جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۰۰ب.ظ
::آخرین مطلب 5 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

طالبی:لامپهای LED و SMD “پاذیر”در جنوب کشور اولین بار در لارستان تولید میشود‌؛با اخذ مجوز بهره‎برداری در زمان کوتاه به سراغ ایده نو میرویم؛‌ اتاق اصناف لارستان”کد الکترونیک” ما را تعریف کند

وجود سرمایه گذارانی که دست به ساخت و ساز های عظیم می زنند و پروژه های مهم تجاری، عمرانی، رفاهی، تولیدی و.. احداث می کنند، هر بار سبب تأمین بخشی…

وجود سرمایه گذارانی که دست به ساخت و ساز های عظیم می زنند و پروژه های مهم تجاری، عمرانی، رفاهی، تولیدی و.. احداث می کنند، هر بار سبب تأمین بخشی از نیاز های اساسی منطقه به زیرساخت های لازم جهت رشد و ارتقاء شهرستان می شوند. حضور خستگی ناپذیر این سرمایه گذاران، نعمت بزرگی است که شایسته است مسئولین استان و شهرستان گام به گام در این مسیر همراه و هم قدم این افراد بوده و تا جایی که می توانند مسیر را برای پیشبرد اهداف و کارهای آنها هموار کنند.

همزمان با سال۹۹ که از سوی مقام معظم رهبری به نام جهش_تولید نام گذاری شده؛ تیم رسانه ای میلاد لارستان بر آن شده تا مصاحبه هایی با مسئولان شهرستان و نیز تولید کنندگان منطقه انجام دهد. دومین مصاحبه جهش تولید با تولید_کنندگان منطقه با مجید طالبی مدیرعامل کارخانه تولید لامپ پاذیر و همکاران وی  صورت پذیرفته است.  مجید طالبی، سرمایه گذار نام آشنایی که سال ها است در جهت رونق و آبادانی شهر لار پروژه های مهم و بزرگی را احداث کرده و یا در حال احداث دارد، از جمله؛ بروند، نیلی، خلیج فارس و …. اکنون نیز با احداث کارخانه لامپ سازی با برند *پاذیر* قدم در عرصه تولید گذاشته است.

گفتگوی خبرنگار میلاد لارستان با مجید طالبی مدیر عامل کارخانه پاذیر،‌  فرج پور مدیر فنی،‌فردین یزدی مشاور،‌ هوشمند روابط عمومی و حسنی یکی از اعضای  این کارخانه  تولیدی را در ادامه می خوانیم:

میلادلارستان:  از چه تاریخ خط تولید کارخانه لامپ سازی را راه اندازی کرده اید؟
تولید کننده: تولید کارخانه  از ابتدای تیرماه ۹۹ شروع شده است. قبل از شروع کار حدود ۱۰ ماه بررسی های لازم را انجام داده، و با شرکت‌های دیگر که در این زمینه فعال هستند ارتباط برقرار کرده و تعامل داشته ایم، تا ضمن استفاده از تجربیات آنها و تسلط بر روند اجرای پروژه، بتوان همزمان با شروع کار، نوآوری در این زمینه تولیدی و محصولات نیز به ارمغان آورد. خط تولید این کارخانه شامل؛ لامپ های هالوژن LED پروژکتور های LED، لامپهای حبابی SMD می شود که نسل جدیدی از لامپ ها هستند.

میلادلارستان  تفاوت لامپ های تولیدی و محصولات این کارخانه با موارد مشابه چیست؟

تولیدکننده : لامپهای SMD از مقاومت بالایی در برابر خاموش و روشن شدن های مکرر برخوردار هستند، و از این جهت آسیب پذیر نیستند. به گونه ای که اگر بارها و بی وقفه خاموش و روشن شوند نمی سوزند و دوام و عمر این محصولات بالا است. این لامپ ها حتی اگر دو الی سه سال به طور دائم نیز روشن باشند سالم می مانند. در   این کارخانه هالوژن ها در طرح ها و رنگ های مختلف و پروژکتورها  در ابعاد مختلف از ۱۰ وات تا ۶۰۰ وات در حال تولید هستند.

میلادلارستان : در خصوص حضور در مرکز رشد واحدهای فناور لارستان نیز آیا  اقدامی انجام داده اید؟

تولید کننده: اقدامات لازم در این خصوص  انجام شده تا این کارخانه عضو  مرکز رشد واحدهای فناور شود. مراحل اداری این موضوع چند ماهی به طول می انجامد. با توجه به اینکه این مرکز زیر نظر پارک علم و فناوری و معاونت علمی ریاست جمهوری می باشد و با عنایت به نگرش حمایتی از تولید و صادرات کشور  در مجموعه این معاونت،‌ می توان امید داشت که  مرکز رشد واحدهای فناور لارستان سکویی به سوی توسعه نگاه صادراتی کارخانه لامپ سازی پاذیر باشد.

میلادلارستان در حال حاضر تولید روزانه شما چه میزان است و آیا ایده و طرح جدیدی نیز در تولید محصولات دارید؟

تولید کننده: به دلیل اینکه کارخانه در ابتدای خط تولید و شروع کار می باشد در حال حاضر روزانه تولید ۲۵۰ الی ۳۰۰ عدد لامپ در یک مدل خاص مبنا قرار گرفته که تا حدود ۵ الی ۶ ماه دیگر به امید خدا  افزایش تولید خواهیم داشت. در این شرکت ایده های متفاوت و جدید در تولید درایورهای LED به کار برده شده تا به عنوان مثال بتوان از راه دور‌ روشنایی را کنترل و یا لامپ را خاموش یا روشن کرد. در تلاشیم با هزینه‌های کمتر طرحی نو را ارائه داده و آن را جذب شرکت‌های دانش بنیان کنیم.

میلادلارستان: مواد اولیه مورد نیاز شما از کجا تامین می شود‌ و کیفیت این مواد در چه حد است؟
تولید کننده: برای تولید یک محصول به مواد اولیه مختلف نیاز است.  بخشی از مواد اولیه محصولات که شامل درایور ها می شود را خودمان تولید می‌کنیم. درایور شامل چندین قطعه می شود‌ از جمله؛ قطعه های SMD و مقاومت خازن is که برای این درایورها برنامه خاص را خودمان را تعریف کرده و ضمن تولید به آنها برنامه می دهیم.‌ دیگر قطعات مورد نیاز نیز از بازارهای تهران، شیراز و تبریز سفارش داده و تحویل می‌گیریم. حتی سفارشات ما طبق طرح و الگو های خودمان است که در این محیط و در بحث الکترونیک پیاده می کنیم. به is ها برنامه‌ می دهیم و آماده بهره‌برداری می‌شوند.

در حال حاضر کارخانه لامپ سازی پاذیر با شرکت هایی در تهران و تبریز قرارداد دارد که رینگ و ریخته گری انجام دهند. به این صورت که طرح وایده های متفاوت از خودمان است و آنجا فقط اقدامات ریخته گری اش را انجام می‌دهند، لازم به ذکر است که قطعات سفارشی ما آلومینیوم خالص است که در این کارخانه، طبق برنامه، روی هم قرار گرفته و تولید می شوند.

نکته اینکه نمونه های مشابه خارجی در این زمینه نیز وجود دارد که به جای آلومینیوم از طلق استفاده می کنند یا با تلفیقی از آلومینیوم و طلق کار می کنند؛‌ اما قطعات محصولات تولیدی ما آلومینیوم خالص است، و این به عنوان یک ویژگی مهم محصولات است. هیت سینک( Heat Sink ) تولیدی ما نیز از آلمینیوم خالص است، این قطعات از لحاظ فنی کارشان این است که دمای LED ها را کنترل کنند. هیت سینک ها در واقع کار رادیاتور ماشین را انجام می دهند و  دارای شیار هایی هستند که باعث دفع دما شده و طول عمر محصول را بالا می برند. طراحی این قطعات کار سخت و مهمی بوده که در این چند ماه اولیه، بررسی و انجام شده است.

میلادلارستان: در حال حاضر در چه شهرهایی دفاتر فروش خود را راه اندازی نموده اید؟

تولید کننده:‌ در لارستان که دفتر فروش داریم و خودمان هستیم، در شیراز و تهران نیز نمایندگی های فروش داریم. البته بزودی در بندرعباس، بوشهر و دیگر شهر ها نمایندگی خواهیم گرفت.

میلادلارستان :‌ در حال حاضر چند نیرو مشغول به کار دارید؟
تولید کننده :‌اکنون که در آغاز راه هستیم، برای ۲۰ نفر اشتغالزایی صورت گرفته که به زودی با افزایش تولید این تعداد به ۶۰ نفر خواهد رسید. در واقع فعالیت در کارهای تولیدی سبب مرتفع شدن بخشی از بزرگترین معضل کشور که همان اشتغال زایی است می شود.

میلادلارستان :‌ استفاده از نیروهای جوان و نخبگان را چگونه در دستور کار قرار داده اید؟
تولید کننده : یکی از مشکلات حال حاضر ناتوانی در حفظ نیروی جوان و نخبه در کشور است و مکررا شاهد بوده ایم  که به دلیل عدم توجه به توانایی و مهارت‌شان و همچنین نبود شرکت‌های فنی و تولیدی و دانش بنیان برای مدتی و یا همیشه این نیروهای نخبه از کشور خارج می‌شوند. خوشبختانه در این کارخانه با اعتماد به نیروی جوان و ورود به عرصه کارهای دانش‌بنیان هم به چرخ تولید کمک شده  و هم با اعتماد به جوانان در حفظ منابع انسانی کوشیده شده است.


میلادلارستان:‌ قیمت محصولات تولیدی شما با نمونه های خارجی چه تفاوتی دارد؟

تولیدکننده: در بحث تولید یک محصول میزان کیفیت آن ارتباط مستقیم با میزان قیمت آن دارد. اگر بخواهیم در زمینه هالوژن ها یا لامپ های حبابی وارد بحث شویم باید گفت که در شیراز یا جنوب کشور چنین تولیدی وجود ندارد. در دیگر نقاط کشور حدود ۱۰ تولیدی وجود دارد که از قیمت های محصولات آنها نیز مطلع هستیم. اما نکته مورد نظر این است که از نظر کیفیت و طول عمر محصولات ما نسبت به نمونه های مشابه در رده بالاتری هستند. طبق بررسی صورت گرفته طول عمر محصولات شرکت های مشابه ۲۰۰۰ هزار ساعت تخمین زده شده، اما طول عمر محصولات تولیدی ما طبق برآوردهای صورت گرفته از نظر کنترل کیفی بیش از ۳۰۰۰ ساعت خواهد بود. اما از نظر قیمت، از بعضی از شرکتهایی که این محصولات را از چین وارد می‌کنند قیمت ما بالاتر است زیرا کیفیت محصولات ما بالاتر است و جنس مواد اولیه از آلومینیوم خالص است. در کل تمام تلاش ما این است با وجود کیفیت بالا قیمت محصولاتمان مناسب باشد.


میلادلارستان: آیا برای تولیدات خود برند خاصی نیز دارید؟

تولید کننده:  در استان فارس چنین کارخانه ای وجود ندارد و برای اولین بار این کارخانه در لارستان احداث شده و این محصولات در برند مخصوص و نام تجاری pazir تولید می شوند.

میلادلارستان : ضمانت فروش محصولات شما چند سال است؟

تولید کننده : زمانی که ما تصمیم به انجام چنین کاری گرفتیم، از لحاظ فنی، مدیریت و بازار فروش شرکت های مشابه را مورد بررسی قرار دادیم، سعی کردیم محصولاتی را که تولید می‌کنیم از محصولات مشابه با کیقیت تر و بهتر باشد و بر همین اساس یکی از ویژگی های برجسته محصولات ما این است که تمام محصولات تا دوسال ضمانت پس از فروش دارند در صورتی که کمتر محصولی در این زمینه وجود دارد که دو سال گارانتی داشته باشد، اما تمام محصولات الکتریکی کارخانه پاذیر دارای دوسال ضمانت می باشند.


میلادلارستان‌:‌ آیا قصد صادرات محصولات خود به دیگر کشورها را نیز دارید، در این صورت با وجود فرودگاه و گمرک در لارستان، مشکلات صادرات را در چه می دانید؟
تولید کننده: با توجه به نزدیکی منطقه به کشور های حوزه خلیج فارس و نیز وجود فرودگاه بین المللی در لارستان که مبداء ورود و خروج به این کشور ها است قطعا نسبت به دیگر شهرها که در این زمینه محصولات تولید می کنند امتیاز بهتری داریم و بر همین اساس  یکی از اهداف ما صادرات است، پیگیری های لازم جهت اخذ کارت بازرگانی را انجام داده ایم تا در این زمینه نیز وارد شویم.

عملا باید گفت: برای صادرات محصولاتمان گمرک داریم، فرودگاه بین المللی هم داریم، با توجه به اینکه احتمالا مجور صادرات کالا از گمرک لارستان وجود دارد تنها موضوع بحث کارگو در فرودگاه است  که امیدواریم طبق صحبت های مدیرکل فرودگاه بین المللی لارستان در سال ۹۹ عملیاتی شود. بی شک محصولات را نمی شود به صورت مسافری حمل کرد. امیدواریم با حل این موضوع  نه تنها کارخانه ما، بلکه دیگر تولیدی ها نیز در زمینه صادرات وارد شده و فعال شوند.

 


میلادلارستان: با توجه به سال جهش تولید برنامه‌ای برای توسعه فعالیت‌های خود دارید؟

تولید کننده:‌ هدف ما فعالیت در زمینه های تولیدی، توسعه اقتصادی در منطقه و حرکت در راستای گسترش فعالیت های تولیدی است. استان فارس یکی از پهناور ترین استان ها، و لارستان نیز یکی از پهناورترین شهرستان های فارس است، لارستان به عنوان یکی از جنوبی ترین شهرها با پایتخت فاصله زیادی دارد و قطعاً اگر موضوع پیشرفت شهرستان مدنظر باشد باید ابتدا لارستان  را از لحاظ اقتصادی رونق داده و زیرساخت های لازم جهت ارتقاء و پیشرفت هر چه بیشتر را فراهم نمود. بر همین اساس مجموعه پاذیر در زمینه تولید وارد شده و گام برداشته است.

میلادلارستان با توجه به اینکه برای نخستین بار قدم در عرصه تولید گذاشته اید از برنامه های آینده خود بگویید
تولید کننده : در ادامه راه  به یاری خدا اقدام بعدی ما ایجاد یک تولیدی استراتژیک خواهد بود که تحولات خوب و گسترده ای را در پی خواهد داشت. در این میان تنها توقع و نیازی که ما داریم فقط حمایت و همکاری مسئولین است.

میلادلارستان: مهمترین مشکلاتی که در راستای تولید داشته یا دارید را بیان نمایید

تولید کننده: برای احداث یک کارخانه به مجوز تاسیس و مجوز بهره برداری نیاز است. اکنون مجموعه پاذیر فعالیت خود را با اخذ مجوز تاسیس شروع کرده  اما هنوز مجوز بهره برداری برای ما صادر نشده است، متاسفانه همچنان بین ادارات لارستان پاسکاری می شویم. مراحل پر پیچ و خم اداری و شرط و شروط های غیر منطقی در باب میزان تولید سالیانه جهت صدور مجوز، نه تنها کمکی به رفع موانع‌ تولید نمی کند بلکه سرمایه گذار را دلسرد می کند.

ما قصد داریم نیروهای خود را بیمه کنیم اما تا زمانی که مجوز بهره برداری نداشته باشیم این کار امکان پذیر نیست. ناگفته نماند که پس از اخذ مجوز بهره برداری و به سرانجام رسیدن کارهای اداری این پروژه، بلافاصله در مدت زمانی کوتاه به سراغ کار تولیدی و محصول جدید خواهیم رفت.

از مسئولین اتاق اصناف لارستان خواسته ایم در زمینه الکترونیک یک کد برای ما تعریف شود، زیرا در بین اصناف لارستان تولیدات الکترونیک و مدارهای الکتریکی وجود ندارد. در حالی که این کد برای اصناف شیراز تعریف شده و برای لارستان نیز می توان گرفت. این کد به این صورت تعریف می‌شود؛ *تولید مدارهای الکتریکی که شامل هالوژن های smd و حبابی و دیگر محصولات LEd است.* خواهشمندیم این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

میلادلارستان: آیا به منظور شروع کار از تسهیلات نظیر وام و… نیز استفاده برده اید؟

تولید کننده: ما کار خود را با وام شروع نکرده ایم، درخواست وام از شرکت های صنعتی و دانش بنیان نداشته ایم، از تجهیزات و خدماتی که شرکت های دانش بنیان می دهند مطالبه ای نداشته و نخواهیم داشت. ما نیازی به سرمایه نداریم، سرمایه را خودمان تامین می نماییم. فقط از مسئولین مربوطه استان و شهرستان می‌خواهیم که اگر ما یک قدم برداشتیم آنها دو قدم بردارند، نه اینکه ما یه قدم برداریم و آنها ده قدم از ما دور شوند. یک سرمایه گذار اکنون با شرایط سخت تحریم، خود جوش به سمت تولید می‌آید، مسئولین باید او را حمایت کنند، یک سرمایه گذار نباید گاه و بی گاه از پله های ادارات مختلف بالا رود و نگران اخذ مجوزهای بهره‌برداری اش باشد.

مسئولین باید نهایت همکاری تلاش برای تسهیل و سرعت در اخذ مجوز با سرمایه گذار را داشته باشند، اما متاسفانه اینطور نیست و بعضاً سرمایه‌گذاران را در بین راه منصرف و دلسرد می‌کنند.

میلادلارستان: چه انتظاری از مردم و مسئولان دارید؟
تولید کننده: تمام کسانی که از احداث این کارخانه مطلع شده‌اند تشویق کرده و رضایت دارند و اظهار داشته اند که؛ “این منطقه به چنین تولیدی و این محصولات نیازمند است. زمانی که یک کالا در منطقه خودمان تولید شود قطعاً احساس وظیفه می‌کنیم که از محصولات تولید شده منطقه خویش استفاده کنیم و همین موضوع تنها انتظار ما از مردم است. اینکه با خرید محصولات تولیدی منطقه، از تولیدی ها حمایت کنند.‌

و بازهم می گوییم  انتظار ویژه ای از مسئولین داریم، اکنون ما در سالی که به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده به عنوان سرمایه گذار توان خویش را برای گسترش تولید به کار برده ایم اما زمانی که وارد امورات اداری می‌شویم با جاده های پر پیچ و خم همراه با دست اندازه‌ای زیاد روبرو هستیم. مسئولین اگر می‌خواهند بحث تولید را در کشور به سرانجام برسانند باید مراحل اداری را برای سرمایه‌گذار و تولید کننده تسهیل ببخشند. هیچ نوع کمک مالی و اعتباری از هیچ بانک و نهادی نمی خواهیم و تنها خواسته مان این است که مسئولین همراه ما و در کنار ما باشند نه در مقابل ما

میلادلارستان : در زمینه مشکلات اداری بیشتر توضیح دهید

تولید کننده:‌ کاری که می توان آن را در عرض یک روز انجام داد، چرا باید ماه ها به طول نیانجامد. چه کسی متحمل ضرر و زیان های ناشی از این همه تأخیر در باب اخذ مجوز بهره برداری است؟ سرمایه گذار و نیروهای کار باعث زیان می شوند. زیرا نیرو باید در اسرع وقت بیمه شود، بخصوص اگر کارخانه تولیدی محصولات الکتریکی باشد و کارگران و نیروهای کار با مدارهای الکتریکی سر و کار داشته باشند. انجام بیمه کارگران نیز مستقیما به اخذ مجوز بهره برداری کارخانه بستگی دارد.

از مسئولین می خواهیم امثال ما را متحمل نامه نگاری های مکرر اداری نکنند. اکنون که کل کشور نیازمند تولید است یک سرمایه گذار در هر نقطه از کشور که برود خریدار دارد، میزبان دارد و از او استقبال خواهند کرد، اما ما به دلیل اینکه زادگاه مان لار است  سرمایه خود را برای آبادانی این شهر به کار گرفته ایم. چرا در این شرایط باید دچار دردسرهای اداری شویم؟

لازم به ذکر است که تاکنون با اجرای پروژه های مختلف بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه به شهر لار وارد کرده‌ایم، برای ساخت و سازها از انواع کارخانه ها خرید داشته‌ایم و مشتری بالقوه بوده ایم.

میلادلارستان :‌سخن پایانی

تولید کننده : علیرغم تمام کم و کاستی ها و درگیری های اداری  از مسئولینی  که هر وقت مراجعه کردیم برای ما وقت گذاشته و سخنان ما را شنیدند و همکاری‌های لازم را انجام دادند. تشکر می نماییم و به صورت ویژه از آقایان حسنی فرماندار لارستان، ابراهیم زاده رئیس اداره صمت، پیمانفر رئیس شرکت شهرک های صنعتی و  قناعت پور مسئول مرکز رشد واحد های فن آور . در کنار این امر از این مسئولین و سایر مسئولان ذیربط خواستار تداوم همکاری ها هستیم.

مردم عزیر لارستان نیز می توانند با شماره تماس های   تلفن ثابت ۰۷۱۵۲۳۳۷۹۴۴ و شماره واتساپ ۰۹۳۳۵۱۳۷۹۴۴  و نیز پیج اینستاگرام شرکت Light.pazir.lar  با ما همراه بوده و علاوه بر آشنایی با محصولات از خدمات ما نیز بهره مند گردند.

گزارش: سحر طاهری

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۵:۲۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین