چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۲۰ب.ظ
::آخرین مطلب 4 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 1

آیا انتخابات آینده مجلس با قانون جدید برگزار می شود؟

انتخابات به عنوان بارزترین نماد دموکراسی در کشورهای مردم سالار همواره از اهمیت بالایی برخوردار است و در کشور ما نیز بر اساس اصل ششم قانون اساسی برگزار می شود…

انتخابات به عنوان بارزترین نماد دموکراسی در کشورهای مردم سالار همواره از اهمیت بالایی برخوردار است و در کشور ما نیز بر اساس اصل ششم قانون اساسی برگزار می شود و نمایندگان مجلس، رئیس جمهور، اعضای مجلس خبرگان و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا با رای مردم انتخاب می شوند.

اما همواره در طول برگزاری انتخابات های مختلف تجربیات جدید، رشد جمعیت رای دهنده و پیشرفت تکنولوژی های برگزاری انتخابات مجریان و ناظران را بر آن داشته است که اصلاحاتی را بر قانون انتخابات اعمال کنند، البته اصلاح قانون انتخابات در کشورمان به سالهای پیش از انقلاب باز می گردد،زمانی که در بهمن ۱۳۴۱حق رای به بانوان داده شد و  آنها نیز توانستند به حقوق سیاسی برابر با مردان دست پیدا کنند.

اصرار مجلس و تاخیر دولت

پس از ابلاغ سیاست های کلی انتخابات توسط مقام معظم رهبری در مهر ۹۵ اهمیت  اصلاح قانون انتخابات بیشتر شد و مطالبه مجلس این بود که لایحه ای جامع با در نظر گرفتن منویات رهبری از سوی دولت تدوین شود؛ اما این تاکیدات با تاخیرهای دولت همراه بود به طوری که تعدادی از نمایندگان نسبت به این موضوع انتقاداتی را متوجه دولت کردند. البته دولت دلیل این تاخیر را اهمیت موضوع و دقت عمل برای تهیه لایحه ای کامل عنوان می کرد، اما به هر صورت نمایندگان از این موضوع انتقاد کردند.

به دلیل همین تاخیرها آبان۹۷ فوریت طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس در جلسه علنی اعلام وصول شد و در نهایت اردیبهشت ۹۸ تصویب و بررسی آن در مجلس پایان یافت،در همین ایام و پس از آنکه مجلس طرحی برای اصلاح قانون انتخابات تدوین کرده بود بلاخره لایحه جامع دولت در روزهای پایانی سال ۹۷تقدیم مجلس شد

استانی شدن انتخابات، دلیل اصلی مخالفت شورای نگهبان با طرح مجلس

از سوي ديگر پس از نهایی شدن طرح مجلس مجلس موضوع استانی شدن انتخابات که در آن دیده شده بود توسط شورای نگهبان خلاف قوانین بالادستی و قانون اساسی شناخته شد و مجدد به مجلس بازگردانده شد و مجلس در ابتدای خرداد ۹۸ برای برسی و تامین نظر شورای نگهبان به کمیسیون شوراها ارسال شد و کمیسیون شوراها بخش استانی شدن را از طرح اصلی حذف کرد اما نمایندگان در صحن مجلس به آن رای ندادند و به نوعی به موضوع استانی شدن تاکید کردند.

نقاط مشترک طرح مجلس و لایحه دولت

به گزارش ميلادلارستان به نقل از خانه ملت شفافیت هزینه‌های  انتخاباتی، برگزاری انتخابات الکترونیک و تدوین مجازات‌های متناسب با جرایم انتخاباتی، ترکیب هیات های اجرایی و حیطه اختیارات آنها، نحوه حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای، شفافیت مواد قانونی مرتبط با تبلیغات انتخابات ،پیش بینی مجازات هایی موثر و پیشگیرانه در برخورد با جرائم انتخاباتی و متخلفان سیاست‌های کلی انتخابات ، تجمیع مجموعه قوانین انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر و روستا به منظور سامان بخشیدن به قوانین پراکنده در عرصه انتخابات، شرایط اختصاصی علاوه بر شرایط عمومی برای کلیه داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر و روستا به منظور فراهم کردن زمینه حضور داوطلبان کارآمد، افزایش مهلت بررسی صلاحیت داوطلبان و تبلیغات انتخابات کاندیداها، همه و همه از ویژگی های لایحه جامع انتخابات است که نقاط مشترک زیادی با طرح مجلس دارد. همچنین نقش احزاب نیز در جریان انتخابات پررنگ تر خواهد شد و به نوعی انتخابات به تحزب حرکت می کند.

آیا انتخابات آینده با قانون جدید برگزار می شود؟

حالا با همه این تفاسیر سوال مهم این است که آیا انتخابات آینده با قانون جدید برگزار می شود یا خیر؟ پاسخ این سوال به طور قطع کمی سخت است. از طرفی برخی نمایندگان معقد هستند حالا که لایحه دولت به مجلس آمده بهتر است با تامل بیشتر طرح مجلس و لایحه دولت با یکدیگر ادغام شوند، برخی نیز معتقدند با توجه به سنگین بودن لایحه دولت از نظر مواد متعدد و احتمال طولانی شدن بررسی آن بهتر است باتوجه به تاکید رهبری بر شفافیت هزینه های انتخاباتی طرح مجلس که تقریبا در مراحل نهایی است تصویب و برای انتخابات آتی مجلس اجرایی شود.

اما هفته گذشته دبیر شورای نگهبان از مجلس خواست طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس هرچه سریع تر تعیین تکلیف شود تا بتوان از آن برای انتخابات آینده مجلس استفاده کرد و بر همین اساس عباسی عضو هیئت رئیسه مجلس  از آمادگی مجلس برای در اولویت قرار داد طرح مذکور خبر داد و گفت: اگر کمیسیون بتواند آن را سریع تر اصلاح کند، ما جهت تامین نظر شورای نگهبان رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات را به تعجیل می اندازیم.

حالا توپ در زمین مجلس و کمیسیون شوراها است تا کاری کند که انتخابات آینده شفاف تر،سالم تر و سریع تر برگزار شود و اگر شورای نگهبان با اصلاح قانون انتخابات، به ویژه برگزاری الکترونیکی انتخابات موافقت کند، احتمالا شاهد برگزاری انتخاباتی متفاوت با تجربیات گذشته خواهیم بود.

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین