جلسه هم اندیشی معاونان آموزشی ومسئولان آموزش متوسطه دوم حوزه قطب جنوب فارس با حضور دکترناصرقجری معاون آموزش متوسطه،شجاعی رییس اداره آموزش متوسطه وقاسمی کارشناس مسئول مدارس شبانه روزی اداره…
جلسه هم اندیشی معاونان آموزشی ومسئولان آموزش متوسطه دوم حوزه قطب جنوب فارس با حضور دکترناصرقجری معاون آموزش متوسطه،شجاعی رییس اداره آموزش متوسطه وقاسمی کارشناس مسئول مدارس شبانه روزی اداره کل آموزش وپرورش استان در دبیرستان شبانه روزی نرجس خاتون
لار برگزار شد. در این همایش دکتر قجری در سخنانی ضمن تقدیر از شرکت کنندگان ومیزبانان عنوان داشت:اگر می خواهیم کشوری توسعه یافته تلقی شویم الزاما باید به آموزش وپرورش توجه بیشتری کنیم وهمه کشورهای پیشرفته دنیا کار را ازآموزش وپرورش شروع کرده اند.
وی وضعیت آموزش وپرورش ایران دریکصد سال گذشته را داری افت وخیزهای زیاد و عاریتی دانست که تحت تاثیر مکاتب و روشهای آموزشی غربی بوده است و یاد آورشد پس از پیروزی انقلاب به ویژه از سال۶۱تا۶۷تلاشهای ومطالعات زیادی در جهت نظام بنیادین صورت گرفت و از سال ۸۲ مجددا بحث تغییر وتحول بنیادین مورد توجه جدی وسرانجام در سال ۸۹سند تحول بنیادین آموزش وپرورش مورد تصویب قرارگرفت واکنون به سمت عملیاتی کردن آن گام برداشته ایم واگرچه هنوز هم این سند ابهاماتی دارد ونقدهایی برآن وارد می شود اما چیزی که مسلم است اهداف وچشم انداز ها در آن روشن است واین سند منشوری است که همواره باید بدان توجه کنیم وگفتمان غالب ما بر مبنای همین باشد.
معاون آموزش متوسطه همچنین خاطرنشان ساخت این سند تحول زیرنظام هایی دارد که مهمترین آنها توجه به منابع انسانی است و شورای عالی آموزش وپرورش که معمولا معاونین آموزش متوسطه استانها راشامل می شوند همواره سیاست گذاری ورصد اجرای برنامه هارا برعهده دارند.
وی در بخشی از سخنان خود به مقوله مهم کیفیت بخشی اشاره داشت وآن را راهبرد اصلی وبزرگ وسیاست کلان آموزش وپرورش دانست و گفت:کشور ما در مقایسه با کشورهای همتراز خود ازحیث آمار تحت پوشش در وضعیت مطلوبی قرار دارد اما مهم توجه به کیفیت بخشی آنهاست که نظر وزیر اموزش وپرورش نیز همواره حرکت به سمت کیفیت بخشی واستاندارسازی آموزش است وباید تمامی اجزا وعناصری که در ارتقا کیفیت آموزش موثر هستند شناسایی کنیم.
قجری یکی دیگر از مهمترین مولفه ها در این سند چشم انداز را ساماندهی نیروهای انسانی ذکرکرد و با اشاره به عدم توزیع مناسب نیروهای انسانی در نقاط مختلف استان وتغییر نظام آموزشی از پنج سه چهار به شش سه سه تاکیدکرد ماموریتی برای ماست که از هم اکنون پیش بینی مناسب را در پنج مورد داشته باشیم که دومورد آن یعنی بحث نیروی انسانی وفضاهای انسانی برعهده ماست ودوموردآن یعنی درجه بندی مدارس درسیستم بگفا وقوانین ومقررات آموزشی برعهده وزارتخانه ویک مورد توانمند سازی معلم وتولیدمحتوا کار مشترک ما و وزارتخانه است که باید دراین راستا دوره هایی برگزارشود که سال آینده هیچ معلمی بدون آگاهی وآموزش لازم سر کلاس نرود. تقویت پژوهشسراها ، بحث مدرسه محوری ومدیریت ها، نظام رتبه بندی معلمین، توجه ویژه به امتحانات داخلی وهماهنگ وارزشیابی های مستمر ازدیگر محورهای بخش پایانی سخنان دکتر قجری دراین همایش بودند.
درابتدای جلسه محمدفیاض پور معاون مدیر کل ومدیر آموزش وپرورش لارستان در سخنانی ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان عزیز از استفاده حداکثری از این جلسه وتعامل چندسویه تاکید نمود و مقوله توسعه منابع انسانی را ازمهمترین مقوله های مهم وپیچیده یک جامعه دانست و عنوان داشت:اگر ما خواهان یک جامعه پیشرفته که حق مردم ما هم هست باشیم باید حول همین محور فعالیت کنیم وازشعار وآرمانی فکرکردن به دور باشیم .وی با اشاره به کم انگیزگی معلمان ولزوم بررسی این مسئله خواستار توجه مسئولین کلان درجهت تامین منابع مالی لازم در این خصوص شد.
در ادامه جلسه بحث های تخصصی معاونین آموزشی وکارشناس مسئولان متوسطه دوم ادارات با حضور شجاعی رییس اداره آموزش متوسطه اداره کل وقاسمی کارشناس مسئول مدارس شبانه روزی استان برگزارشد. شرکت در همایش مدیران متوسطه اول ودوم،بازدید از پژوهشسرای دانش آموزی،مدرسه عادی وحدت ومدرسه شبانه روزی قنادی وبررسی توانمندیها،امکانات ومشکلات آنها از دیگر برنامه های دکتر قجری در لار بود.
به گزارش میلادلارستان و به نقل از روابط عمومی معاونت اداره کل ومدیریت آموزش وپرورش لارستان دراین جلسه که تامین هزینه برگزاری آن نیز برعهده اداره کل بود، معاونین آموزشی ومسئولان آموزش متوسطه دوره دوم از ادارات آموزش وپرورش مناطق وشهرستانهای فیروزآباد،کوار،قیروکارزین،لارستان،لامرد،مهر،خنج،گراش،ناحیه۳شیراز،اوز،بیرم،جویم،اشکنان، گله دار و علامرودشت حضور داشتند.