شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۸ق.ظ
::آخرین مطلب 9 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

مشارکت و اتحاد مردم بریز در بازسازی میراث فرهنگی روستا

مردم روستای بریز لارستان به صورت مشارکتی برای بازسازی میراث فرهنگی روستای خود متحد شدند. به گزارش میلاد لارستان، روستای بریز در منطقه لارستان نسبت به باقی روستاها دارای بیشترین…

مردم روستای بریز لارستان به صورت مشارکتی برای بازسازی میراث فرهنگی روستای خود متحد شدند.

به گزارش میلاد لارستان، روستای بریز در منطقه لارستان نسبت به باقی روستاها دارای بیشترین آثار تاریخی و میراث فرهنگی است که علاوه بر پیگیری های مردم و مسئولین محلی متاسفانه تا کنون هیچکدام از این آثار به ثبت نرسیده است.

موقعیت جغرافیایی روستای بریز از گذشته تا کنون بسیار مهم بوده، از این جهت که جاده اصلی جهت رفت و آمد از طرف بندر سیراف به سمت سرحد دقیقا از وسط این روستا عبور می کرده است ، مسافرین شبانه‌روز از این جاده در حال عبور و مرور بوده‌اند، به همین دلیل در وسط این روستا دو کاروانسرای بزرگ از آن زمان برجای مانده، زیرا استراحتگاه مناسبی برای تجار و مسافران و سیاحتگران بوده است.

وسط روستا و در مجاورت یکی از این کاروانسرا‌ها برکه (آب انبار) به عنوان (برکه دلاور) قرار دارد که یکی از قدیمی ترین و بزرگترین برکه های سرپوشیده منطقه لارستان است. قطر داخلی آن ۱۸ متر است و قدمت آن به ۳۵۰ سال و به زمان صفویه می‌رسد.

این برکه توسط مادر یکی از حاکمان لارستان ساخته شده است. سالهای متمادی آب شرب مصرفی اهالی بریز از این برکه تامین می شده ، اما متاسفانه مدتی پیش قسمتی از سقف این برکه فرو ریخت و به مرور زمان این تخریب گسترش یافت.

مردم و مسّولین بریز برای بازسازی آن به ادارات مربوطه مراجعه کرده و پیگیر شدند ولی متاسفانه تا کنون مساعدتی برای حفظ این اثر ارزشمند  تاریخی عاید این روستا نشده است.

اکنون در اقدامی بسیار ارزشمند و ستودنی مردم بریز با اتحاد و مشارکت خودشان در جمع آوری هزینه بازسازی سقف برکه دلاور عزم خود را جزم کرده اند.

این اقدام و همت مردمی برای احیاء میراث فرهنگی در منطقه بی سابقه است. از آنجایی که مهندسان و معماران بزرگ برکه ساز از جمله آقای استاد بذرافکن و استاد شکوری هزینه ساخت کامل سقف این برکه را ۱۰۰ میلیون تومان تخمین زده اند، مردم روستا نیز با اتحاد خود در تلاشند تا این هزینه را تامین کنند و این اثر تاریخی را از نابودی نجات دهند.

در همین راستا چند خیر نیکوکار از جمله، درویش برومند با اهداء مبلغ ۲۰ میلیون تومان،محمد درویش بیگی( میرزا)  با مبلغ ۲۰ میلیون تومان و بی بی زیور طاهری نیز با مبلغ ۲۰ میلیون تومان پیش قدم شده اند.

اما مردم شریف بریز این قدم را برداشته اند و انتظار دارند تا مسئولین مربوطه بخصوص اداره اوقاف و میراث فرهنگی نیز در مقابل قدمی بردارند و همکاری کنند تا این اقدام ارشمند به ثمر برسد.

جا دارد که این مسئولین به روستای بریز که از گذشته تا کنون جایگاه ویژه ای داشته بهای بیشتری بدهند و دلسوزانه با این مردم همدل و  همگام شوند.

اکنون که بخش عمده ای از هزینه های بازسازی توسط خیرین تامین شده دیگر دلیلی برای عدم همکاری مسئولین باقی نمی ماند و این مردم از مسئولین انتظار حمایت و همکاری دارند.

مشارکت مردمی در کنار پیگیری ها و همکاری مسئولین پلی به سمت آبادانی است.

حفظ و بازسازی آثار تاریخی و میراث فرهنگی در هر منطقه به منزله حفظ شناسنامه و اصالت و تاریخ آن منطقه است.‌

خبرنگار : سحرطاهری

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۵:۵۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “مشارکت و اتحاد مردم بریز در بازسازی میراث فرهنگی روستا”

  1. ناشناس گفت:

    به به

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین