میلاد لارستان: بنابر اعتقاد مردم محلی،قدمگاه لار( واقع در محل کهویه)، متبرک به قدوم مبارک حضرت علی(ع) است و جز زیارتگاه ها و نظرگاه های مقدسی است که چهارشنبه هر…
میلاد لارستان: بنابر اعتقاد مردم محلی،قدمگاه لار( واقع در محل کهویه)، متبرک به قدوم مبارک حضرت علی(ع) است و جز زیارتگاه ها و نظرگاه های مقدسی است که چهارشنبه هر هفته، مردم جهت راز ونیاز و برآورده شده حاجات خود به آنجا می روند. اما چندی است که درباره کاربری ابتدایی این مکان نظرات مختلفی بیان می شود، از مهرابه مهرپرستان( میتراییسم) گرفته تا آتشکده زرتشتیان و …. .
مهرابه محل عبادت و پرستشگاه مهرپرستان یا میتراییسم بوده است. مهرپرستی پیش از دین زرتشت در ایران باستان رواج داشته است. آداب و رسوم این دین کاملا سری و پر رمز و راز است. پیروان این دین، میترا( مهر)، الهه نور و روشنی،عدالت، پیمان و جنگ را پرستش می کردند و معتقدند میترا در شب یلدا زاده شده است. برای واردشدن به این دین می بایست ۸۰ امتحان سخت را گذرانید و این دین دارای ۷ مرتبه بود. مهرابه ها را اکثرا در دل کوه و در کنار رودخانه ها می ساختند.( ادیان جهان باستان، جلد سوم، وهاب ولی و میترا بصیری)
آتشکده ها نیز محل عبادت زرتشتیان است. مانند آتشکده آذرفربغ کاریان که بر طبق تاریخ اسطوره ای ایران باستان، منسوب به گَشتاسب ششمین پادشاه از سلسله کیانیان است و در حدود ۶ هزار سال پیش از میلاد حضرت مسیح ساخته شده است و تقریبا هم عصر با پیامبر بزرگ زرتشتیان، اَشو زرتشت می باشد. این آتشکده که مختص روحیانیون زرتشتی بوده در زمان ساسانیان به عنوان یکی از سه آتشکده بزرگ زمان خود مطرح بوده است.( تاریخ ده هزار ساله ایران، جلد اول، عبدالعظیم رضایی). اما متاسفانه در حال حاضر فقط تلی از خاک از آن مانده است!
براساس افسانه ای که در تاریخ مفصل لارستان آورده شده است اولین پادشاه لار ،گرگین میلاد یکی از سرداران سپاه کی خسرو چهارمین پادشاه از سلسله پادشاهان کیانیان می باشد. یعنی قبل از ظهور زرتشت( در دوران پادشاهی گَشتاسب ششمین پادشاه کیانی) لارستان وجود داشته است و با وجود اینکه مهرپرستی دینی جهانی و قبل از دین زرتشتی نیزوجود داشته است، احتمال این که مردم منطقه لارستان پیش از ظهور زرتشت، مهرپرست بوده باشند زیاد است. و بعد ظهور زرتشت نیز با توجه به آتشکده آذرفرنبغ به جا مانده از آن دوران در این منطقه، احتمالا به دین زرتشتی می گروند، صدالبته بعضی از ساکنین این منطقه یهودی نیز بوده اند.( ذکر این نکته الزامی است که همه اینها در صورتی مورد قبول است که این افسانه ها و تاریخ اسطوره ای ایران باستان را پذیرفته باشیم.)
حال بازگردیم به قدمگاه خودمان. قدمگاه در دل کوه و در کنار رودخانه فصلی وروند(بروند) ساخته شده است و در ذیل قلعه نارین( لارین) که قدمت آن به زمان اشکانیان می رسد، قرار دارد. از لحاظ معماری داخلی نیز بی شباهت به مهرابه های مهرپرستان نیست. اگر به یزد و شهرستان اردکان سفر کرده باشید حتما پیر چک چک که یک آتشکده و زیارتگاه زرتشتیان می باشد را دیده اید. این زیارتگاه نیز در دل کوه ساخته شده است و داستانی مفصل دارد. قدمگاه لار از لحاظ مکان ساخت و ویژگی های ظاهری مخصوصا از راه دور بی شباهت به پیر چک چک یزد نیست.
با تمامی این تفاسیر که بیان گردید هر چند شباهت های بسیاری میان مهرابه ها و پیر چک چک یزد با قدمگاه خودمان وجود دارد، اما به طور قطع نمی توان کاربری ابتدایی آن را مشخص نمود.چرا که امروزه هیچ اثری از سمبل ها و نمادهای آیین مهرپرستی و دین زرتشتی در داخل این بنا وجود ندارد.چیزی که واضح و عیان است در مورد قدمگاه لار این می باشد که پیش از اسلام کاربری این بنا با کاربری امروزی اش کاملا متفاوت بوده و به احتمال زیاد بعد از ورود اسلام تغییر کاربری داده است. البته احتمالات بیشتری در مورد کاربری این بنا می توان ذکر نمود از قبیل اینکه شاید این مکان، انبار یا مخفیگاه و… بوده باشد. متاسفانه در کتاب تاریخ مفصل لارستان نیز به این مکان اشاره ای نشده است و تنها به ذکر وجود امامزاده ای در این قلعه( نارین یا لارین) بسنده کرده است که به احتمال فراوان مراد از امامزاده، این قدمگاه می باشد. اظهار نظر قطعی در این مورد بر عهده باستان شناسان وتاریخ شناسان است که با تحقیق و کاوش های دقیق به کاربری قطعی این بنا دست پیدا کنند.
نکته پایانی ومهم این که با تمامی این شباهت ها و دلایل در حاضر، این مکان مورد احترام و تقدس مردم محلی لار می باشد چرا که منسوب و متبرک به نام حضرت علی (ع) است، بنابراین احترام به عقاید مردم محلی که اصلی اساسی از اصول گردشگری پایدارمی باشد، لازم و واجب است.
نگارنده: ابوذر سوری، کارشناس ارشد مدیریت و برنامه ریزی گردشگری
با سلام و احترام
این متن فاقد اصول مسلم تاریخ نویسیت. به نظر می رسد نویسنده محترم به دنبال اهداف دیگریست تا نوشتن بر اساس مستندات و تحقیقات تاریخی.
نویسنده محترم در ابتدا می نویسد:
اما چندی است که درباره کاربری ابتدایی این مکان نظرات مختلفی بیان می شود، از مهرابه مهرپرستان( میتراییسم) گرفته تا آتشکده زرتشتیان و …. .
سوال اینست این « نظرات مختلف » مورد اشاره ایشان توسط کدام بنیاد، باستان شناس یا مورخ و در کدام مقاله، مجله و کتاب علمی درج شده است؟
به نظر می رسد این «نظرات مختلف» فقط نظرات خود ایشان میباشد که آن را بهانه ای جهت نوشتن ادامه ماجرا قرار داده است.
نویسنده محترم سپس جهت آب و تاب دادن به مطالب خود گریزی به آتشکده کاریان زده و سپس تصاویری از بناهای باستانی قرار داده است که به نوعی نوشته های خویش را تخصصی جلوه نماید.
جالب اینجاست که نویسنده محترم در ادامه به کتاب وزین تاریخ مفصل لارستان هم خرده می گیرد.
با سلام و سپاس از شما بابت مطالعه متن بالا….
ابتدای امر عرض کنم خدمت شما که این نظرات چندی است بین برخی مردم شهر دهان به دهان می چرخد احتمالا شما در لار تشریف ندارید و این نظریات را نشنیده اید….ثانیا قصد بنده از نوشتن این متن هیچ چیزی جز آگاهی و شناخت مردم نسبت به آثار باستانی و تاریخچه شهر ودیارشان نبوده و نیست و نخواهد بود و اینکه در متن هم اشاره شده که نظر قطعی در مورد این موضوع بر عهده باستان شناسان و تاریخدانان است که با کاوش و تحقیق دقیق به جواب قطعی برسند و صرفا این ها دلایل و فرضیاتی است که هنوز نه تایید و نه تکذیب شده است….. ثالثا هیچ آب و تابی در کار نیست…احتمالا چون از کتاب وزین تاریخ مفصل لارستان مطلبی آورده نشده …شما به این نوشته ایراد می گیرید، اشکالی ندارد ،نقدتان بر دیده منت…. اما باید خدمت شما عرض کنم در این کتاب وزین با اینکه تاریخ مفصل لارستان بزرگ است اما به واقع به این موضوع هیچ اشاره ای نشده است…اگر شما متنی راجب این موضوع پیدا کردید در این کتاب وزین ما را نیز مستفیض بفرمایید….ضمنا نقد به هر کتابی بالاخص کتب تاریخی جایز و وارد است …وحی منزل که نیست که ما نتوانیم به آن خرده بگیریم و آن را نقد نکنیم ….امیدوارم که روحیه نقد پذیری و تحمل شنیدن سخنان مخالف خود را داشته باشیم و با کوچکترین ساز مخالفی، نهراسیم….ان شاالله تعالی
در پایان کلام این نکته را متذکر شوم که تا وقتی خودمان آثار باستانی شهر و دیارمان را نشناخته ایم و سعی در شناخت و شناساندن آن به مردم نکرده ایم، هیچ انتظاری نداشته باشیم که این آثار مغفول نماند و تخریب نگردد و صنعت گردشگری دیارمان ، لارستان کهن ،توسعه و ترقی نماید…
با سلام
قدمگاه در محله پاقلعه لار می باشد نه محله کهویه
با سلام
قدمگاه در محله پاقلعه لار می باشد نه محله کهویه