پنج شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۱ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 26

چالش های آموزش مجازی و ترک تحصیل ۳۵۰ دانش آموزش در لارستان

۳۵۰ دانش آموز درلارستان ترک تحصیل کردند؛ این خبر تلخ و عمیق بی گمان اگر در قبل از شیوع کرونا به دستمان می رسید همچون یک بمب خبری صدا می…

۳۵۰ دانش آموز درلارستان ترک تحصیل کردند؛ این خبر تلخ و عمیق بی گمان اگر در قبل از شیوع کرونا به دستمان می رسید همچون یک بمب خبری صدا می کرد و برای مدتی هم فضای رسانه ای را هم درگیر خود می کرد و همواره از آن به عنوان یک نقطه تاریک در سپهر آموزشی استان از آن یاد می کردیم.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری ایرنا، البته در سطح کشور هم آمارها از وضعیتی بغرنج و نگران کننده حکایت دارد که به گفته سرپرست پیشین وزارت آموزش و پرورش ۲۱۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی و حدود ۷۶۰ هزار دانش‌آموز ترک تحصیل کرده هم در دوره متوسطه اول و دوم هستند.

اما چه کنیم کرونا آنقدر فشار و مشقت و رنج و دردهای بی شمار بر جامعه و خانواده ها و سیستم ها و حوزه های مختلف وارد کرده و نظم زندگی مان را به گونه ای به هم ریخته و فضا را متلاطم و چالش برانگیز کرده که این اعداد وارقام و این حد از تاثیرات منفی آن چندان برایمان سنگین جلوه نمی کند و شاید دیگر براحتی هم قابل باور و هضم هم باشد.

این واقعیت تلخ امروز اتفاق افتاده است و مسئولان آموزش و پرورش لارستان با صراحت می گویند که کرونا عامل و باعث اصلی بروز این چالش و بحران اساسی در حوزه آموزشی شده است و چاره ای جز برگشتن به آموزش حضوری دانش آموزان برای پایان دادن به دغدغه ها و نگرانی های والدین در این زمینه نیست.

اما در عین حال وجود اینگونه چالش ها و معضلات و آسیب های محسوس و گاه جبران ناپذیر در زمینه آموزش مجازی دولت و نظام آموزشی را بر آن داشته است تا در آغازین روزهای ۱۴۰۱ با عزم راسخ و اینگونه قاطعانه و صریح بر ضرورت آموزش حضوری و بازگشت به سنت دیرینه سیستم آموزش در کلاس های درس تاکید ورزند و حتی راه گریزی هم برای این حضور الزامی هم باقی نگذارند.

مدیر آموزش و پرورش لارستان در این زمینه گفت که اولویت اصلی این نهاد بازگشت و ایجاد بستر مناسب برای تحصیل این دانش آموزان به فضای آموزشی و کلاس درس است.

مهدی اسماعیلی اظهار داشت: اگر لازم باشد به در خانه تک تک این دانش اموزان خواهیم رفت و زمینه بازگشت آنها به چرخه تحصیل و آموزششان را فراهم خواهیم کرد.

او گفت: این واقعیت را باید پذیرفت که افت تحصیلی در بین دانش آموزان این شهرستان بسیار مشهود است و امیدواریم خانواده ها کمک کنند که مسیر آموزش حضوری در شهرستان به گونه ای مطلوب فراهم کنیم.

وی معتقد است: آموزش های مجازی البته زیان های فراوانی در حوزه های مختلف برای دانش آموزان بویژه در مقاطع ابتدایی به دنبال داشته و خواهد داشت و با آغاز آموزش تحت وب و برخط، آسیب های روانی و اجتماعی فراوانی دامنگیر دانش آموزان و خانواده های آنها شده است.

او گفت: محدودیت رابطه با هم سن و سالان خود در محیط های اجتماعی، شبکه های حمایت اجتماعی در کودکان و نوجوانان را محدود کرده و این مساله ممکن است به اعتیاد آنان به اینترنت نیز منجر شود.

اسماعیلی یادآور شد: در بعد آموزشی، مشکلاتی مانند حضور شناختی و اجتماعی ضعیف دانش آموزان در فرآیند آموزش آنلاین، افزایش بازشناختی، ضعف انگیزه، مشکلاتی در زمینه مدیریت زمان و نگرانی از ارزشیابی شناسایی شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس مصاحبه ها و گزارش هایی که از اولیا به معلمان و متولیان امر آموزش رسیده است، حضور دانش آموزان در کلاس درس، سبب ایجاد انگیزه و تمایل به انجام تکالیف کلاسی و در نتیجه بهبود نمرات امتحانی دانش آموزان می شود.

وی ادامه داد که عدم مشاهده عینی شیوه انجام فعالیت ها و تکالیف دانش آموزان از سوی معلمان، سبب افت تحصیلی و کاهش مولفه های یادگیری در دانش آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی شده است.

مدیر آموزش و پرورش لارستان تصریح کرد: هم اینک ۲۲هزار و ۶ نفر در مقاطع مختلف و در قالب بیش از ۲۶۰ فضای آموزشی و یک هزار و ۲۵۰ کلاس درس به صورت حضوری در شهرستان لارستان مشغول تحصیل هستند.

وی افزود: در مقطع ابتدایی به ترتیب در پایه اول ۲ هزار و ۳۹۰، دوم ۲ هزارو ۲۶۲، سوم ۲هزار و ۳۰۶، چهارم ۲هزارو ۲۹۸، پنجم ۲هزار و ۲۴۹ و ششم نیز ۲هزار و ۱۳۴ نفر مشغول تحصیل هستند.

اسماعیلی تعداد دانش آموزان در پایه های هفتم ، هشتم و نهم را نیز به ترتیب یک هزار و ۷۴۷ نفر، یک هزار و ۶۷۳، یک هزار و ۴۴۸ نفر عنوان کرد و گفت: امسال همچنین ۶۶۶ نفر در پایه دهم، یک هزار و ۳۶۳ نفر در پایه یازدهم و یک هزار و ۲۶۷ دانش آموز پایه دوازدهمی آماده ورود به کلاس های درس درسال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ این شهرستان خواهند بود.

وی یادآور شد: در سال تحصیلی گذشته و در اوج بیماری کووید ۱۹ معلمان در سطح مدارس لارستان به صورت خودجوش به تولید محتوا پرداختند و با ارایه در شبکه های اجتماعی، آموزش دانش آموزان را در فضای حقیقی و مجازی ادامه دادند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۴:۱۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین