پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۱ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

بعضی ارگان های دولتی از عکاسان خبری کار رایگان توقع دارند؛ تاسیس خانه مطبوعات قوی در لار باید پیگیری شود

روز خبرنگار بار دیگر بهانه ای شد تا به سراغ برخی خبرنگاران برویم. این بار خبرنگار میلاد لارستان به سراغ یکی از عکاسان خبری لارستان رفته است. ابوذر بیغرض چهره…

روز خبرنگار بار دیگر بهانه ای شد تا به سراغ برخی خبرنگاران برویم. این بار خبرنگار میلاد لارستان به سراغ یکی از عکاسان خبری لارستان رفته است. ابوذر بیغرض چهره نام آشنای عکاسی خبری لار میهمان مصاحبه با میلاد لارستان بوده است. وی می گوید:متاسفانه بعضی ارگان های دولتی از عکاسان خبری کار رایگان را توقع دارند و  در صورتی که با این گرانی ها هزینه استهلاک دوربین نیز تامین نمیشود. بیغرض عدم بیمه عکاسان خبری و نبود خانه مطبوعات را از موضوعات قابل پیگیری می داند.

۱- لطفا در ابتدا بصورت کامل خود را معرفی نمایید؟
ابوذر بیغرض هستم، متولد شش اسفندماه ۷۱ به دنیا آمده از شهر لار. در حال حاضر بیشتر در رسانه آفتاب لارستان و خبرفارسی مشغول به فعالیت می باشم.

۲- عکاسی را از چه زمانی آغاز نمودید و اولین دوربینی که با آن عکس های خبری تهیه نمودید چه دوربینی بوده است ؟

از سال ۱۳۹۰ تا به الآن، ۱۲سال میشود، در این ۱۲ سال، ۱۰ سالش به صورت حرفه ای، عکاسی را دنبال میکردم. اولین دوربینی که خریداری کردم، Canon 50 _D ،عکاسی را با این دوربین شروع کردم.

۳- چه دوره های آموزشی در بحث عکاسی خبری گذرانده اید ؟
دوره های آموزشی عکاسی خبری به مدت ۲ سال در باشگاه خبری توانا که زیر نظر خبرگزاری فارس تهران بود را گذراندم، از جمله دوره نور، حضور در برنامه ها و نشست های خبری، آنالیز عکس های هنرجو با دیگر عکاسان خبرگزاری ها، چگونگی انتخاب سوژه و گزینش خبر، تنظیمات لنز، اصول اولیه قوانین حقوقی و اخلاقی در حرفه خبرنگاری و عکاسی خبری

۴- مقام هایی که در بخش عکاسی کسب نموده اید بیان نمایید؟
مقام اول جشنواره عکس عاشورایی گراش در محرم ۱۴۰۰، مقام دوم نخستین سوگواره ملی عکس مختص در بندر گناوه در محرم ۱۴۰۰، راهیابی تک عکس های مستند اجتماعیم در چندین جشنواره و نمایشگاه در تهران و شهر لار، البته این را بگویم سال های گذشته در مسابقه ها و جشنواره شرکت نمی کردم زیرا سعی داشتم در این ۳ ساله اخیر آثارم را به نمایش بگذارم.

 

۵- چه شد که به عکاسی و خبرنگاری علاقه مند شدید؟
به حرفه ی رسانه خیلی علاقه مند بودم، حتی در دوران دبیرستان هم عضو باشگاه خبری پانا دانش آموزی بودم و فعالیت داشتم، استارت و مشوق اصلی من آقای حمید منشی و آقای قاسم عزیزی بودند که هر دو دوست من بودند و من را راهنمایی می کردند.

۶- از نگاه شما فعالیت عکاسی خبری دارای چه سختی هایی است ؟
متاسفانه بعضی ارگان های دولتی از عکاسان خبری کار رایگان را توقع دارند، در صورتی که در این گرانی هزینه های دوربین و استهلاک دوربین و لنز به شدت گران هست و عکاس خبری با درآمد کمی که به دست می آورد، از هزینه های استهلاک دوربینش بر نمی آید.

۷- تفاوت بین عکاسی خبری با عکاسی هنری از دیدگاه شما چیست؟
در تفاوت بین عکاسی خبری و عکاسی هنری می توان اشاره کرد که عکاس خبری باید هر لحظه و هرثانیه منتظر رویدادی یا اتفاقی باشد که بتواند به نحوی گزارش تصویری آن اتفاقات را به ثبت برساند، ولی عکاسی هنری مانند عکاسی خبری نیست، چون عکاس هنری  زمان ثبت عکس هایش نامحدود است و زمان زیادی دارد تا بتواند یک عکس هنری ایده آل ثبت نماید

۸- زیباترین عکسی که گرفته اید به نظر شما کدام عکس شماست؟
زیباترین عکسم از یک مجموعه عکس از پرورش و نگهداری اسب های اصیل در شهرستان گراش است، این مجموعه عکس را خیلی شخصاً دوست دارم و کاملاً حرفه ای میدانم.

۹- بهترین و بدترین خاطره ای که با دوربین خود ثبت نموده اید ؟
بدترین اتفاق که با دوربین خود عکاسی کردم، خاکسپاری قربانیان کرونا و بخش بستری بیماران کرونایی در وضعیت بحرانی ۲ سال کرونا بود.

و بهترین اتفاق، گزارش تصویری از یک پسر بیمار پروانه ای که نیاز به کمک داشت، که با انتشار این گزارش باعث شد به این بیمار پروانه ای کمک شود و این باعث خوشحالی و خاطره خوبی برای من بود. یک مورد دیگری که بازهم برایم خاطره و باعث خشنودی من شد، خانه دار شدن یک خانواده با انتشار یک گزارش تصویری دیگر بود.

۱۰- مسئولین شهرستان در مواقعی که با آنها روبرو میشوید ایا از درخواست شما استقبال میکنند؟
البته اول بگویم، بعضی مسئولین نسبت به رسانه ها خیلی خوب برخورد می کنند و توجه زیادی دارند، ولی بعضی مسئولین بی نهایت به خبرنگاران و عکاسان خبری بی توجه هستند، و به رسانه اصلاً توجهی ندارند.

۱۱- فکر می‌کنید چه کمبودهایی در شهرستان برای عکاسان خبری وجود دارد؟ راه حل آن چیست؟
کمبود عکاسان خبری، درآمد پایین، بی توجهی برخی مسئولین به عکاسان خبری، بیمه نداشتن و نداشتن امنیت شغلی، و همچنین نبود خانه مطبوعات قوی در شهر لار و راه حل آن مدیریت صحیح و برنامه ریزی مسئولین ذی ربط برای رسانه ها و توجه به کمبود های عکاسان خبری می باشد.

۱۲- درخواست شما از مسئولین و مردم شهرستان چیست؟
از جمله درخواست های من بیمه دار شدن خبرنگاران و عکاسان خبری، توجه به رسانه ها و حمایت مادی و معنوی، راه اندازی خانه مطبوعات می باشد.

۱۳- کلام پایانی؟
از رسانه میلاد لارستان که به مناسبت روز خبرنگار پای درد و دل های ما نشسته تشکر می کنم همچنین جا دارد تشکر کنم از آقای حمید منشی مدیر مسئول آفتاب لارستان که در این چند سال با وجود کم و کاستی ها پا به پای خبرنگاران و عکاسان خبری از ما حمایت کرد و مشوق ما در زمینه رسانه هستند، و روز خبرنگار را به تمامی اصحاب رسانه منطقه لارستان بزرگ تبریک میگم.

مصاحبه: حسین داوری

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین