جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۲ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

تعرفه گرمسیری در برخی شهرستان های فارس افزایش یافت؛ اما تلاشهای نماینده منطقه کماکان بی نتیجه

تصویب افزایش تعرفه گرمسیری در برخی شهرستان های استان فارس در حالی رخ می دهد که پیگیری های نماینده مردم لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در این خصوص تاکنون…

تصویب افزایش تعرفه گرمسیری در برخی شهرستان های استان فارس در حالی رخ می دهد که پیگیری های نماینده مردم لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در این خصوص تاکنون بی نتیجه مانده است.

به گزارش میلادلارستان  در تاریخ های ۸ خرداد ۹۲ (دولت دهم) و نیز ۱۲ بهمن ۹۲( دولت یازدهم) دو تغییر در تعرفه برق مناطق گرمسیری فارس رخ داد . در خرداد ۹۲ بود که هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت نیرو و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی  مدت و دوره زمانی تعرفه برق ماه های گرم مناطق گرمسیری در  شهرستان لامرد و مهر را به مدت ۷ ماه در دوره زمانی اول فروردین تا پایان مهر به تعرفه منطقه گرمسیری ۱ تغییر داد. در ادامه و در بهمن ۹۲ نیز اعلام شد که با تعیین منطقه گرمسیری جدید شهرستان جهرم از سوی هیئت دولت، تعرفه برق مصارف خانگی این شهرستان در ماههای خرداد و تیر بر اساس مناطق گرمسیری ۲ و در ماههای مرداد و شهریور بر اساس مناطق گرمسیری ۱ محاسبه خواهد شد.

تا آن زمان در لارستان ۶ ماه بهای برق طبق تعرفه گرمسیری محاسبه می شد که سه ماه آن تعرفه گرمسیری منطقه ۱ (تیر-مردادو شهریور)و ۳ ماه دیگر طبق تعرفه گرمسیری منطقه۲ (اردیبهشت – خرداد و مهر) در هزینه برق اعمال میشد.

نماینده سابق مردم در مجلس شورای اسلامی در آن زمان پیرامون اقدامات انجام شده در خصوص اصلاح تعرفه برق گرمسیری اظهار داشته بود: تغییر تعرفه مناطق گرمسیری  چندین بار پیگیری شده بار اول به نتیجه نرسید ولی دوباره مکاتبه کردیم ،توانیر پذیرفته است که ۸ ماه( از ابتدای فروردین تا پایان آبان ماه) گرمسیری حساب شود و این موضوع از سازمان توانیر منتقل شده به وزارت نیرو که امیدواریم به ثمر برسد.”

بر همین اساس و در  بر اساس مصوبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ هیئت وزیران، تعرفه برق شهرستان‌های لارستان، خنج و گراش (+ اوز و جویم) از اول خرداد تا پایان شهریور (۴ ماه) به عنوان منطقه گرمسیر(۱) و برای ماه‌های اردیبهشت و مهر (۲ ماه) به عنوان منطقه گرمسیر(۲) تعیین گردید.

پیگیری در خصوص افزایش ماه های تعرفه گرمسیری ۱ از سوی جعفرپور نماینده وقت ادامه یافته و بر همین اساس و پیگیری های مستمر در جلسه هیئت دولت مورخ ۱۵/۱۱/۹۳ اصلاح مجدد تعرفه برق شهرستانهای لارستان ،خنج و گراش(+اوز و جویم) برای دفعه دوم تصویب شد و  بدین ترتیب برق مصرفی مردم منطقه در ماههای گرم (ابتدای خرداد تا پایان مهر) به مدت ۵ ماه  بر اساس تعرفه گرمسیری درجه ۱ و ماه اردیبهشت بر اساس تعرفه گرمسیری درجه ۲ (جمعا ۶ ماه) در محاسبات وارد گردید.

در ادامه پیگیری های موضوع مذکور و به جهت رفع مشکلات مردم حسین زاده نماینده در دور جدید مجلس شورای اسلامی نیز پیگیری جهت افزایش تعرفه گرمسیر منطقه ۱ را در دستور کار خود قرار داد چرا که طی سالهای اخیر خصوصا در دو ماه اول سال گرمای زودرس در مناطق حوزه انتخابیه  و استفاده از وسایل خنک کننده قبوض نجومی برق را به دنبال داشته است.

وی در اردیبهشت ۱۴۰۰ طی تذکری کتبی خطاب به  اردکانیان وزیر وقت نیرو در دولت قبل با بیان اینکه تعرفه مصرف برق در ماه اردیبهشت در شهرستان‌های حوزه انتخابیه بنده  جزو مناطق گرمسیری درجه دو تعریف شده که باتوجه به گرمای موجود و نظر کارشناسی‌ سازمان هواشناسی، لازم است تعرفه ماه اردیبهشت نیز اصلاح و از ابتدای فروردین تا پایان مهر و آبان، جزو مناطق گرمسیری درجه یک محاسبه شود. خواستار اصلاح تعرفه برق شهرستان های حوزه انتخابیه از وزیر وقت  شده بود.

نماینده مردم در آبان ۱۴۰۰ طی جلسه ای با وزیر نیرو  در خصوص اصلاح تعرفه برق منطق با بیان اینکه  اصلاح تعرفه برق مطالبه جدی و قدیمی مردم شهرستان‌های منطقه است بیان داشته بود:  جنوب فارس را باید پیوسته دید. نمی‌شود دو شهرستان [لامرد و مهر] را از ابتدای سال تا آبان جزو منطقه گرمسیری یک حساب کرد، اما در این چهار شهرستان[حوزه انتخابیه] فروردین جزو ماه‌های سرد، اردیبهشت جزو ماه‌های گرم درجه دو و از خرداد تا مهر گرمسیری درجه یک محاسبه شود. نتیجه این تصمیم‌گیری آن شده که صدای صد هزار مشترک برق از قبض‌های نجومی درآمده و هر روز شاهد اعتراضات و شکایات مردم هستیم.

حسین‌زاده در ادامه و در اسفند ۱۴۰۰ در دیدار با مدیرعامل شرکت توانیز خواستار اصلاح تعرفه برق حوزه انتخابیه شد که مدیرعامل شرکت توانیر ضمن اعلام موافقت اولیه، دستور بررسی‌های لازم را صادر و عنوان کرد که تایید نهایی نیازمند تصویب در هیات دولت است.

عضو کمیسیون انرژی  در خرداد ۱۴۰۱ یعنی حدود ۳ ماه پیش در حاشیه جلسه این کمیسیون، موضوع فوق را با کُردی مدیرعامل توانیر و رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور مجددا مطرح نموده و  بار دیگر پیگیر اصلاح تعرفه برق حوزه انتخابیه شد. حسین زاده با بیان اینکه در دولت گذشته پس از پیگیری‌های متعدد، درجه حرارت گرفته شد اما ۲ درجه با شاخص مدنظر اختلاف داشت که قرار شد درجه حرارت دقیق‌تر بررسی شود  بیان داشت: امید است این کار هرچه زودتر انجام بگیرد.

پس از این رویداد، اما خبرها حاکی از آن است که با موافقت هیات دولت تعداد ماه‌های محاسبه برق گرمسیری در شهرستان جهرم، از چهارماه به شش ماه افزایش یافته  شهرستان جهرم برای ماه‌های تیر، خرداد، مرداد و شهریور به عنوان گرمسیر منطقه ۱ و برای ماه‌های اردیبهشت و مهر به عنوان گرمسیر منطقه ۳ تعیین شده است.  این موضوع بدان معنی است که دو ماه تعرفه گرمسیری منطقه ۱ به ماه های گرمسیر جهرم اضافه شده است. این موضوع اگرچه باعث خوشحالی است که تا حدی بار مالی تعرفه های برق از دوش مردم شهرستان های جهرم و خفر برداشته میشود اما لازم است هیات دولت با نگاه عدالت محورانه موضوع را جهت شهرستان های لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم نیز پیگیری نماید و با اضافه نمودن دوماه فروردین و اردیبهشت در تعرفه منطقه ۱ گرمسیری بار دیگر باعث خوشحالی مردم منطقه گردد. 

بدیهی است جناب حسین زاده نماینده مردم نیز بایستی مانند قبل و بلکه  با تلاش بیشتر تا حصول نتیجه پیگیر موضوع بوده و نتایج پیگیری ها را به مردم اطلاع رسانی نماید.

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۰۲ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین