جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۱ق.ظ
::آخرین مطلب 12 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1
در گفتگوی اختصاصی با مدیرکل فرودگاه بین المللی لارستان:

از پروازهای مسافری حمل کارگو تا تبدیل ترمینال قدیم به جایگاه CIP و توسعه باند و چارتر پرواز مشهد و کیش

مدیر کل فرودگاه بین المللی لارستان در سخنانی با بیان اینکه دانشکده های علوم پزشکی لارستان و گراش مجوز تست PCR کرونا مورد تایید فرودگاه های جهان را کسب کرده اند…

مدیر کل فرودگاه بین المللی لارستان در سخنانی با بیان اینکه دانشکده های علوم پزشکی لارستان و گراش مجوز تست PCR کرونا مورد تایید فرودگاه های جهان را کسب کرده اند از تلاش جهت ایجاد مسیرهای  پروازی لار به شیراز-کیش و مشهد و پیگیری ویژه کارگو و وضعیت توسعه باند فرودگاه خبر داده و پیشنهاد تبدیل ترمینال قدیم به جایگاه CIP را برای اولین بار رسانه ای نمود.

امین الله صولتی در اولین بخش از گفتگوی اختصاصی با میلاد لارستان بیان می دارد:

در زمان شیوع کرونا پروازهای فرودگاه کم شد، اما به رتبه چهارم کشور صعود کردیم

بیماری کرونا بر روند فعالیت های فرودگاهی  و فرودگاه لارستان تاثیرات زیادی داشته، بگونه ای که بسیاری از پروازها لغو شده است اما میتوان گفت ازمعدود فرودگاههایی  که پروازهای آن بخصوص پروازهای بین‌المللی بصورت کامل باطل نشد فروگاه لارستان بود و دلیل آن اقامت مردم منطقه در کشورهای حوزه خلیج فارس است.  البته این اتفاق نتیجه هماهنگی های فشرده صورت گرفته توسط مسئولین نیز بوده است. واقعیت این است که هم در  تعداد پرواز و هم مسافر پروازهای داخلی و خارجی بخاطر شرایط کرونا کاهش چشمگیری به وجود آمده است.

فرودگاه لارستان در حالت عادی،همواره در رتبه ششم تعداد پروازهای خارجی قرار داشته است اما در شرایط بیماری کرونا با تلاش های صورت گرفته در جهت عدم لغو پروازها  به رتبه چهارم صعود کرده  و در مقطعی با فرودگاه شیراز در تعداد پرواز  و مسافر برابری میکرد. شرایط منطقه ایجاب میکند که ما جهت رفاه مردم  بصورت ویژه پیگیر مسائل باشیم. اصلی ترین رسالت ما تکریم ارباب رجوع و مسافر است.

    

 ۸۰ درصد پروازهای بین المللی کشور کاهش یافت اما در فرودگاه لارستان ۵۰ درصد افت پرواز وجود داشته است

طبق آمارهای رسمی ، در هفت ماهه نخست سال جاری پروازهای بین المللی درفرودگاههای کشور بدلیل شیوع ویروس ۹۶ درصد مسافر، ۸۱ درصد پرواز و ۸۵ درصد  جابجایی بار کاهش داشته است ، اما درفرودگاه لارستان این کاهش ها زیر ۵۰ درصد بوده است. در حال حاضر با توجه به دستورالعمل ها، پروازها با ۶۰ درصد ظرفیت صورت می گیرد که در واقع بخش زیادی از کاهش مسافر بدلیل کاهش ظرفیت پذیرش مسافر پرواز هم خواهد بود.

لارستان رتبه اول رعایت پروتکل های بهداشتی در فرودگاه های کشور را کسب کرده است

اقدامات مختلفی هم در زمینه های بهداشتی در فردگاه بین المللی لارستان در روزهای کرونایی اانجام شده ، از جمله نصب دوربین های حرارتی تب سنج، ضد عفونی سطوح مختلف ترمینال مسافری،اماکن فرودگاهی وتجهیزات هندلینگ و…قبل وبعدازپرواز ،استقرار دستگاه ضد عفونی دست درترمینال مسافری وبخش اداری، استقرار مداوم پرسنل محترم بهداشت و درمان در ترمینال مسافری در زمان پروازها، توزیع ماسک ودستکش بین کارکنان و مسافران، نصب برچسب های فاصله گذاری اجتماعی، نصب بنرهای مرتبط با رعايت پروتکلهای بهداشتی، فاصله گذاری بین کانترها ونصب تلق روی آنها ، ممانعت از ورود همراه مسافر به سالن پرواز و ….. .  دراین خصوص فرودگاه بین المللی لارستان در سطح کشور بنا بر ارزیابی های کارشناسان وزارت بهداشت توانست رتبه اول اجرای پروتکلهای بهداشتی در جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا را کسب نماید. البته این مهم با همکاری  مردم شریف لارستان بزرگ ،مسئولین منطقه و  بویژه زحمات مسئولین فرودگاهی وکارکنان واحدهای مختلف این فرودگاه محقق شده است.

دانشکده های علوم پزشکی لارستان و گراش مجوز تست PCR کرونا مورد تایید فرودگاه های جهان را کسب کردند

در ابتدا نام فرودگاه لارستان در لیست فرودگاه های دارای خدمات آزمایشگاههای تأیید شده تست مولکولی PCR برای پروازهای بین المللی وجود نداشت و اگر مسافری میخواست به خارج از کشور پرواز کند باید در شیراز تست کرونا می داد و بعد از لار پرواز میکرد که قاعدتا این به صرفه و صلاح مسافر نبود.  مدت اعتبار نتایج این آزمایشها  نیز ۹۶ ساعت است. دراین خصوص  با پیگیری های بعمل آمده و مساعدت و اقدام شایسته مسئولین دانشکده علوم پزشکی لارستان این امر در لارستان میسر شده و اکنون این تست در آزمایشگاه تحت پوشش دانشکده ، درمحل مجزا ویژه ی مسافران ، با هزینه دولتی انجام میشود که مورد تایید فرودگاههای بین المللی است واخیرا دانشکده علوم پزشکی گراش هم این مجوز را کسب کرده است  که اتفاقی مثبت و قابل تقدیر در راستای افزایش سرعت و  کاهش تجمع و حجم مراجعین میباشد.

به خاطر شرایط کرونا فعلا از لار به قطر  و امارات پرواز وجود دارد

در حال حاضر  مجوز اخذ شده پروازهای بین المللی در فرودگاه لارستان هیچ کدام باطل نشده  و از فرودگاه لارستان می توان به  مقاصد امارات، کویت، قطر و عمان پرواز داشت. اما بنا به شرایط بهداشتی و محدودیت‌هایی که وجود دارد فعلا تنها به امارات و قطر پرواز انجام میشود.  شرایط سخت اعمال شده در خصوص کرونا  در کشورهای حوزه خلیج فارس  بر تعداد پروازها نیز تاثیر گذاشته است.

سیاست فرودگاه لارستان افزایش پروازهای داخلی و ایجاد رقابت در پروازهای خارجی است

سیاست  اداره کل فرودگاه بین المللی لارستان برای پروازها، افزایش مسیر پروازهای داخلی و ایجاد رقابت بین شرکت ها در پروازهای خارجی است. در حال حاضر سه شرکت فعال ایران ایر، قشم ایر و فلای دبی  برای پرواز به امارات در حال خدمت رسانی اند که فضا را رقابتی و نرخ ها را تعدیل نموده است.

مجوز تعلیق شده فلای دبی و ایرعربیا با پیگیری نماینده مردم مجددا اخذ شد

در یک بازه زمانی توسط سازمان هواپیمایی کشوری مجوز برخی شرکت های خارجی تعلیق گردید که شرکت فلای دبی و ایرعربیا هم جز آنها بودند. با پیگیری هایی که از سوی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی صورت پذیرفت مجوز پروازهای  فلای دبی  اخذ شد و فعلا برقرار است. مجوز پروازهای ایرعربیا هم بعد از مدتی اخذ شد اما بدلیل مسافر کمی که  پروازهای  مسیر شیراز به شارجه داشت در لارستان نیز هنوز پرواز این شرکت برقرار نشده است.  در حال حاضر مقصد خارجی این فرودگاه امارات و قطر و مقصد داخلی  تهران می باشد. نکته مهم این است که با وجود کاهش پروازها در ایام کرونایی، اما در مسیر داخلی تهران افزایش پرواز رخ داده  و سه پرواز هفتگی به مقصد تهران در حال حاضر  به چهار پرواز در هفته افزایش یافته است.

موافق قیمت بالای پروازها نیستیم ولی نیازمند فضای رقابتی جهت تعدیل قیمت هستیم

تا چندی پیش مقرر بود تا پنجاه درصد قیمت بلیط هواپیما افزایش یابد ولی با مخالفت هایی که از سوی سازمان هواپیمائی صورت گرفت تا حدودی این موضوع مرتفع گردید اما بدلیل شیوع کرونا و استفاده از ۶۰ درصد ظرفیت هواپیماها برخی افزایش قیمت ها صورت پذیرفت که دلیل آن جبران فاصله گذاری بین مسافران در هواپیما بوده است. فرودگاه لارستان موافق بالا رفتن نرخ بلیط نیست زیرا موجب کاهش مسافر خواهد شد. اما برخی اوقات سو استفاده هایی از خبرها میشود و معمولا هزینه سقف در خبرگزاری ها مدنظر قرار می گیرد. زمانی که فضا رقابتی باشد این قیمت ها تعدیل می شود در حالیکه در مسیر لار به تهران هم قیمت های بسیار کمتری نسبت به نرخ اعلام شده وجود دارد.

مسیرهوایی، چارتر برخی شرکت ها و تفاوت نوع هواپیما عوامل اصلی تفاوت قیمت بلیط با فرودگاه های همجوار

نرخ گذاری بلیط هواپیما مربوط به مدیریت یک فرودگاه نیست و مبنای این نرخ گذاری سازمان هواپیمائی کشوری است. در خصوص تفاوت قیمت با شهرستان های همجوار عامل نرخ گذاری مسیر هوائی است که  قاعدتا باید کمی قیمت ها متفاوت باشد. در برخی فرودگاههای همجوار نیز  معمولا بدلیل شرایط خاص  و استفاده شرکت ها جهت ماموریت های پرسنل شان ،آژانس های هواپیمائی هم حمایت هایی در آن مناطق داشته  و پروازها را چارتر کرده اند اما اغلب پروازهای ما بصورت مسافران عادی است. یکی دیگر از دلایل این اختلاف، استفاده از پروازهای ایرباس در مسیر تهران است که  از ظرفیت بیشتری برخوردار است و در فرودگاههای همجوار معمولا این اتفاق اغلب توسط هواپیمای فوکر و ای تی آر صورت می گیرد که زمان طولانی تری را نیز جهت رسیدن به مقصد نیاز دارد.

کرونا برنامه ریزی برای مسیرهای لار به شیراز-کیش و مشهد را به تعویق انداخته است

یکی از اقدامات خوبی که  نهایی شدن آن در حال انجام بوده ایجاد  مسیر پرواز شیراز – لار – کیش از طریق هواپیمائی ایران ایر  می باشد که قول هایی هم داده شد که طی امسال این امر رخ دهد  اما بدلیل شیوع ویروس کرونا و احتمال اینکه استقبالی از این مسیر صورت نپذیرد فعلا این اتفاق رخ نداده است. حتی در خصوص مسیر لار- مشهد هم برنامه ریزی صورت گرفته اما شرایط حال حاضر این مهم را به نتیجه نرساند. مقرر گردیده بود  پروازهای لارستان _ شیراز با هواپیماهای برجامی ATR با ظرفیت کم صورت بگیرد که مشکل کمبود مسافر هم بدلیل ظرفیت پائین هواپیما مرتفع گردد اما متاسفانه بدلیل شرایط کرونا فعلا این اتفاق رقم نخورده است. البته تاکنون از طریق فرودگاه لارستان از هواپیماهای ATR  برجامی در مسیر دبی استفاده گردیده اما بهتراست استفاده از این هواپیما در مسیرهای داخلی باشد زیرا محدودیت بار برای آن وجود دارد و مناسب مسیر دبی نمی باشد

آژانس های هوایی منطقه و ادارات چندین صندلی را چارتر کنند تا پرواز مشهد رونق بگیرد

اداره کل فرودگاه بین المللی لارستان اعلام آماگی می کند اگر شرکتی قصد چارتر پرواز به مقصد خاصی را داشته باشد هماهنگی و حمایت های خود را از آنها به انجام می رسانیم.  بارها با آژانس‌های مختلف خدمات هوائی شهرستان جلسه برگزار و درخواست شده که هر شرکت تعداد محدودی مثلا دو صندلی هواپیما را بصورت چارتر رزرو و تضمین نمایند تا بتوان پرواز مسیر مشهد را برقرار نمود اما متاسفانه این همکاری ها صورت نگرفت. اصل برقراری پرواز در یک مسیر تضمین مسافر است که اگر صورت پذیرد مسیرهای مختلفی را می توان برقرار کرد. این همکاری می تواند از سمت ادارات هم رخ دهد و مثلا برای پرسنل خود طی هر ماه مسافرت های هوایی ماموریتی،تفریحی و… لحاظ کنند این امر میسر خواهد بود.

در ایام کرونا برای غرفه های  فرودگاه و شرکتهای هواپیمایی مستقر تخفیف اعمال شد

در ایام کرونا سعی شده  با اعمال بیشترین تخفیف در اجاره بها از غرفه های موجود در فرودگاه حمایت گردد. از شرکت های هواپیمائی مستقر هم بدلیل شرایط موجود حمایت شده و تخفیفاتی را برای آنها در نظر گرفته شده و حتی مطالبات خود را فعلا دریافت نکرده ایم. البته فرودگاه جنبه درآمد_هزینه دارد و اگر قصد بر ایجاد پروژه های جدید باشد  باید بر اساس درآمدها این اتفاق رخ دهد. البته این را باید بیان کرد در مجموع فرودگاه های کشور فقط سه فرودگاه امام خمینی، مشهد و مهرآباد (و در مقاطعی نیز شیراز) سود ده هستند و فرودگاه های دیگر از جنبه درآمد، هزینه ای در مجموع زیان ده می باشند. البته بدلیل پروازهای بین المللی فرودگاه لارستان درآمدهای  آن نسبتا مناسب است اما در مجموع باز زیان ده به حساب می آید. در سال گذشته با همین وجود پروژه های بزرگی  افتتاح گردید. متاسفانه بدلیل تحریم ها در خصوص عدم استفاده پروازهای خارجی از آسمان ایران درآمد شرکت فرودگاهها ،بسیار کاهش پیدا کرده است. همچنین تحریم ها بیشترین تاثیر را بر روی صنعت هواپیمائی کشور در مقايسه با سایر حوزه‌های حمل و نقل داشته است.

کارگو در گیر و دار استقرار نیروی انسانی از سوی ایران ایر است، تمام شرایط از سوی فرودگاه فراهم شده

در خصوص راه اندازی کارگو  طی بازدیدهای صورت گرفته از سوی  مسئولین مربوطه و بررسی امکانات  حدود یکسال است که شرایط مهیا شده است تا این اتفاق صورت گیرد. در ابتدا مقرر گردیده بود یکی از شرکت های هواپیمایی پروازهای کارگو را انجام دهد. اساسا در فرودگاه ها مانند  شیراز و بندرعباس خود شرکت هواپیمایی مکانی را جهت انبار پروازهای کارگو می سازد و با استقرار نیرو این کار را انجام میدهد. در لارستان ابتدا با هواپیمایی ایران ایر برای این اتفاق جلساتی برقرار  و مقررشد قسمتی ازفرودگاه  برای این کار در اختیار آنها قرار گیرد. اما شرکت ایران ایر به دلیل کمبود نیروی انسانی و احتمالاً مسائل مالی پرداخت اجاره بها سالن از این کار منصرف شد. در ادامه با یک شرکت خصوصی رایزنی صورت گرفت تا طبق استانداردها، تجهیزات را مستقر نماید. حتی سردخانه نیز درقسمت کارگو فرودگاه آماده شد اما با تغییر مدیریت شرکت هما مجددا استانداردهای جدیدی معین شد، بگونه ای که  هنوز این شرکت پای کار نیامده است. در واقع طولانی شدن این فرآیند بدلیل فرآیند استقرار نیروی انسانی  مرتبط ایران ایر است وگرنه تمامی شرایط لازم از جانب فرودگاه فراهم شده است.

 از پروازهای مسافری جهت حمل بار کارگو بهره می گیریم

از سوی دیگر  اگر مقدار بار زیاد باشد نیز پیش بینی شده تا  از سردخانه در شهرک صنعتی نیز استفاده گردد.  البته با بررسی های انجام شده پرواز مخصوص بار، بدلیل کمبود بار در منطقه، نمیتوان برقرار نمود زیرا نیازمند حداقل ۴۰ تن بار در هر پرواز است که شاید تضمین این مقدار بار در منطقه از طریق پرواز مشکل باشد. در نهایت تصمیم گرفته شد بخشی از هواپیماهای مسافربری مخصوص بار کارگو قرار گیرد و بار جابجا  شود. این موضوع نیز با شرکت ها مطرح شده و آنها نیز پذیرفته اند که همکاری نمایند. مزیت دیگر استفاده از پرواز مسافری جهت حمل بار کارگو  این است که می توان به مقاصد مختلفی بار  ارسال نمود در حالیکه هواپیمای باربری فقط به یک مقصد می توانست بار را انتقال دهد. در نهایت با پیگیری های صورت گرفته می توان گفت کارگو از نظر این اداره‌کل موضوع نهایی شده و به امید خدا بزودی این اقدام  عملی خواهدشد. اداره کل فرودگاه لارستان به دنبال شرکتی است که پروازهای زیادی دارد تا بتوان به مقاصد زیادتری بار را انتقال داد. نظر اصلی  بر روی شرکت ایران ایر است اما اگر این امر محقق نشد شرکت‌های دیگری هم اعلام آمادگی کرده اند تا  همکاری نمایند و به امید خدا قطعا این اتفاق  رقم خواهد خورد. تمام امکانات  فراهم شده  و از لحاظ ایمنی و امنیتی نیز مجوزهای لازم اخذ شده است.

البته در هر صورت پروازهای باری را نیاز منطقه لارستان می دانیم و باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید قطعا پیگیری های لازم را صورت می دهیم تا زودتر موضوع انتقال بار کارگو عملیاتی شود.

دو خودروی امدادی جدید به فرودگاه اضافه شده است

اساسا  درشرایطی میتوان شرکت ها را به حضور و فعالیت در منطقه ترغیب کرد که زیرساخت های منطقه توسعه پیدا کند. فرودگاه لارستان دارای دستگاه های ناوبری پیشرفته ای هست. از لحاظ ایمنی نیز بخش آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما فرودگاه به خودروهای بروزی مجهز شده اند و دو خودرو امدادی به آنها اضافه شده است و تجهیزات کاملی در این بخش وجود دارد.

در شرایط خاص ۵ هواپیمان همزمان در فرودگاه می توانند بنشینند

در بحث سطوح پروازی ظرفیت پارک هواپیما  افزایش یافته  و در حال حاضر ۳ هواپیما در اپرون به صورت همزمان می توانند بر روی باند باشند و در شرایط خاص نیز امکان پذیرش ۵ هواپیما میسر است اما باز هم به دنبال توسعه این مورد هستیم. با ورود شرکت خدمات هوایی سامان خدمت رسانی بهتر به مسافران نیز در دستور کار قرار گرفته است.

برای توسعه باند فرودگاه محدودیت هایی وجود دارد

تقاضایمان از مسئولین منطقه و شرکت های هواپیمایی این است که با تضمین مسافر و چارتر کردن صندلی هواپیما کمک کنند تا بتوان مسیرهای پروازی را افزایش داد زیرا هر مسیر پروازی نیاز به تضمین مسافر دارد. در حال حاضر زیرساخت ها  کامل است اما در آینده به فکر توسعه اپرون هستیم و امیدواریم بتوان طی سالهای آینده باند پرواز را توسعه داد که البته برای بحث تطویل باند فرودگاه محدودیت هایی وجود دارد.

پیشنهاد تبدیل ترمینال قدیم به جایگاه CIP ارائه شده است.

پیشنهاد بهسازی ترمینال قدیم  نیز ارائه شده و  البته در ابتدا قرار بود این ترمینال جهت ترمینال پروازهای داخلی استفاده شود اما از آنجا که نیاز به امکانات و نیرو داشت ،تشخیص بر این شد تشریفات پروازهای داخلی و خارجی از ترمینال جدید انجام شود. پیشنهاد اصلی  این است که شرکت های خصوصی پیش قدم شده و  با تجهیز ترمینال قدیم از آن بعنوان CIP یعنی مکانی ویژه ی ورود بازرگانان و، مهمانان و استقبال  از آنها استفاده شود.  البته  قصد داریم در برنامه های  آتی ، حدود ۱۵۰۰مترمربع به محدوده ترمینال خارجی  اضافه کنیم تا درمواقع همزمانی پروازهای داخلی و خارجی بتوان به نحو شایسته تری از مسافران استقبال نمود و مجوزهای این اقدام نیز اخذ شده است.

 

این مصاحبه ادامه دارد

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۷:۴۰ب٫ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

3 Responses to “از پروازهای مسافری حمل کارگو تا تبدیل ترمینال قدیم به جایگاه CIP و توسعه باند و چارتر پرواز مشهد و کیش”

  1. ناشناس گفت:

    به نظر میرسد علاوه بر بحث کارگو،توسعه باند نیز باید از اولويت های اصلی فرودگاه لارستان باشد تا بتوان در اینده مجوز پروازهای حج تمتع را نیز اخذ کرد.

  2. 22 گفت:

    همش گفتن فقط فلان چیزش مونده تا عملی بشه اینو میگن توجیه بی اساس پس وظیفه شما چیه یک کار درست و حسابی که تمام و کمال در زمان خودش انجام شده چیه به نظرم هیچ بسیاری از موارد هم دستاورد گذشتگان است

  3. ناشناس گفت:

    دیگه ما تو این چند ساله یه چیز فهمیدیم .شنیدن کی بود مانند دیدن

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین