پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۸ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

لارستان؛ سومین شهر صنعتی استان فارس

شیراز با استقرار ۵۳ درصد صنایع فارس در خود، صنعتی‌ترین شهر این استان است و نی‌ریز، لارستان و مرودشت بعد از شیراز در رتبه‌های بعدی در این زمینه قرار دارند….

شیراز با استقرار ۵۳ درصد صنایع فارس در خود، صنعتی‌ترین شهر این استان است و نی‌ریز، لارستان و مرودشت بعد از شیراز در رتبه‌های بعدی در این زمینه قرار دارند.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم، فضای صنعتی تعریف و ایجاد شده در شهرک‌های صنعتی فارس ۷۲۷۲ هکتار در قالب ۶۱ شهرک و ناحیه صنعتی است البته این استان ۷۰ شهرک و ناحیه صنعتی دارد که از این بین ۶۱ مورد از آن در حال بهره‌‌برداری است.

در مجموع ۴۳ شهرک صنعتی و ۲۷ ناحیه صنعتی در استان فارس وجود دارد که از این بین ۳۹ شهرک صنعتی و ۲۲ ناحیه صنعتی به بهره‌برداری رسیده‌اند.

تاکنون ۱۶۹۹ هکتار از اراضی شهرک‌ها و نواحی صنعتی فارس به متقاضیان واگذار شده و تعداد قراردادهای منعقده در این مناطق ۵ هزار و ۸۷۱ فقره است. از بین قراردادهای منعقد شده تاکنون ۲۸۷۵ واحد با سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار و ۹۷۷ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده و برای ۳۳ هزار و ۹۱۷ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

به بهره‌برداری رسیدن ۴۹ درصد قراردادهای منعقد شده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی فارس 

اگر بخواهیم آمار بالا را با ارائه درصد ساده‌تر کنیم می‌توان گفت ۸۷٫۱ درصد شهرک‌ها و نواحی صنعتی فارس به مرحله بهره‌برداری رسیده، تاکنون ۲۳٫۴ درصد از زمین‌های تحت اختیار شهرک‌های صنعتی به متقاضیان واگذار شده و  ۴۹ درصد از قراردادهای منعقد شده در این مناطق به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

بنابراین در ۳۶ درصد از شهرک‌های صنعتی فارس که به بهره‌برداری رسیده هنوز هیچ واحد صنعتی فعالی وجود ندارد و قراردادهای منعقد شده در این شهرک‌ها هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است.

در شهرک صنعتی انرژی برلامرد، ایزدخواست آباده، برمشور شیراز، خنج، فراشبند، فناوری صنایع شیمایی شیراز، مهر، نی‌‌ریز ۱، سروستان ۲، اقلید ۲ و نواحی صنعتی حسن‌آباد اقلید، بیرم، جایدشت فیروزآباد، جره و بالاده کازرون، چنارشاهیجان کازرون، خرمبید، خنجشت اقلید، رستم، سپیدان۳، سده اقلید، سورمق آباده هنوز هیچ واحدی به مرحله بهره‌برداری نرسیده است.

شهرک صنعتی اقلید ۳، شهرک صنعتی سپیدان ۲، شهرک صنعتی لپویی شیراز، منطقه ویژه اقتصادی کازرون، ناحیه صنعتی درودزن مرودشت، ناحیه صنعتی سرچهان بوانات، ناحیه صنعتی صنایع‌دستی شیراز، ناحیه صنعتی کامفیروز مرودشت، ناحیه صنعتی کوار ۹ شهرک‌ و ناحیه صنعتی هستند که هنوز به بهره‌برداری نرسیدند البته از این بین تنها برای ناحیه صنعتی کوار  ۴۸ هکتار اراضی مشخص شده ولی برای ۸ مورد دیگر  هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

۵۳ درصد صنایع فارس در شیراز مستقر است

البته علاوه بر این آمار واحدهای صنعتی نیز وجود دارد که خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی در حال فعالیت هستند از این رو در زیر آماری کلی‌تر از واحدهای صنعتی فارس و میزان اشتغال‌زایی آنها آورده می‌شود.

براساس این نمودار شیراز صنعتی‌ترین شهر استان فارس است و  ۵۳ درصد صنایع فارس در این شهر واقع شده است. نی‌ریز، لارستان و مرودشت بعد از شیراز در رتبه‌های بعدی در این زمینه قرار دارند. شهرستان‌های گراش، خنج، فراشبند، پاسارگاد، رستم و خرامه نیز از نظر تعداد واحدهای صنعتی در پایین‌ترین رتبه نسبت به دیگر شهرستان‌ها قرار دارند.

از نظر اشتغال صنعتی نیز شیراز، مرودشت، سپیدان بیشترین میزان اشتغال صنعتی را دارند و شهرستان‌های گراش، پاسارگاد، خنج و خرامه کم‌ترین میزان اشتغال صنعتی را به خود اختصاص داده‌اند.

رتبه هفتم فارس در اشتغال صنعتی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس پیش‌تر گفته است استان فارس در تعداد پروانه بهره‌برداری صنعتی رتبه ۴، از نظر میزان سرمایه‌گذاری در این بخش رتبه ۱۲ و از نظر اشتغال صنعتی رتبه ۷ کشور را دارد.

علی همتی افزوده است: در بخش تولید انرژی به لحاظ ریسک و سرمایه‌گذاری بالا کمتر سرمایه‌گذاری شده بنابراین با توجه به اینکه در حال حاضر دولت اولویت‌هایی در این زمینه قائل شده، استقبال سرمایه‌گذاران به ویژه در زمینه تولید برق و (CHP)  بیشتر شده و در این زمینه سرمایه‌گذاری‌هایی در حال انجام است و در زمینه بازیافت هم سرمایه‌گذاری کمی انجام شده است.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس از نظر فعال بودن بیش‌ترین فعالیت‌ها در بخش صنایع غذایی است که با توجه به بازار و نیاز اولیه مردم فعالیت آنها بیشتر از سایر صنایع است. همچنین صنایع شیمیایی و سلولزی نیز از فعالیت بیشتری بعد از صنایع غذایی برخوردار هستند.

گزارش از ثریا ستاری

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۵:۲۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “لارستان؛ سومین شهر صنعتی استان فارس”

  1. سبحان ایزدخواه گفت:

    سلام.این خبر مربوط به کیه؟یک خورده واقع بین باشین الان شهرک صنعتی لار خانه ارواح شده

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین