چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۹ق.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

برای تعطیلی موقت کشتارگاه دام لار نیاز به اعلام‌نظر شورای تأمین لارستان است

  رییس اداره دامپزشکی لارستان گفت: برای بهسازی کشتارگاه دام لار مدت بیست الی سی روز باید کشتارگاه تعطیل شود که برای تعطیلی طی جلساتی در فرمانداری داشتیم و قرار…

 

رییس اداره دامپزشکی لارستان گفت: برای بهسازی کشتارگاه دام لار مدت بیست الی سی روز باید کشتارگاه تعطیل شود که برای تعطیلی طی جلساتی در فرمانداری داشتیم و قرار بر این شد که این کار با هماهنگی و نظر شورای تامین لارستان انجام پذیرد و فعلا منتظر نظر شورای تامین هستیم.

به گزارش میلاد لارستان، در ادامه انجام سلسله مصاحبه از مسئولان در حاشیه میز خدمت که بصورت هفتگی با حضور مدیران ادارات مختلف در نمازجمعه لار برپا می‌شود، این هفته رئیس اداره دامپزشکی لارستان پاسخگوی نمازگزاران و شهروندان بود و خبرنگار میلاد لارستان نیز با استفاده از این فرصت، مصاحبه‌ای با این مسئول انجام داده است که در زیر می‌خوانیم:

کورش ایزدی در گفتگو با میلاد لارستان با بیان اینکه در لارستان حدود ۱۲۰ هزار راس دام سبک وجود دارد، اظهار داشت: تعداد ۳۵۰۰ راس دام سنگین، ۵۲ واحد مرغداری که ۴۸ مورد آن فعال است.

وی ادامه داد: ازوظایف اداره دامپزشکی پیشگیری و مبارزه با بیماری های دام وطیور و نظارت بهداشتی بر مواد خام دامی است که دستاورد آن امنیت غذایی پایدار است.

رئیس اداره دامپزشکی لارستان با ابراز اینکه به صورت محدود و شخصی تعدادی شترمرغ هم در منطقه وجود دارد تصریح کرد: در برخی مناطق لارستان شاهد پرورش شتر هستیم که در منطقه شرکت ذرب در روستای شاه غیب بیشترین حجم پرورش شتر را دارند که حدود ۳۰۰ نفر شتر در آن دیده می شود و شترهای موجود در آن بیشتر جنبه مسابقه ای داشته و پرواری نیستند.

ایزدی با بیان اینکه در حوزه اسب نیز فعالیت داریم که طبق آمار غیررسمی حدود ۱۵۰ راس اسب وجود دارد و سالانه حدود ۷۰ راس آن زیرنظر اداره از لحاظ بیماری مشمشه مورد آزمایش قرار می گیرند عنوان کرد: انتظار داریم در لارستان در بحث باشگاه داری اسب بیشتر کار شود.

وی افزود: اداره دامپزشکی دارای یک برنامه سالیانه در امر واکسیناسیون دام و طیور به منظور پیشگیری از بیماریهای دام و طیور است که از جمله واکسن های اداری مورد استفاده برای پیشگیری از بیماری ها می توان به؛ واکسن تب مالت، پی پی آر، تب برفکی و آبله و واکسن هاری جهت سگهای صاحبدار گله و واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت جهت طیور بومی نام برد که همگی آنها رایگان در اختیار دامدار قرار می گیرد.

رییس اداره دامپزشکی لارستان خاطر نشان کرد: در کنار این واکسن ها برخی واکسن های بخش خصوصی نیز از جمله انتروتوکسمی و آگالاکسی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

این مسئول با بیان اینکه خوشبختانه طی مدت اخیر پیشگیری بسیار خوبی در خصوص کنترل بیماری های دامی داشته ایم ابراز داشت: در حوزه بیماری یابی و پیشگیری از بیماری ها در حال حاضر بیماری سل دام را پایش کرده ایم که شاهد ابتلای ۹ راس گاو به این بیماری بوده که پس از هماهنگی های لازم از چرخه تولید حذف شد.

وی با اشاره به اینکه جهت بیماری تب مالت نیز پایش داشته ایم که خوشبختانه موردی رویت نشده است، ادامه داد: جهت بیماری مشمشه اسب نیزسالیانه دو بار در سال پایش داریم و تا به حال موردی از این بیماری مشاهده نشده است.

رییس اداره دامپزشکی لارستان در خصوص روش نگهداری مناسب گوشت دام عنوان کرد: بهتر است همشهریان در زمان خرید گوشت دام ابتدا ۲۴ ساعت آن را در یخچال و سپس در فریزر قرار دهند.

ایزدی اضافه کرد: برای جگر هم بهتر است ۴۸ ساعت در یخچال در دمای صفر تا چهار نگهداری شود.

وی عنوان داشت: متاسفانه کشتارگاه دام سنتی لارستان دارای بخش پیش سرد نیست یعنی باید پس از ذبح دام، گوشت آن در دمای صفر تا چهار درجه قرار داد تا چرخه گلیکولیز و ترشح اسیدلاکتیک در آن اتفاق بیافتد و ویروس ها بخصوص ویروس عامل تب کریمه کنگو در آن از بین برود.

ایزدی در مورد ساماندهی کشتارگاه دام شهر لار گفت:طی جلساتی که با شهرداری داشته ایم سه برنامه کوتاه مدت و میان مدت وبلند مدت برای بهسازی کشتارگاه در نظر گرفتیم و در حال حاضر مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان برای بحث ساماندهی کشتارگاه مصوب شده و در بحث مالی مشکلی نداریم.

وی یادآور شد: برای بهسازی کشتارگاه مدت بیست الی سی روز باید کشتارگاه تعطیل شود که برای تعطیلی طی جلساتی که در فرمانداری داشتیم قرار بر این شد که این کار با هماهنگی و نظر شورای تامین لارستان انجام پذیرد و فعلا منتظر نظر شورای تامین هستیم.

رییس اداره دامپزشکی لارستان با بیان اینکه کشتارگاه صنعتی لار نیز در حال احداث است و تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته گفت: این طرح بزرگ توسط بخش خصوصی در حال احداث است که جزو برنامه های بلندمدت در حوزه کشتارگاهی بوده و امیدواریم طبق قولهایی که گرفتیم در اوایل سال آینده فاز اول آن به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه کشتارگاه سیمرغ لارستان، در مرحله مشکلات حقوقی بین مالک قبل و خریدار باقی مانده و هنوز حل نشده است بیان کرد: کشتارگاه از لحاظ تجهیزات نوسازی شده و آماده فعالیت است.

ایزدی با اذعان به اینکه به طور مستمر پیگیر اخذ مجوز جذب نیرو و وسیله نقلیه برای اداره دامپزشکی لارستان بوده‌ایم و با هماهنگی های انجام گرفته از سمت فرماندار و نماینده مردم موفق شدیم یک دستگاه ماشین کاپرا صفر جذب کنیم ادامه داد: در همین جا از همکاری مدیرکل دامپزشکی فارس تشکر و قدردانی را دارم.

این مسئول اضافه کرد: همچنین در زمینه نیروی انسانی با توجه به وسعت و پهناوری لارستان وجود ۷ نیروی اداری بسیار کم است که امیدواریم با رایزنی های نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار لارستان و مساعدت مدیرکل دامپزشکی استان فارس این مهم هر چه سریعتر انجام پذیرد.

گفتنی‌است؛ به همت ستاد نماز جمعه لار برای میز خدمت روز جمعه هفته جاری ۲۰ مهرماه با حضور رئیس اداره پست لارستان برپا می‌شود و شهروندان می‌توانند سوالات، پیشنهادات و انتقادات خود را بی‌واسطه با این مسئول در میان بگذارند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۱ق٫ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “برای تعطیلی موقت کشتارگاه دام لار نیاز به اعلام‌نظر شورای تأمین لارستان است”

  1. ناشناس گفت:

    با سلام با ورود دكتر ايزدي به شهر لار شاهد تحولات عظيمي در حوزه دامپزشكي هستيم و ايشان واقعا نيروي كارآمدي هستند خداقوت.

  2. ناشناس گفت:

    احسنت بر دکتر ایزدی مرد توانمند و با خدا

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین