سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۳ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

جای خالی سینه زنی سنتی لاری در برنامه حسینیه معلی

  به گزارش میلاد لارستان، چهارمین فصل از برنامه مذهبی حسینیه معلی از دهه اول محرم شبها از شبکه سه سیما در حال پخش است. این برنامه که این بار…

 

به گزارش میلاد لارستان، چهارمین فصل از برنامه مذهبی حسینیه معلی از دهه اول محرم شبها از شبکه سه سیما در حال پخش است. این برنامه که این بار با مجری گری نجم الدین شریعتی و با داوری مداحان بزرگی از جمله مهدی رسولی، میثم مطیعی، عبدالرضا هلالی و سیدمجید بنی فاطمه به روی آنتن شبکه سه صدا و سیما رفته آئین ها و عزاداری های سنتی شهرهای مختلف کشور در ایام ماه محرم را به تصویر می کشد.

جالب است که در برنامه امسال از کشور‌های مختلفی از جمله افغانستان، پاکستان، نیجریه و …‌ شرکت کرده و مراسم های عزاداری خود را به دید عموم می گذارند.

اما نکته قابل تامل اینکه چرا متولیان فرهنگی لارستان اعم از؛ اداره اوقاف، تبلیغات اسلامی، هیئات مذهبی و غیره که این شهر را اولین خاستگاه حکومت اسلامی و یک شهر مذهبی می دانند و از طرفی سینه زنی سنتی لاری به عنوان یک مراسم ملموس فرهنگی و معنوی ثبت ملی شده است به فکر این نیافتاده اند که گروهی از لار در این برنامه شرکت کند و سینه زنی سنتی لاری را در جهت آشنایی بیشتر هم میهنان با این خطه از کشور به اجرا در بیاورند.

قطعا شرکت در این برنامه ها که جنبه عمومی داشته فرصت مناسبی را بوجود می آورد تا لارستان را بهتر معرفی کنیم.

اخیرا با حضور گروه طه لار در مسابقه سرود هماهنگ و خوانش شعر به زبان لاری اتفاق بسیار خوبی در سطح لارستان رقم خورد که با شرکت یک گروه مذهبی از لارستان در برنامه حسینیه معلی می توانست یک اتفاق مثبت دیگر از طریق آنتن صدا و سیما برای لارستان صورت پذیرد اما گویا مسئولین فرهنگی لارستان در این افکار نبوده و نیستند.

بنظر برنامه حسینیه معلی طی ایام اربعین تا ۲۸ صفر نیز پخش خواهد شد و سالهای بعد هم ممکن است در جریان باشد که این امر می طلبد تا مسئولین در فکر باشند حداقل در آینده سینه زنی سنتی لاری و مراسمات مرسوم در لارستان را در ایام عزاداری اباعبدالحسین(ع) بهتر به مردم کشور بشناسانند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۳۰ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱:۵۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “جای خالی سینه زنی سنتی لاری در برنامه حسینیه معلی”

  1. لاری. مهندس گفت:

    به فکر توسعه وعمران وابادانی منطقه در زمینه های اقتصادی. ونجاری و…. باشید لار از قافله شهرهای. درجه. یک فارس. عقب. افتاده. است. بیشتر. رویذ مسایل عمرانی تمرکز کنیم. آری. برادر

  2. ناشناس گفت:

    باسلام از سردبير و كاركنان محترم روزنامه ميلاد تشكر ميكنم براي احيا، توسعه وترويج زبان لاري. بعضي اصحاب رسانه متاسفانه به زبان لاري ميگويند زبان لارستاني ويا زبان اچمي كه هردو ان غلط است . لارستان اسم منطقه بوده وهيچگاه نام زبان نيست و اچم نيز فعل رفتن است و نميتوان نام زبان باشد با تشكر

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین