پنج شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۶:۲۹ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

مناطق ویژه اقتصادی فارس، از تصویب تا اجرا

  منطقه ویژه اقتصادی در تعدادی از شهرهای استان فارس مستقر است و عملکرد این مناطق در شیراز و لامرد از سایر نقاط پیشی گرفته است اما تعدادی از شهرهای…

 

منطقه ویژه اقتصادی در تعدادی از شهرهای استان فارس مستقر است و عملکرد این مناطق در شیراز و لامرد از سایر نقاط پیشی گرفته است اما تعدادی از شهرهای این استان نیز با وجود مصوبه مجلس و ظرفیت‌های موجود همچنان از این فرصت تولید و اشتغال بی‌بهره مانده‌اند.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری فارس، مناطق ویژه اقتصادی، فضایی برای رونق اقتصاد شهرهای میزبان خود فراهم می‌کنند.

در این میان توسعه صادرات، ایجاد تحرک در صنعت و تجارت، رشد و توسعه اقتصادی استان فارس، تشویق سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای ورود به عرصه تولید همچنین حمایت از صنعتگران داخلی، اقدام عملی در راستای ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در سطح فارس و جذب دانش و انتقال فناوری از طریق همکاری علمی و صنعتی با شرکت های بین المللی، بخشی از رویکردهای تاسیس منطقه ویژه اقتصادی است.

بهره‌مندی از تخفیف مالیاتی، معافیت‌های گمرکی، تضمین خروج اصل و فرع سرمایه گذاری خارجی طبق قوانین مصوب، تسریع در روند واردات به منطقه و صادرات از آن به دلیل حذف بخش عمده تشریفات گمرک، همچنین معافیت از مالیات بر ارزش افزوده برای هر گونه مبادلات تجاری بین شرکت‌های مستقر در مناطق ویژه اقتصادی نیز از مزایای استقرار منطقه ویژه در هر شهرستان محسوب می‌شود.

در سطح استان فارس علاوه بر منطقه ویژه اقتصادی شیراز، این بستر رونق‌بخش تولید و صادرات در شهرستان‌های لامرد، نی‌ریز، کازرون و جهرم نیز فعال است که از میان شهرستان‌ها، منطقه ویژه لامرد شرایط مساعدتری دارد.

 

تصویب طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی لامرد

منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان لامرد، ظرفیت مطلوبی را در نزدیکی بزرگترین مخزن گازی جهان (پارس جنوبی) و خلیج فارس فراهم آورده است.

این منطقه که از اهمیت راهبردی برخوردار است، نقش بارزی در صنعتی شدن استان فارس ایفا می کند. منطقه ویژه لامرد، در راستای جلوگیری از خام فروشی گاز طبیعی، تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر، تکمیل زنجیره تولید پتروشیمی، آلومینیوم و فولاد از مواد اولیه تا محصولات نهایی و افزایش صادرات غیرنفتی ایجاد شد.

دو روز قبل(دوم مرداد) روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی لامرد اعلام کرد که طرح جامع این منطقه ویژه اقتصادی به عنوان مهمترین سند چشم انداز توسعه منطقه، به تصویب هیات وزیران رسیده است.

 

راه‌اندازی کمرگ در منطقه ویژه اقتصادی کازرون

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس ۶ ماه قبل طی سفر به کازرون با بیان اینکه طرح‌های سرمایه‌گذاری مهم و استراتژیکی در منطقه ویژه اقتصادی کازرون در مرحله استقرار است، اعلام کرد که تاکنون ۷ قرارداد سرمایه‌گذاری با متقاضیان در منطقه ویژه اقتصادی کازرون منعقد شده و طرح‌های بزرگی نظیر مجتمع تولید الکترود گرافیتی با سرمایه‌گذاری ۱۰هزار میلیارد تومان، تولید تجهیزات و مخازن نفتی با سرمایه‌گذاری ۱۵میلیون یورو، تولید کابل آلومونیومی با ۶۵ میلیارد تومان و طرح‌های سردخانه، سورتینگ و بسته‌بندی نیز در این منطقه ویژه اقتصادی در مرحله ساخت و ساز قرار دارد.

وی از راه‌اندازی کمرگ و گرفتن کد گمرکی در منطقه ویژه اقتصادی کازرون خبر داد.

مسعود عظیمی با اشاره به راه‌اندازی گمرک و اخذ کد گمرکی در منطقه ویژه اقتصادی کازرون گفت: به صورت رسمی امکان صادرات و واردات به نام این گمرک فراهم شد و سرمایه‌گذاران می‌توانند واردات و صادرات خود را از طریق گمرک کازرون به تمام نقاط جهان انجام دهند.

 

مصوبات فراموش شده

در شهریور ماه ۹۷، فهرستی از مناطق ویژه اقتصادی لایحه دولت در کمیسیون اقتصادی و مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که در استان فارس، دو شهرستان فسا و لارستان برای استقرار منطقه ویژه تعیین شدند.

ناگفته نماند که تصویب مناطق ویژه اقتصادی لار و فسا از مصوبات سفر پربرکت رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت سال ۸۷ به استان فارس بوده است.

استاندار فارس در بهمن سال گذشته طی سفر خود به لارستان، به احداث منطقه ویژه اقتصادی لارستان اشاره ای کرد و گفت: مقدمات ابتدایی برای اجرای این منطقه در حال نهایی شدن است و مقرر کردیم مشارکتی حاصل و طی دو الی سه ماه آینده نتیجه نهایی اعلام شود.

در شهریور ماه ۹۷، همچنین مقرر شد ۸۶ منطقه ویژه اقتصادی جدید با تصویب مجلس شورای اسلامی ایجاد شود که در فارس، شهرهای مرودشت، آباده، بوانات، خرم بید، خرامه، اقلید، سپیدان، داراب در این مصوبه دیده میشد.

از میان این شهرها، مرودشت، داراب، اقلید و آباده با وجود وسعت و جمعیت بیشتر همچنین پتانسیل‌های موجود همچنان اندر خم کوچه نخست مانده‌اند و از مقدمات مکان‌یابی و تاسیس منطقه ویژه اقتصادی در این شهرها خبری نیست.

با وجود اعلام فرماندار اسبق آباده مبنی بر فراهم شدن چندین هزار هکتار زمین برای تشکیل منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان، تاکنون اقدام عملیاتی در این زمینه انجام نشده است.

شهرستان داراب نیز به عنوان یکی از اصلی ترین تولیدکنندگان بزرگ محصولات کشاورزی کشور و با وجود ظرفیت‌های کشاورزی و صنعت، هنوز از منطقه ویژه اقتصادی بی‌نصیب است.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۴:۳۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین