میلاد لارستان: همزمان با نخستین روز از هفته پژوهش، مدیر پژوهش سرای دانش آموزی لارستان منصوب شد. به گزارش خبرنگار میلاد لارستان؛ امروز سه شنبه (۲۵ آذرماه ۹۳)، همزمان با…
میلاد لارستان: همزمان با نخستین روز از هفته پژوهش، مدیر پژوهش سرای دانش آموزی لارستان منصوب شد. به گزارش خبرنگار میلاد لارستان؛ امروز سه شنبه (۲۵ آذرماه ۹۳)، همزمان با آغاز هفته پژوهش، نشست خبری با حضور محمد فیاض پور،
معاونت مدیرکل و مدیریت آموزش و پرورش لارستان و معاونینش در محل اداره آموزش و پرورش لارستان برگزار شد.
در این نشست، محمد فیاض پور اظهار داشت: پویایی، تحول و توسعه در یک جامعه مرهون آموزش و پرورش پویا، خلاق و متحول است.
وی افزود: امید به بهبود امور در جوامع در صورتی است که خردورزی در آن توسعه یابد و مردم به پژوهش و جستجوگری علاقمند شوند.
معاونت مدیرکل و مدیریت آموزش و پرورش لارستان با بیان اینکه برنامه ریزی صحیح زمانی بدست می آید که اطلاعات کافی و دقیق در دسترس باشد، تصریح کرد: مستندسازی فعالیت ها، حفظ و نگهداری آنها به صورت بانکهای اطلاعاتی علمی و اطلاع رسانی دقیق، باعث می شود که افراد هنگام پژوهش به دانستنیهای ارزشمند مورد نیاز دسترسی داشته باشند و به سوالات جامعه پاسخ دهند.
وی با بیان اینکه، بودجه تحقیقاتی کشور ایران بین ۳ تا ۵ دهم درصد تولید ناخالص ملی است، عنوان کرد: بودجه تحقیقاتی در کشوری مانند ژاپن ۵ درصد است.
فیاض پور با تأکید بر این موضوع که، برای ایجاد جامعه علاقمند به پژوهش باید فرهنگ آنرا پدید آورد، افزود: یکی از راههای تحقق این مهم، علاقمند کردن دانش آموزان به پژوهش است.
وی آشنا کردن معلمان با پژوهش و کاربردی کردن آن در آموزش و پرورش را الزامی دانست و ادامه داد: پژوهش می تواند زمینه ساز تحول در آموزش و پرورش شود.
مدیر آموزش و پرورش لارستان با توجه به محتوای آموزشی پژوهش ها، آموزش مهارتهای گروهی، بازدیدهای علمی، تجهیز کتابخانه ها، اینترنت و دانش آموز، ایجاد کمیته های پژوهشی، کنجکاو کردن دانش آموزان برای دانستن وخارج کردن معلم از حالت سخنگویی را از نکات ضروری در گسترش روحیه پژوهشگری برشمرد و اضافه کرد: معلم باید برای ترغیب دانش آموزان به امور پژوهشی می بایست سه اصل؛ تسلط بر موضوعات درسی، تسلط برکلاس و صرف انرژی زیاد را برخوردار باشد.
وی با تأکید بر خروج دانش آموز از حالت حفظ کنندگی مطلب به کسب مفاهیم علمی، خاطر نشان کرد: این مفاهیم حاصل مشاهدات است و اداراک امور به وسیله حواس سالم و ابزار مفید است.
فیاض پور هدف از توجه به امور پژوهشی در لارستان را، ایجاد روحیه پرسشگری در دانش آموزان، تقویت مهارت استنباطی و تجزیه و تحلیل در دانش آموزان، شرکت دادن دانش آموزان در بحث های کلاسی، گسترش روحیه کارگروهی، آموزش شیوه های آموزش دانائی محور بجای حافظه محور، طراحی کتب تازه و جذاب و خلاق برای ایجاد رغبت در دانش آموزان، ایجاد انگیزه کار در معلمان، ایجاد تغییرات در نوع و سبک آموزش ها و ارزشیابی دانش آموزان، توجه به سطوح متفاوت دانش، درک و فرآیندهای ذهنی و تقویت مهارت حل مسئله نام برد.
در پایان این جلسه، دکتر کاظم رحیمی نژاد به عنوان مدیر پژوهش سرای دانش آموزی لارستان معرفی شد.