جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۰۸ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

چه درختانی در لارستان بکاریم؟

برای انکه تصمیم بگیریم چه نوع نهالی را برای کاشتن انتخاب کنیم باید شاخصه های مختلف را در نظر گرفت. به گزارش میلاد لارستان، در این روزها و در آستانه…

برای انکه تصمیم بگیریم چه نوع نهالی را برای کاشتن انتخاب کنیم باید شاخصه های مختلف را در نظر گرفت.

به گزارش میلاد لارستان، در این روزها و در آستانه آغاز فصل زیبای بهار، چند روزی است که بحث درختکاری در محافل عمومی و خصوصی داغ داغ است. به همین خاطر شاید هر یک از ما برایمان این سوال به وجود آید که چه درختانی را غرس کنیم که از همه لحاظ مفید فایده باشد.

برای انکه تصمیم بگیریم چه نوع نهالی را برای کاشتن انتخاب کنیم باید شاخصه های مختلف را در نظر گرفت که برخی از ان به شرح زیر است:

سازگار با محیط:

منطقه لارستان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی دارای آب و هوایی گرم و خشک است. به همین جهت باید درختانی را برای کاشت انتخاب کرد که دارای مقاومت زیاد در برابر گرمای شدید و از طرفی سرمای خشک باشد. از طرفی به دلیل وزش بادهای شدید فصلی نیز، دارای ایستایی و استحکام بالایی باشد.

نیاز کم به آب:

جنوب کشور و فارس و به تبع ان منطقه لارستان سالیان متمادی است که درگیر کم آبی و خشکسالی است. به همین دلیل باید در انتخاب نوع گونه گیاهی برای کاشت دقت لازم را به خرج داد تا بهترین نمونه نهالی انتخاب شود که به اب کمتری نیاز دارد. علاوه بر آن، برای افرادی که فرصت یا حوصله رسیدگی دائمی به درختان را ندارند، بهتر است از درختانی استفاده کنند که نیازمند آب کم است.

سایه دار:

همانگونه که گفته شد، شهر لار و منطقه لارستان بزرگ، دارای تابستان های طولانی با آقتاب های سوزان و نفس گیر است. حال که زحمت و هزینه ای برای کاشت درختان می شود، بهتر است از گونه هایی استفاده شود که داری شاخ و برگ هایی منسجم و سرسبز باشد تا بتوان از سایه آن به بهترین نحو بهره برد.

استفاده از همه اجزای درخت:

یک مورد بسیار مهم در زمینه کاشت درخت، توجه به بهره وری مناسب از تمام اجزای تشکیل دهنده آن مانند چوب، برگ، میوه و غیره آن است. پیشنهاد می شود قبل از غرس درختان، مطالعه یا مشورتی با افراد اهل فن انجام و درخصوص ویژگی های یک درخت اطلاعات اولیه را بدست آورد.

ثمردهی:

شاید در زمان کاشت درختان به آن چیزی که کمتر توجه می شود، ثمرده بودن یا نبودن نهال غرس شده باشد. اما حال که یک درخت پس از مشقت های زیاد و پس از مدت زمان طولانی به رشد کامل می رسد، باید به لحاظ بهره وری غذایی نیز مورد استفاده قرار گیرد. پس بهتر است پیش از کاشت درخت، به ثمرده بودن ان توجه کرد.

با همه این اوصاف، برخی از گونه هایی که با توجه به توضیحات بالا قابلیت کاشت و بهره گیری از آن در منطقه لارستان وجود دارد، می توان درخت نخل(فسیل)، شپستان(شپسو)، کُنار محلی، کُنار هندی(بمبائی)، توت قرمز یا سفید، انجیر، ابریشم، گَز(گِز)، کهور، نارنج، پرتقال، لیمو و غیره نام برد. البته در برخی از منازل شهر لار با رسیدگی و آبیاری مناسب درختانی نظیر اَنبه نیز پس از چند سال به ثمر نشسته است.

با همه توضیحات مطرح شده، بیاییم با کاشت حداقل یک درخت در باغچه منزل، باغچه جلوی خانه، باغچه اداره، بلوارهای جلو منازل، کوهپایه های اطراف منزل و غیره، شهرمان را زیبا، سرسبز، پردرخت، خوش هوا و با طراوت کنیم.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۷:۴۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین