شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۳ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

شهرستان لارستان، بزرگترین شهرستان استان فارس

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس گفت: شهرستان لارستان با ۱۴هزار و ۱۴۲کیلومتر مربع بزرگترین و شهرستان رستم با یک هزار و ۳۰ کیلومتر مربع مساحت،…

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس گفت: شهرستان لارستان با ۱۴هزار و ۱۴۲کیلومتر مربع بزرگترین و شهرستان رستم با یک هزار و ۳۰ کیلومتر مربع مساحت، کوچکترین شهرستان استان فارس است.

عبدالحمید سنگی، چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در حالی که میزان شهرنشینی در سال ۱۳۵۵در استان فارس معادل ۴۲ و ۹ دهم درصد بود و در سال ۱۳۹۰به ۶۷ و ۶دهم درصد رسید، این رقم بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵معادل ۷۰ و یک دهم درصد بود.

وی ادامه داد: نسبت جنسی جمعیت استان در سال ۱۳۹۵معادل ۱۰۳ مرد به ازای ۱۰۰ زن و در سال ۹۰ معادل ۱۰۲ مرد به ازای ۱۰۰ زن بود که این نسبت در مناطق روستایی معادل ۱۰۵ مرد به ازی ۱۰۰ زن بوده است.

او اظهار داشت: همچنین بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵، میانه سنی جمعیت استان ۳۰ سال، بالاترین میانه سنی ۳۴ سال و پایین ترین ۲۱ سال است و در مناطق شهری استان ۳۱ سال و در مناطق روستایی استان ۲۹ سال است.

سنگی، میانگین سنی جمعیت استان فارس را ۳۲ سال برشمرد و گفت: میانگین سنی کل کشور ۲۱ سال، بالاترین میانگین سنی ۳۶ سال و پایین ترین ۲۴ سال است که این نسبت در مناطق شهری استان ۳۲ سال و در مناطق روستایی ۳۰ سال است.

وی، بیان کرد: شهرستان لارستان با ۱۴هزار و ۱۴۲کیلومتر مربع بزرگترین و شهرستان رستم با یک هزار و ۳۰ کیلومتر مربع مساحت، کوچکترین شهرستان استان فارس است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس افزود: تراکم نسبی جمعیت از ۳۷ و پنج دهم نفر در کیلومتر مربع در سال ۱۳۹۰به ۳۹ و ۶دهم نفر در کیلومتر مربع در سال ۱۳۹۵ افزایش یافت، به این معنا که در سال ۹۵ در هر کیلومتر مربع از استان ۳۹ و ۶دهم نفر سکونت داشتند که این عدد در سال ۱۳۵۵معادل ۱۵و ۲دهم نفر در کیلومتر مربع بوده است.

سنگی اضافه کرد: بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵، جمعیت استان فارس چهار میلیون و ۸۵۱ هزار و ۲۷۴ نفر است که از این تعداد ۵۰ و ۷۳ صدم درصد مرد و ۴۹ و ۲۷ صدم درصد زن هستند.

وی گفت: شهرستان شیراز نیز با جمعیت ۲ میلیون و ۸۶۹ هزار و یک نفر پُر جمعیت ترین و شهرستان پاسارگاد با جمعیت ۳۰ هزار و ۱۱۸نفر کم جمعیت ترین شهرستان استان فارس به شمار می آیند.

او اظهار داشت: همچنین بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، پس از شیراز، شهرهای مرودشت، جهرم و فسا پُر جمعیت ترین شهرهای این استان هستند.

وی اضافه کرد: بر اساس محاسبات مرکز آمار ایران، پیش بینی می شود جمعیت استان فارس در سال ۱۴۰۵ با رشدی معادل ۸۳ دهم درصد به پنج میلیون و ۲۶۷ هزار نفر برسد.

سنگی ادامه داد: در منطقه بندی جمعیت استان نیز بر حسب گروه های عمده سنی در سرشماری سال ۱۳۹۵، به ترتیب میانسالان با رده سنی ۲۵ تا ۶۴ ساله با ۲ میلیون و ۷۴۱ هزار و ۴۶۰ نفر معادل ۵۶ و ۵۱ صدم درصد و جوانان با رده سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله با ۷۰۰ هزار و ۱۷۵نفر معادل ۱۴و ۴۳ صدم درصد بیشترین جمعیت را در استان دارا بوده اند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۷:۳۰ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

5 Responses to “شهرستان لارستان، بزرگترین شهرستان استان فارس”

  1. لارستانی گفت:

    لارستان بزرگ باید ارتقا پیدا کند وابتدا باید در اطراف ان شهرستانهای اقماری وجدید مانند گراش خنج واوز ایجاد شوند تا در اینده دولت برای اداره جنوب فارس مرکزیت لار را برای استان شدن به پذیرد الان در شهرهای قدیمی مانند کاشان سبزوار نیشابور جیرفت و………خودشان دنبال ارتقای بخشهای مجاورشان به شهرستان هستند نا در اینده ذمینه فراهم شود

  2. گراشی گفت:

    ارتقا که باعث اشتغال و ساخت کارخانه و پیشرفت و آبادانی بشود همه دوست دارند .اگر قرار بر استان شدن باشد همانطور که تبصره وجود دارد می شود سه شهرستان لار و گراش و اور بهم وصل شده و مرکز استان فارس جنوبی بوجود آید ولی باید قبول کنیم که جمعیت کمی داریم و لار نسبت به سال های گذشته آمار جمعیتیش کمتر می شود و به شیراز و جاهای خوش آب و هوا کوچ می کنند .گر اش هم هرچی داره از خیرانش هست ولی در کل نگاه کنیم گراش و خنج مخصوصا هیچ صنعت درست و حسابی ندارند .دو راه حل می ماند دولت با هزینه اضافی مخالف هست و یا اینکه مصوبه ۸۸کامل اجرا شود و همه چیز تمام شود و یا اینکه همین جور بمانیم و فقط پیشرفت شهرها مثل لامرد و جهرم را ببینیم.

  3. ناشناس گفت:

    علت کاهش جمعیت لارستان ، مهاجرت های شغلی است . مهاجرت لارستانی به خارج از کشور بصورت غیر دائمی بود اما در چند سال اخیر با کاهش شدید ویزا برای کار در کشورهای عربی ، لارطتانی ها بطور دائم به سایر شهرهای ایران ( شیراز و بندر و …) مهاجرت نموده اند .
    علت هم عدم توسعه صنعتی است . لامرد با توسعه صنعتی در بدترین اب و هوا هم جمعیت جذب میکند .
    اولین ملاک ارتقا، جمعیت است و لا غیر .تثبیت جمعیت کنونی با گسترش صنایع و اشتغال در شهرستان و حتی جذب جمعیت مهاجر به لارستان مطمئنا فرایند ارتقا را تسهیل مینماید

  4. جواد گفت:

    آقای لارستانی فکر کنم اطلاعاتت کم است چون گراش وخنج خیلی وقته شهرستان شده اند.

  5. شهروند گفت:

    شهروندی هستم مقیم تهران ولی گراشی هستم مهم نیست کدام شهرستا تکلا کند چون لار بیشتر زیرساختها را بنا به هر دلیلی درحال تکمیل کردن داره جهت مرکز استان شدن همین که روستاهاط اطراف شهر لار را به لار وصل کردن و محله ای از لار قلمداد کردن و حتی از دیر باز بنا بر هر دلیلی برای بیشتر قلم دادن جمعیت به هر کاری دست زدن و این که حدود شهرستان لار هم از سمتی که به گراش وصل میشه اونقد اومدن جلو که جلوه بدن لار خیلی وسعت داره دقیقا مثل ادعای کشورهای عربی بر سر خلیج فارس که خلیج عربی میخونن ولی تقشه ها و دلایل را قبول ندارند میگن ما حالا حدود شهرستان را مشخص کردیم کاری به قدیم نداریم…. پس نباید تقلا کنند شهرستانهایی مثل جهرم لامرد فسا و…. اخرین مقصد استان جنوب فارس لار هست …

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین