جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۷ق.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

گفت و گوی اختصاصی میلادلارستان با دکتر امیدوار، نماینده بانوان تاثیر گذار لارستان

به گزارش میلادلارستان، در کنگره ای که در شیراز با عنوان «بانوان تاثیر گذار استان فارس» برگزار شد از لارستان نیز خانم دکتر امیدوار به عنوان نماینده بانوان تاثیر گذار…

به گزارش میلادلارستان، در کنگره ای که در شیراز با عنوان «بانوان تاثیر گذار استان فارس» برگزار شد از لارستان نیز خانم دکتر امیدوار به عنوان نماینده بانوان تاثیر گذار لارستان در این کنگره حضور داشتند که در این باب با ایشان به گفت وگو نشستیم:

دکتر امیدوار، در معرفی خود می گوید: در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه علوم پزشکی شیراز فارغ التحصیل شدم و از همان سال در منطقه لارستان شروع به کار کردم. دو سال اول را در بنارویه طرح  گذراندم و ۹ سال در لطیفی خدمات مختلف در حوزه پزشکی به بیماران ارائه دادم.

 سال ۱۳۸۳ با دوره آموزشی که برای غربالگری سرطان سینه در شیراز توسط دکتر طالعی برگزار شد، به اتفاق یکی از همکارانم در این دوره حضور یافته و بلافاصله پس از بازگشت فعالیت ما در این زمینه در سطح شهرستان لارستان آغاز شد.

موضوع غربالگری سرطان سینه که یکی از نیاز های جدی جامعه در راستای حفظ سلامت بانوان است ابتدا نیاز به اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی داشت. آن زمان هنوز بین مردم معاینه سینه و تست سالیانه رایج نبود و مردم اطلاع کافی نداشتند، مجبور بودیم که در این زمینه کار کنیم تا همه بانوان بدانند که برای غربالگری کی و به کجا مراجعه کنند.

 در هر جمعی که خانم ها حضور داشتند،  از مساجد و حسینیه‌ها تا کلاس‌های توجیهی که برای معلمان و اولیا و مربیان که برگزار می شد، ما هم در آنجا حضور پیدا کرده و صحبت می کردیم.

– دوره آگاهی بخشی عمومی در این زمینه چقدر طول کشید؟

حدود یک سال تمرکز و انرژی خود را در این زمینه گذاشته و به روستاهای مختلف مراجعه کرده و صحبت کردیم. خوشبختانه بانوان خیلی زود استقبال کردند و کلینیک راه افتاد.

مردم از شهر و روستاهای دور و نزدیک مراجعه می‌کردند، به صورت چرخشی با کمک خانم دکتر مهدی زاده در درمانگاه شهر قدیم و شهر جدید (به عنوان کلینیک های غربالگری) فعالیت داشتیم.

– هدف و وظیفه اصلی این کلینیک ها چیست؟

هدف ما تشخیص زودرس این بیماری است، زیرا تشخیص زودرس در درمان موفقیت آمیز بیماری بسیار تأثیرگذار است و می تواند درمان قطعی ایجاد کند.

به خاطر کند بودن رشد سرطان سینه تقریباً فرصت داریم که بیماری را کنترل کنیم، اگر در مراحل اولیه بود و توده ها زیر دو سانت و کوچکتر از آن را تشخیص داده شد، درمان بهتری خواهند داشت.

ما نمی خواهیم مردم وقتی بیمار شدند مراجعه کنند، بلکه باید سالیانه معاینه شوند که اگر قرار است بیمار شوند هر چه سریع تر  تشخیص داده شده و به مراکز تخصصی و کلینیک های معتبر ارجاع داده شوند. قبلا موارد را به شیراز ارجاع می دادیم، خوشبختانه اکنون با شروع به کار تخصصی دکتر عبدالهی در گراش، کار ارجاع بیماران را نیز برای ما آسان تر کرده است.

-چه مواردی می توانند در پیشگیری از این بیماری موثر باشند؟

برخی از عواملی که سبب این بیماری می شوند از دسترس فرد خارج هستند مثل: ارثی، ژنتیکی که در بدن ایجاد می شوند و غیره،  اما کارهایی نیز خودمان می توانیم انجام دهیم که به حفظ سلامتی خویش در این زمینه کمک کنیم از جمله؛ عدم استفاده از سیگار، مشروبات الکلی، دخانیات و مواد مخدر، جلوگیری از چاقی، ورزش کردن، تغذیه مناسب و استفاده از غذاهای فیبردار  چندین برابر احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد. همچنین استفاده از قرص های هورمونی و قرص های جلوگیری بدون تجویز پزشک نیز می‌تواند زمینه ساز بیماری باشد.

-آیا در حال حاضر کلینیک تخصصی مخصوص کار غربالگری این بیماری در شهر لار وجود دارد؟

اکنون چند سال است که کلینیک تخصصی انصاری واقع در شهر قدیم راه اندازی شده است و در آنجا ماموگرافی نیز انجام می شود، از سال ۱۳۹۲ تا کنون مدیریت کلینیک به عهده دکتر مهدی زاده بوده و همه روزه در آنجا حضور دارند.

-در حال حاضر عمده فعالیت شما چیست؟

در حال حاضر به عنوان مسئول درمانگاه علی‌بن موسی الرضا(ع) و در کنار کار پزشک خانواده، هر روز شیفت صبح کار معاینه و غربال گری نیز در این درمانگاه انجام میدهم.

 در باب سوابق کاری در مواردی از جمله: تدریس در دانشگاه، همکاری با مجموعه فرمانداری در حوزه بانوان، و همچنین در زمینه ( VCTمرکز مشاوره روانشناختی بیماران ایدز) نیز فعالیت داشته ام.

– چه توصیه ای برای بانوان دارید؟

مراجعه همه بانوان بالای ۲۰ سال بصورت سالیانه جهت معاینه ضروری است.

بانوان بین ۴۰ تا ۵۰ سال علاوه بر معاینه سالیانه هر دو سال یکبار نیاز به ماموگرافی دارند.

بانوان بالای ۵۰ سال سالیانه معاینه و ماموگرافی و همچنین

در مواردی که نیاز باشد سونوگرافی جهت تکمیل تشخیص داده می‌شود

-درمان این بیماری به چه صورت  است؟

در زمینه درمان باید گفت که سرطان سینه علاوه بر اینکه درمان جراحی دارد، دو مرحله دیگر هم دارد که در صورت نیاز اجرا می شود از جمله؛ شیمی درمانی و  پرتو درمانی، که در لار فقط شیمی درمانی داریم.

 خوشبختانه در گراش پرتو درمانی نیز انجام می شود و از نظر مسافت به بیماران کمک زیادی شده است.  پس از تشخیص، آنچه برای ما مهم  است ارجاع مناسب به متخصصین است.

– در زمینه فعالیتی که دارید چه چیزی شما را ناراحت و یا خوشحال  می کند؟

 با تمام اطلاع رسانی هایی که تاکنون کرده ایم متاسفانه هنوز موارد مراجعاتی داریم که فرد در مرحله پیشرفته بیماری قرار داد و این موضوع مرا بشدت ناراحت می کند، و این موضوع به مراتب مراحل درمان را سخت تر خواهد کرد. قطعا تشخیص و ارجاع درست و حفظ سلامتی بیماران نیز مرا خوشحال می کند.

– با توجه به اینکه شما به عنوان نماینده بانوان تاثیرگذار شهر لار  در کنگره شرکت کرده اید، بفرمایید که از طرف چه نهادی معرفی شده اید و دلیل این انتخاب چه بوده است؟

دوستان در شبکه بهداشت به بنده محبت داشته و مرا معرفی کرده اند هر چند خودم را لایق این عنوان نمی دانم زیرا هستند بانوانی که در زمینه های مختلف در حال کار و تلاش هستند و شاید بهتر از بنده باشند.

اما در مورد دلایل معرفی نیز می توانم بگویم که عمده فعالیت های من در باب فعالیت های پزشکی بوده است که تا حدودی خدمت شما توضیح دادم، امیدوارم همچنان بتوانم در باب آگاهی بخشی و حفظ سلامت بانوان عزیز در این زمینه به جامعه خدمت کنم.

دکتر امیدوار ضمن اشاره به بیمارانی که حتی ممکن است برای هزینه سونو و مامو گرافی مشکل داشته باشند  گفت: به مرور زمان یک شماره حساب در نظر گرفتیم که بتوانیم با کمک ماهانه و مستمر همکاران و همچنین مشارکت مردم مبالغی را به عنوان کمک به بیماران سرطانی به این بیماران اختصاص دهیم.

 ما مراجعاتی داریم که به دنبال مطالعات اینترنتی صورت می گیرد که متاسفانه افراد با وجود کوچکترین علایم بلافاصله در اینترنت به جست و جو پرداخته و بدترین مطالب را مطالعه کرده و تمام آنچه خوانده اند را به خود نسبت می دهند و با حجم وسیعی از نگرانی و اضطراب به ما مراجعه می کنند، در این راستا از بانوان و عموم مردم خواهشمندم تا جایی که امکان دارد از جست و جو های اینترنتی در این زمینه خودداری کنند.

مصاحبه : سحر طاهری

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین