جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۶ق.ظ
::آخرین مطلب 9 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

در همایش نهضت احیاء “برکه ها” چه گذشت؟!

همایش نهضت احیای برکه ها در لارستان برگزار شد. به گزارش میلاد لارستان در عصر روز چهارشنبه ۲۱ آذرماه ۹۷ در سالن شورای شهر لار ویژه برنامه ای با موضوع…

همایش نهضت احیای برکه ها در لارستان برگزار شد. به گزارش میلاد لارستان در عصر روز چهارشنبه ۲۱ آذرماه ۹۷ در سالن شورای شهر لار ویژه برنامه ای با موضوع گردهمایی مشورتی برای بهسازی و نوسازی برکه ها و آب انبارهای خطه لارستان با حضور بیت آیت الله آیت اللهی، معاونین حوزه علمیه، مدیر بنیاد لارشناسی و مهمانانی از گراش، اوز، کرمستج و بریز برگزار شد.

در آغاز این همایش رئیس شورای شهرستان لارستان اظهار داشت: امروزه اکثر برکه ها در اکثر نقاط با عوامل طبیعی و انسانی در حال استهلاک هستند و با این همایش قصد داریم با احیا و مرمت این بناهای تاریخی از تخریب آنها جلوگیری کنیم.

عبدالرحیم مقیمی یکی از اصلی‌ترین اهداف این همایش تشکیل یک سازمان مردم نهاد به نام (NGO) دانست و افزود: سازمان از پنج کارگروه شناسایی برکه ها، معماری و طراحی، امور اداری و حقوقی، مالی و جمع‌آوری کمک‌های مردمی و اطلاع رسانی و مستند سازی تشکیل شده است.وی ادامه داد: اوراقی تهیه و عموم افراد در هر کدام از این پنج مورد با یادداشت کردن مشخصات خود اعلام همکاری کنند.

در ادامه رئیس شورای شهر  لار یکی از درخواست‌های مهم مردم از مسئولین بحث توجه به بناهای تاریخی و میراث فرهنگی برشمرد و گفت: بناهای تاریخی شناسنامه و هویت یک شهرستان را به خوبی نشان می دهد.

رحیم بیژنی با بیان اینکه خیلی از شهرستان ها با همین بناهای تاریخی شناخته می شوند، عنوان کرد: به طور مثال بازار وکیل شیراز، حمام فین‌کاشان، قیصریه لارستان، این بناهای تاریخی سرمایه های با ارزش از گذشتگان ما هستند و امروزه باید دغدغه همه مسئولین شهرستان نگهداری و مرمت و بازسازی این بناها باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از این بناهای تاریخ و میراث گذشتگان ما بحث برکه ها و آب انبار هاست که خطه لارستان نیز به آب انبارهایش معروف بوده و هست، یادآور شد: در گذشته معماری دقیق در ساخت برکه ها انجام شده که با توجه به کمترین امکانات مصالح بسیار تحسین برانگیز است.‌

این مسوول با بیان اینکه تمام برکه ها ی ما از سنگ و ساروج و گچ ساخته شده اند اما وقتی نگاه می کنیم به قدمت و ماندگاری آنها یک تاریخ طولانی را به ما نشان می دهد که نتیجه زحمات گذشتگان ماست، افزود: در گذشته اگر کسی قصد انجام کار خیری داشت اولین اولویت او ساخت برکه بود، بنابراین امروز نیز باید حفظ و مرمت برکه ها در اولویت کارهای ما مسئولین باشد.

همچنین در این مراسم رئیس میراث فرهنگی لارستان با ذکر آیه ای از قرآن کریم گفت: خداوند می فرماید ؛سرنوشت هیچ قومی تغییر نخواهد کرد مگر اینکه مردم خودشان بخواهند.

سیما علویه با تاکید بر اینکه اینجا از سن و سلایق مختلف دور هم جمع شده ایم تا دست به دست هم دهیم و گامی مثبت در راستای حفظ و مرمت این بناهای تاریخی برداریم، ادامه داد: تجربه خوبی که در این زمینه در یزد بوده راه اندازی هیئت امنای آب انبار هاست که ما نیز با همکاری مسئولین به زودی در لارستان راه اندازی خواهیم کرد.

اسحاق شاکری از مشاورین شورای اسلامی شهرستان لارستان نیز در تکمیل صحبتهای مسئولین خاطر نشان کرد: در دین اسلام جاهای مقدس و مکان های مقدس را با گنبدهای گرد می‌بینیم آب نیز نعمتی بسیار مقدس و گرانبهاست و ما برکه ها و آب انبارها را نیز به شکل گنبدی شکل می بینیم در نتیجه باید به با توجه ویژه ای به بحث حفظ و مرمت برکه ها پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه تشکیل دادن کارگروه در این زمینه کاری بسیار مثبت و پسندیده است اما به شرط اینکه (ضمانت اجرایی) داشته باشد و به ثبت برسد، تصریح کرد: طبق تحقیقاتی که قبلا داشته‌ایم ۳۶۵ تا برکه در لار وجود داشته، یعنی به تعداد روزهای سال، اما اکنون ۱۲۰ تا از این تعداد باقی مانده، شاید این نشانه این است که به راحتی برکه ها را پر از خاک نموده و به جای آن جاده و ساختمان می‌سازیم.

شاکری اضافه کرد: اگر می‌خواهیم قداست برکه ها را حفظ کنیم باید با جدیت و قاطعیت در حفظ آنها بکوشیم.

در پایان جلسه به تعدادی از معماران و افرادی که در زمینه ساخت و معماری آب انبار تلاش کرده و فعالیتی داشته اند  لوح تقدیر اهداء شد.

خبرنگار ؛ سحر طاهری

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲:۲۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین