آیا تابحال نام بازاریابی شبکه ای را شنیده اید؟ موضوع وسوسه انگیزی که باعث فریب افراد شده و با وارد شدن به شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می…
آیا تابحال نام بازاریابی شبکه ای را شنیده اید؟ موضوع وسوسه انگیزی که باعث فریب افراد شده و با وارد شدن به شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند، به راحتی سرمایه فرد در دراز مدت از دست رفته و به اصطلاح فرد بدبخت می شود. (نظیر آنچه در شرکت های هرمی دیده می شود)
البته این نوع بازاریابی مجوزهایی از وزارت خانه های کشور دارد اما مجوز رسمی از مجلس و یا شورای نگهبان را دارا نمی باشد.
معمولاً اولین سوالی که به ذهن افراد میرسد، این است که حکم شرعی بازاریابی شبکه ای چیست؟! سید مهدی نریمانی، نویسنده کتاب «فقه و بازاریابی چند سطحی» که توسط انتشارات آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است، طی مصاحبه ای اعلام کرده که ۱۱ تن از مراجع تقلید، بازاریابی شبکه ای را حرام میدانند
به عنوان مثال: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب حلال بودن بازاریابی شبکه ای را منوط به تصویب قانون آن توسط مجلس و شورای نگهبان نموده اند. این در حالی است آنچه از آن به عنوان قانون بازاریابی شبکه ای یاد میشود، تنها یک آئین نامه داخلی و مربوط به وزارت صنعت و معدن میباشد و ارتباطی با مجلس یا شورای نگهبان ندارد. در اینباره جهت اطمینان میتوانید از سایت مجلس، استعلام نمائید.
نکته دیگر آن است که مقام معظم رهبری، صراحتاً می فرمایند که اگر چنین فعالیت هایی توسط مجلس و شورای نگهبان به تصویب و تایید نرسیده است، حرام میباشد.
اطلاعات بیشتر در این زمینه را می توان در لینک زیر دنبال نمود:
این نوع بازاریابی متاسفانه در دانشگاه های کشور نیز وارد شده و افراد زیادی خام این شرکت ها شده اند.
پرسش: شرکتی تحت عنوان بازاریابی شبکه ای برای محصولات چند شرکت بازاریابی میکند
منابع درامد:
۱)من محصول راازشرکت میخرم وبه فروش میرسانم (خرده فروشی)
۲)افرادی را به عنوان زیر شاخه خودم به عنوان به شرکت معرفی در صدی از خرید انها گیر من میاید( پورسانت سطح۱)
۳)افرادی زیرشاخه هایم به عنوان بازاریاب به شرکت معرفی میکنند درصدی از خرید انها گیر من میاید(پورسانت سطح۲) واین روند تا۵سطح ادامه میابد ودرامد سطوح به حساب من ریخته میشود
پورسانت سطوح :
سطح ۱)۳.۵درصد سطح۲)۲.۵درصد سطح۳)۲درصد سطح۴)۱.۵درصد سطح ۵)۵.درصد
قوانین:
-کلیه پورسانتها و پاداش ها در پایان هر ماه شمسی محاسبه و تا دهم ماه بعد پرداخت میشود. چنانچه بازاریابی قبل از ششم هرماه اقدام به لغو جایگاه نماید امتیاز فروش محصولات (خرده فروشی) برای ماه قبل وی و مجموعه بالای وی از بین میرود
پاداشها:
پاداش حامی: به بازاریابانی تعلق میگیرد که حداقل دو گروه فروش در طول ماه داشته باشند.میزان این پاداش ۵ درصد از کل فروش میباشد. پاداش هادی:به بازاریابانی تعلق میگیرد که حداقل سه گروه داشته باشند.میزان این پاداش ۳.۵ درصد از کل فروش میباشد.
استخر پاداش کهکشان:به بازاریابانی تعلق میگیرد که حداقل دارای چهار گروه فروش مستقیم بوده سقف پاداش برای هر بازاریاب ماهیانه مبلغ یکصد میلیون تومان میباشد.
سوال:
درامدهاوپاداش های ذکرشده دراین شرکت ازنظر شرعی چه حکمی دارد؟
پاسخ مرجع:
بسمه تعالى
معظم له اجازه ورود در چنين معاملاتى را نمى دهند.
موفق باشید
www.sistani.org
دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی سيستانى – بخش استفتائات
كمبيوتر