يكي از راههاي حمايت از كالاهاي ايراني، توسعه صادرات كالا به كشورهاي همسايه و ايجاد رقابت سالم جهت افزايش كيفيت و گسترش مرغوبيت است. شايد در آغاز كار اين عمل…
يكي از راههاي حمايت از كالاهاي ايراني، توسعه صادرات كالا به كشورهاي همسايه و ايجاد رقابت سالم جهت افزايش كيفيت و گسترش مرغوبيت است. شايد در آغاز كار اين عمل مشكل جلوه نمايد ولي با دقت و برنامه ريزي مشخص مي شود كه آنقدر هم مشكل نيست. زيرا ميتوان در كليه مواد غذايي، شيريني جات، مكسرات، خشكبار و… با برنامه ريزي صحيح و حساب شده بازارهاي مختلف كشورهاي منطقه را به خود اختصاص داد. زيرا ممكن است بعضي كالاهاي غذايي از نظر شكل از كالاهاي ايراني زيباتر باشند اما از جهت طعم هيچ يك به پاي كالاهاي ايران نمي رسند . در اين ميان روابط حُسن همجواري با كشورها يكي از راههاي مهم توسعه صادرات محسوب مي شود.
مسأله مهم در اين جريان عدم تسامح و سستي در استفاده از بازارهاست. به عنوان نمونه بايد بتوان بازارهاي عراق، سوريه، عمان، لبنان و… را به خود اختصاص داده و با ارسال كالاهاي متنوع و مختلف اعم از صنعتي، كشاورزي، دامي، مكانيكي، الكترونيكي و… در توسعه و حمايت از كالاهاي ايراني گامي موثر برداشت. در رابطه با ساير كشورها نيز با اقدام لازم اين مهم را به انجام رساند.
بديهي است وزارت صنعت و معدن و تجارت و امور خارجه بايد همت كنند و در بازار يابي اقدام لازم مبذول دارند و جامعه را به رشد و تعالي برسانند