چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲:۵۸ب.ظ
::آخرین مطلب 1 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 9

مداح با سابقه لاری: سینه زنی سنتی لاری باید حفظ شود

مداح با سابقه لاری معتقد است باید سنت سینه زنی لاری که شامل پنج هیئت سینه زنی حیدری و پنج هیئت سینه زنی نعمتی می شوند به همین سبک و…

مداح با سابقه لاری معتقد است باید سنت سینه زنی لاری که شامل پنج هیئت سینه زنی حیدری و پنج هیئت سینه زنی نعمتی می شوند به همین سبک و سیاق حفظ شود.

به گزارش میلاد لارستان، سینه‌رنی سنتی لاری، از جمله آیین‌های زیبای مذهبی است که از گذشته بسیار دور، در میان مردم متدین این خطه مرسوم بوده است و خوشبختانه همچنان این نوع از عزاداری رواج دارد.

مداحان سنتی‌خوان، نقش بسزایی در پررنگ کردن و حفظ سبک سینه زنی سنتی لاری را برعهده دارند.

در دستگاه حضرت سیدالشهدا علیه السلام، مداحان قدیمی و خوش‌نوایی در سینه زنی لاری بوده و هستند که بدلیل خوانش نوحه‌های ماندگار، برای بسیاری از مردم شناخته شده هستند.

یکی از شناخته‌شده‌ترین این مادحین، نعمت‌الله زائر، مداح اصلی محله «قنبربیگی»، یکی از دسته‌جات پنج‌گانه محلات حیدری است. برای آشنایی با این مداح، خبرنگار میلاد لارستان گفت‌وگویی ترتیب داده است که در زیر می‌خوانیم:

 

در ابتدا خود را معرفی فرمایید؟

بنده نعمت الله زائر هستم و از ۱۴ سالگی شروع به نوحه خوانی کرده ام. الان حدود ۵۳ سال است که به نوحه خوانی مشغول هستم. قبل از من دو برادرم با نام های رحمت و عباس مداحی می کردند و در ادامه نیز من به نوحه خوانی پرداختم.

۲- مداحی را به چه صورت آموختید؟

بنظر من مداحی در خانواده ما بصورت ارثی و خدادادی است و پدر و پدربزرگ من نیز مداح بوده اند. همین شد که من نیز بصورت تجربی به سمت مداحی کشیده شدم و خدا را شکر می کنم که لطف امام حسین(ع) شاملم شده که بتوانم در عزای امام حسین (ع) خدمت کنم.

۳- الگوی مداحی شما که بوده است؟

من الگویی نداشتم و سعی کرده ام که الگوبرداری از فردی نکنم و آنچیزی که در ذهن خودم شکل می گیرد را با انتخاب آهنگ قرائت می کنم. اغلب اشعار مداحی من از کتاب ها استخراج می‌شود.

۴- اولین مداحی که کردید را به خاطر دارید؟

اولین مداحی من مربوط به قبل از انقلاب بوده که در آن زمان حاج محمد قنادی در محله قنبربگی مداحی می‌کرد. خاطرم هست که اولین نوحه من در روز تاسوعا از اول میدان شهید نصیری لاری(میدان خروس) تا مسجد ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مداحی سینه زنی سنتی با من بود که ساعت ۵ شروع کردم و ساعت ۸ به مسجد رسیدیم. تقریبا اولین مداحی من سه ساعت به طول انجامید. البته قبل از آن برای کودکان محله مداحی می کردم و خودم نیز همزمان سینه میزدم ولی شروع من برای بزرگسالان همان مداحی روز تاسوعا بوده است.

۵- شعر اولین مداحی خود را به خاطر دارید؟

شعر اولین مداحی من با شاه بیت:

«خدایا از علی اصغر گذشتم خدایا *** ز عباس و علی اکبر گذشتم خدایا »

این شعر حدود هجده تا بیست بیت داشت که در آن روز قرائت کردم.

۶- بیشتر ارتباط شما با کدام یک از مداحان لارستانی است؟

سید علی هاشمیان مثل برادر برای من است. با دیگر مداحان و نوحه خوانان هم ارتباط خوبی دارم.

۷- اشعار مداحی خود را از کجا تهیه می کنید؟

تا الان تمام اشعار من از کتاب های مختلف بوده است. من در خانه خود کتابخانه ای بنام امام حسین (ع) ساخته ام و نزدیک محرم که می شود تعدادی از دوستان به خانه‌ام می آیند و کتاب ها را بررسی کرده و اشعار را انتخاب می کنند تا در شب‌های مختلف بر اساس سنت همان شب نوحه خوانی کنم.

سالانه هم تعدادی کتاب های عاشورایی خریداری و به کتابخانه خود اضافه می کنم زیرا معتقد هستم که سینه زن به اشعار مداح دقت می کند.

سعی می کنم نوحه تکراری در مداحی های خود استفاده نکنم و هر سال شعر جدیدی خوانده شود.

البته برخی اوقات به صورت محدود از اشعار مرحوم خلیل روئینا و خانم بیغرض نیز استفاده کرده‌ام.

کتابی تحت عنوان زائران کوی دوست مربوط به اشعار مداحی چاپ کرده ام که نام شاعرانی که از شعر آنها برای مداحی استفاده کرده ام در کتاب آمده است. من هر شب که مداحی می کنم برای سلامتی شاعر نیز دعا می‌کنم.

۸- دلچسب ترین شعری که خوانده اید؟

من سعی می کنم اشعار عارفانه و قوی استفاده کنم و شعری که بیشتر در خاطرم مانده این مورد بوده است:

«چون که تیر حرمله بر گلوی اصغر بوسه زد***ضربت شمشیر هم بر فرق اکبر بوسه زد/«شاه مظلومان حسین خسروی خوبان حسین***زیر حلق اصغر و بر فرق اکبر بوسه زد»

یکی دیگر از شعرها نیز شعر:

«از حرم زینب بیا گل های پر پر را ببین***پیکر بی دست عباس دلاور را ببین/نعش اکبر را نگر نعش اصغر را نگر***پیکر بی دست عباس دلاور را ببین»

است که البته مربوط به قبل از انقلاب است.

۹- خاطره ای از الطاف امام حسین (ع) به خود دارید؟

معمولا زمانی که نوحه ها را برای هیئت سینه زنی آماده می کردیم تا اوایل شب طول می کشید و پس از آن به هیئت می رفتیم. یکبار هر چقدر جستجو کردیم نوحه دلخواه خود را پیدا نکردیم و همان موقع متوسل شدم و با خداوند درد و دل کردم که چه گناهی کرده ام که امشب موفق به انتخاب نوحه دلنشین نمی شوم.

به دوستان خود ساعت ۱۱ شب گفتم به هیئت برویم تا یک مداح جایگزین انتخاب کنیم. زمانی که میخواستم لباس بپوشم یکی از دوستان کتابی باز کرد و شعری در آن دیدم که یک شعر بسیار خوب بود و همان را استفاده کردم. در واقع توسل به امام حسین (ع) باعث شد که همان شب نیز به خواندن نوحه مستفیذ شوم.

۱۰- نظر شما در مورد تفاوت سینه زنی سنتی لاری و سبک سینه زنی هیئتی که جدیدا بین جوانان صورت می گیرد چیست؟

هر کدام از دوستان یا سبک از دیگری می گیرند یا سبکی خود به وجود می آوردند. الان مشخص است که باید بدنبال شعر و شاعرانی بود که دارای سبک قوی باشند. من معتقدم باید سنت سینه زنی لاری که شامل پنج هیئت سینه زنی حیدری و پنج هیئت سینه زنی نعمتی می شوند به همین سبک و سیاق حفظ شود.

در گذشته بین سینه زنی نعمتی و حیدری حساسیت خاصی وجود داشت اما الان بین سینه زنی ها خوشبختانه احترام قائل می شوند و هر گاه دو دسته حیدری و نعمتی به هم می رسند آن مداح هیئتی که سن بالاتری دارد نوحه مشترک می خواند تا دو دسته از هم عبور کنند.

۱۱- خصوصیت سینه زنی سنتی لاری را در چه می دانید؟

ما در سینه زنی سنتی لاری دارای خصوصیات ویژه ای هستیم. مثلا دسته ها پس از آغاز حرکت وقتی به دسته بعدی می‌رسد و آنها نیز پشت سر آنان سینه زنی را شروع می‌کنند، به نوعی از همدیگر دعوت می کنند و پشت سر هم حرکت می کنند.

یکی دیگر اینکه ظهر عاشورا سر علم ها به احترام بریدن سر آقا امام حسین (ع) به زیر انداخته می شود.

۱۲- کلام پایانی ؟

آرزو می کنم که عشق عاشقانه امام حسین (ع) به ایشان زیادتر شده و مراسم ها پر شورتر برگزار شود. بنظرم دوستی ها و احترام ها در حال حاضر بیشتر شده و باید سعی کرد سینه زنی سنتی لاری حفظ شود.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین