. در لارستان بهترین عملکرد درخصوص موقوفه «حاج عسکر» و «نظرعلی بیگ» بوده است. در موقوفه حاج عسکر(شهرک امام خمینی(ره)) فقط یک فاز باقی‌مانده و ۹۰ درصد موقوفه دارای سند است. ۱۴۷ سند از این موقوفه باقی مانده که آنهم کارهای نقشه‌برداری انجام شده تا سند کامل موقوفه صادر شود.

میلاد لارستان: میزان درآمد اداره اوقاف و امور خیریه لارستان چه میزان است و از کجاها تأمین می‌شود؟

محل تأمین را می‌توانم عرض کنم اما میزان آن محرمانه است و اجازه انتشار را ندارم. بحث نشریات نیست بلکه از نهادهایی مثل؛ دفتر امام جمعه، فرمانداری و هر اداره‌ای حتی اداره اطلاعات هم از ما استعلام بخواهد، نمی‌توانیم در این زمینه پاسخ دهیم چراکه بخشنامه‌های حراستی داریم و کاملا ما را منع کرده‌اند.

منبع تأمین هزینه‌ها از همین موقوفات است و اداره اوقاف یک ریال بودجه دولتی ندارد. نیات واقفین خیراندیش می‌بایست قانوناَ و شرعاَ مطابق درآمد موقوفه هزینه شود.

میلاد لارستان: موقوفات لارستان بیشتر در چه زمینه‌هایی است؟

بیشتر از ۹۰ درصد موقوفات در محرم و صفر با هدف اطعام و روضه‌خوانی برای حضرت سیدالشهدا(ع) است.

میلاد لارستان: درآمد حاصل از موقوفات موجود در لارستان، در خود لارستان خرج می‌شود یا اینکه به استان ارسال می‌شود؟

بعضی از موقوفات قید زمان و مکان دارد. مثلاَ نیت واقف آن بوده که در دهه اول محرم در حسینیه فلان هزینه شود. بدین ترتیب حتی در خود شهر لار نمی‌توانیم درآمد را از یک مسجد یا حسینیه به محل دیگری هزینه کنیم.

قطعاَ نیات واقفین در خود لارستان هزینه می‌شود و آنگونه که گفته شد، اکثر وقف های لارستان مرتبط با محرم و صفر است که همه درآمدها در زمان و مکان مشخص شده هزینه می‌شود.

میلاد لارستان: آیا آب‌انباری از سوی اداره اوقاف لارستان به فروش رسیده است؟

فروش آب‌انبار ممنوع است و نه تنها آب‌انبار بلکه فروش عین موقوفه ممنوع است اما رقبات(محوطه) آن قابل فروش است. مثلاَ آب‌انباری وجود دارد که مساحت آب‌انبار ۱۰۰ است اما سندی که برای آن اخذ شده، هزار متر حریم است.

بالای ۷۰ درصد آب‌انبارها درآمدزا نیستند و منفعت آن برای عموم مردم است و اگر آب‌انباری درآمدی دارد، از محل آن در امر آب‌رسانی، خرید و توزیع آب معدنی برای نیازمندان یا برنامه‌های ملی و مذهبی، خرید و نصب آبسردکن هزینه می‌شود. طبق قانون بخشی از درآمدها نیز صرف تعمیر و مرمت آب‌انبارها و حفظ عین می‌شود.

میلاد لارستان: نیت وقف مرحوم حاج محمد عسکر در چه زمینه‌ای است؟

نیت وقف مرحوم حاج محمد عسکر متفاوت است. بخش اعظمی از آن مربوط به عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) است که از درآمد حاصل از آن در حسینیه آقا کاظمی در دهه نخست محرم پخت و پز می‌شود. بخشی از هزینه نیز برای حفظ و نگهداری و بازسازی حسینیه آقا کاظمی استفاده می‌شود.

میلاد لارستان: به لحاظ کسب درآمد امامزادگان لارستان چه وضعیتی دارند؟

میزان درآمد مالی را که نمی‌توان به لحاظ آماری اشاره کرد اما در شهر لار امامزاده شاخص امامزاده میرعلی بن الحسین(ع) است و امامزاده میرابول‌به در بیرم، به لحاظ وجوهات و نذورات مردم شاخص است. آنچه که مردم بعنوان نذر در ضریح امامزادگان می‌ریزند، کفاف حقوق خدام را هم نمی‌دهد. در امامزادگان میرابراهیم(ع) و میراحمد(ع) بریز به کمک خیرین و مردم ساخت‌وساز و هزینه می‌شود.

میلاد لارستان: درآمدهای حاصل از بازار بزرگ، نیت واقف چه بوده است؟

اطعام و روضه‌خوانی در حسینیه کوریچان است.

میلاد لارستان: چند مغازه از مغازه‌های بازار بزرگ متعلق به اوقاف است؟

۶۱ مغازه متعلق به اوقاف و بیش از ۱۴۰ مغازه به سرمایه‌گذاران است. غالب مغازه‌های متعلق به اوقاف در اجاره هستند.

میلاد لارستان: توصیه شما به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای مشارکت در اجرای طرح‌هایی نظیر بازار بزرگ چیست؟

پیشنهاد ما مشارکت است و اگر افرادی آمادگی مشارکت داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به اداره اوقاف، امکان سرمایه‌گذاری در زمین‌های اوقاف در زمینه‌های تجاری و مسکونی و غیره با توجه به اقتضای شهر فراهم است. تلاش ما این است در سرمایه‌گذاری‌هایی که مثل کارخانه مولد باشند، ورود کنیم. قطعاَ باید به پروژه‌هایی توجه شود که هم به نفع سرمایه‌گذار و هم به نفع اوقاف به عنوان یک شخصیت حقوقی باشد.

میلاد لارستان: آیا زمین‌های اوقافی در لارستان مورد تصرف قرار گرفته است؟

بله بوده است. حقوقی اداره اوقاف لارستان یکی از فعال‌ترین حقوقی‌های اوقاف فارس است و به طور مکرر درخصوص تصرف عدوانی نسبت به موقوفات از طریق دادگاه پیگیری می‌شود. این تصرفات در زمینه‌های گوناگون است مثلاَ فردی مغازه‌ای از اوقاف اجاره کرده و آن را به کس دیگری اجاره می‌دهد یا زمینی متعلق به اوقاف است و همسایه کناری در زمان ساخت به زمین ما تعدی می‌کند و غیره است. چون موقوفات در لار زیاد است، مسلماَ تصرفات هم زیاد اتفاق می‌افتد.

میلاد لارستان: توضیحات تکمیلی:

تخریباتی که در گذشته نسبت به اوقاف شده، عده‌ای چون منافع آنها به خطر افتاده، صورت گرفته است. اداره اوقاف یک اداره اعتقادی و مذهبی است و مقوله وقف سنت حسنه جاریه است. از مردم می‌خواهیم به اندازه وسع خود در کار وقف ورود کنند.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۸:۲۹ق٫ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین