جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۴۵ق.ظ
::آخرین مطلب 12 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1
فارس نخستین استان کشور در تنوع گیاهان دارویی؛

اراضی منابع طبیعی استان فارس مستعد کشت گیاهان دارویی است

میلاد لارستان: تاکنون بیش از ۱۶۰۰ گونه گیاه دارویی در استان فارس شناسایی شده است و این استان از نظر تنوع گونه‌ای گیاهان دارویی رتبه نخست کشور را دارد.

تاکنون بیش از ۱۶۰۰ گونه گیاه دارویی در استان فارس شناسایی شده است و این استان از نظر تنوع گونه‌ای گیاهان دارویی رتبه نخست کشور را دارد.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ استان فارس به دلیل ویژگی اکولوژی، تنوع پوشش گیاهی، تنوع اقلیمی و وضعیت خاک دارای گونه‌های مختلف گیاهان دارویی است که به‌صورت طبیعی و زراعی کشت می‌شود.

در طرح شناسایی گیاهان دارویی در استان فارس بیش از ۱۶۰۰ گونه گیاه دارویی جمع‌آوری شده است که حداقل ۵۰ گونه آن مثل آویشن، نعنا فلفلی، نعنا و بعضی از گیاهان دارویی استفاده عمومی و سنتی داشته و به عنوان دم‌کرده به مصرف می‌رسند.

در سال گذشته ۴۰ نوع گیاه دارویی در ۱۵۰۰ هکتار از اراضی استان فارس کشت و بیش از ۶۴۰۰ تن محصول از آن برداشت شده است و به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس امسال ۲ هزار هکتار  دیگر از اراضی این استان زیر کشت گیاهان دارویی می‌رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تاکید بر اینکه توسعه کشت گیاهان دارویی می‌تواند چهره‌ کشاورزی استان فارس را تغییر دهد خاطرنشان می‌کند: در سال گذشته کشت گیاهان دارویی در استان فارس ۸۰۰ هکتار افزایش یافته و با ارتباط خوبی که با دانشگاه علوم پزشکی برقرار شده امید است که امسال زنجیره تولید گیاهان دارویی در این استان راه‌اندازی شود.

محمد مهدی قاسمی با بیان اینکه در کشت محصولاتی مثل گیاهان دارویی به دنبال کشت سفارش محور هستیم زیرا در تولید این محصولات باید حتما بازار تقاضا وجود داشته باشد که محصول عرضه شود می‌گوید: استان فارس معین گیاهان دارویی کشور شده است و با کشور آلمان تفاهم‌نامه‌ای در زمینه توسعه کشت گیاهان دارویی منعقد شده است.

معاون اداره بهره‌برداری منابع طبیعی استان فارس نیز با بیان اینکه در ۵ سال گذشته ۱۱ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی استان فارس زیر کشت گیاهان دارویی رفته است می‌افزاید: در این اراضی گیاهان دارویی مثل انغوزه، باریجه، گل نرگس، جاشیر خوراکی، بادام کوهی، ارژن و بلوط کشت می‌شود.

به گفته حمید امیرآبادی تاکنون۶۷۰ هزار هکتار از اراضی منابع  طبیعی استان فارس که مستعد کشت گیاهان دارویی است شناسایی شده است.

امیرآبادی می‌گوید: در سال ۹۳ میزان صادرات گیاهان دارویی استان فارس ۱۸۳ تن و در سال گذشته ۱۱۰ تن بوده البته این میزان صادرات با مجوز منابع طبیعی بوده است و صادرات گیاهان دارویی با مجوز نهادهای دیگر نیز انجام می‌شود.

وی عنوان می‌کند: در ۵ سال گذشته ۸۰۰ تن گیاهان دارویی به ارزش دلاری ۲۵ میلیون دلار از استان فارس به داخل و خارج از کشور صادر شده است.

محمد هادی ایمانیه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز  نیز با بیان اینکه استان فارس می‌تواند بالاترین درآمد را از طریق فرآوری گیاهان دارویی کسب کند قول مساعد می‌دهد که ارزش ریالی داروهای گیاهی این استان را در سال جاری به ۵ برابر برسانند.

از آنجا که گیاهان دارویی به اندازه یک چهارم محصولات دیگر نیاز به آبیاری دارند می‌توانند جایگزین خوبی برای محصولات پر آب‌بر باشند و جا دارد در این بحران کم‌آبی کشاورزان و مسئولان به توسعه کشت این محصول توجه ویژه داشته باشند زیرا کشت این محصول گزینه مناسبی برای اشتغال و توسعه پایدار است.

استان فارس از نظر تنوع گونه‌ای گیاهان دارویی رتبه نخست کشور را دارد و هم‌اکنون نیز ۷ واحد فرآوری محصولات گیاهی در فارس وجود دارد اما با توجه به ظرفیت استان فارس تعداد واحدهای فرآوری این محصولات باید افزایش یابد.

کمبود صنایع فرآوری، پایدار نبودن قیمت گیاهان دارویی، نبود بازارچه‌های فروش این محصولات، ناشناخته ماندن محصولات ارگانیک و غیره از جمله موانع پیش‌روی کشت گیاهان دارویی است که باید برای رفع آنها چاره‌ای اساسی اندیشید.

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۶ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۱۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین