مسئولان بلندپایه کشور، استان فارس و لارستان به منظور بررسی مشکلات جاده بندرعباس-لار و جهرم از این محور بازدید میدانی داشتند. به گزارش میلاد لارستان، اتفاقات و تصادفاتی که در…
مسئولان بلندپایه کشور، استان فارس و لارستان به منظور بررسی مشکلات جاده بندرعباس-لار و جهرم از این محور بازدید میدانی داشتند.
به گزارش میلاد لارستان، اتفاقات و تصادفاتی که در یک ماه اخیر در محور لار – جهرم رخ داده و در عرض ۴۰ روز ۱۶ نفر کشته بر جای گذاشت، موجی از اعتراض مردمی را در پی داشت. به دنبال این ماجرا جلسات متعددی از سوی راه و شهرسازی لارستان و دیگر مسئولان این شهرستان با مسئولان وزارت مذکور برگزار و وعدههایی از سوی مسئولان برای حل مشکلات این محور داده شد.
در راستای همان جلسات روز سه شنبه ۸ مردادماه ۹۸ محمدرضا کدخدازاده معاون شرکت زیرساخت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، محمد نیکو فرجام معاون حمل و نقل سازمان برنامه و بودجه کشور، جمشید جعفرپور نماینده مردم شهرستان های لارستان خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی، ساسان تاجگردون رئیس سازمان برنامه و بودجه استان فارس، جلیل حسنی معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان، باقری فرد مدیرکل راه و شهرسازی لارستان، کشتکاران از استانداری فارس، محمدی و سقندلی مدیر کل منطقه جنوب و مسئول پروژههای انتقالی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، سعید بنی بیات رئیس گروه حمل و نقل جاده ای سازمان برنامه و بودجه کشور، احسان طاهری معاون توسعه و برنامه ریزی فرمانداری ، عبدالرحیم مقیمی رییس شورای شهرستان، جمعی از کارشناسان استانداری، فرمانداری و اداره کل راه و شهرسازی لارستان، به صورت میدانی از محور جهرم- لارستان- بندرعباس بازدید کردند.
در این بازدید مسئولان پس از بررسی نقاط حادثه خیز به ویژه محل بروز تصادفات مرگبار اخیر، جلسه ای را در محل پروژه در حال احداث تونل وحدت در جاده لار-جهرم ترتیب دادند.
در این جلسه ابوالحسن مؤیدی سردبیر و صاحب امتیاز روزنامه میلاد لارستان، محمد مظفری رئیس دفتر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و حسن هوشمند مدیر اسبق سازمان جهاد کشاورزی لارستان به نمایندگی از مردم با یادآوری برخی از حوادث تلخ و مرگبار جاده ای، خواستار توجه جدی به محور بندرعباس-لار-جهرم با اختصاص بودجه لازم و بهره برداری از بانددوم این محور در اسرع وقت شدند.
بعد از خروج مسئولان امیدوار به عملی شدن وعده ها هستیم
در این جلسه معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان در سخنانی با بیان یک تناسب باید بین مطالبات اجتماعی و خواستههای مردم و کارهایی که انجام میشود، وجود داشته باشد، اظهار داشت: خواسته های مردم بیشتر بر محور خروجی تونل تا نرسیده به گردنه روستای بریز است.
جلیل حسنی با درخواست از مسئولان مبنی بر اینکه سمت راست جاده اکثرا زیر سازی شده و آماده آسفالت است، محور باقی مانده آن هم تعیین تکلیف شود، افزود: پیمانکارها از نظر اعتباری حمایت شوند تا کارشان را از همین هفته جدید شروع کنند تا برای مردم مشخص شود که صحبت ها درباره جاده، اجرایی و عملیاتی شده است.
وی با درخواست از پلیس قرارگاه جنوب فارس برای تمرکز بیشتر به حدفاصل روستای منصورآباد تا نرسیده به گردنه بریز برای روانسازی ترافیک جاده ای و کاهش تصادفات، ابراز امیدواری کرد: بعد از خروج مسئولین از لارستان شاهد عملی شدن وعده هایی که از مرکز کشور و مرکز استان بوده ایم، باشیم.
برای نگهداری از جاده ها نیاز به تشکیل اداره کل راهداری حمل و نقل جادهای لارستان است
در ادامه نماینده مردم شهرستانهای لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مسیر مورد بحث در محور لار _ جهرم با حمایت هایی که سازمان برنامه و همچنین در معاونت وزارت راه دارند باید به سرعت به بهرهبرداری برسد، گفت: نکته ای که به آن تاکید دارم بحث سرعت در شروع فعالیت و عملیات راهسازی است.
جمشید جعفرپور با اشاره به اینکه در پیمان سپاری، انتخاب پیمانکار و در شروع عملیات امیدواریم آن چیزی که خواسته به حق مردم است مشاهده شود، افزود: این مسیر هم یک مسیر ملی است و یک جاده ای حاشیه ای در گوشه ای از کشور نیست.
وی با بیان اینکه جاده بندرعباس-لار-جهرم که اخیرا تلفات زیادی داده است، در واقع مسیری است که بخش عمده ای از حمل و نقل باری کشور در آن جریان دارد، تصریح کرد: باید توجه به آن نیز یک توجه ملی و کلان باشد.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه وقتی ۵۹ درصد محور جهرم-لار-بندرعباس در حوزه اداره کل راه و شهرسازی لارستان است توقع عادلانه ما، نه زیادهخواهانه ما این است که به همان نسبت بودجه ابلاغ و تخصیص پیدا کند، عنوان کرد: متاسفانه تا به حال این اتفاق نیافتاده است و از این به بعد انتظار می رود که به وعده ها عمل شود.
جعفرپور با اذعان به اینکه بعد از بحث راهسازی بحث راهداری است، خاطر نشان کرد: ما مدت زیادی است در حال پیگیری بحث اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لارستان هستیم که رئیس جمهور محترم و دیگر مقامات مسئول کشوری نیز در جریان کار هستند.
نماینده مردم لارستان، خنج و گراش اضافه کرد: جاده بندرعباس-لار-جهرم یک راه ملی است و باید برای نگهداری آن از اداره کل راهداری حمل و نقل جادهای لارستان استفاده کنیم.
محور جهرم-لار-بندرعباس یکی از ۱۰ محورهای پرتردد کشور است
در این جلسه همچنین مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با بیان اینکه محور لار به جهرم ۱۰۵ کیلومتر است که ۳۲ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده و از ۳۲ کیلومتر ۲۰ کیلومتر در همین دولت به بهره برداری رسیده است، گفت: ۲۲ کیلومتر از ۱۰۵ کیلومتر به مناقصه گذاشته شده، جهت احداث ۱۹ کیلومتر دیگر نیز در ماه گذشته با پیگیری هایی که انجام شده مجوز مناقصه صادر گردیده، پیمانکار نیز انتخاب شده است.
محمدرضا باقری فرد با اشاره به اینکه ۵۵ کیلومتر نیز از محور لار و جهرم باقی مانده که هنوز به مناقصه نرفته است، افزود: با مجوزی که مهندس اسلامی مقام عالی وزارت صادر کرده اند، اسناد مناقصه، مدارک و مستندات به شرکت زیرساخت اعلام شده و هفته گذشته مقرر شد که ۳۱ کیلومتر از این محور در شرکت زیرساخت به صورت ملی در مناقصه گذاشته شود.
وی با اذعان به اینکه از این ۵۵ کیلومتر ۲۴ کیلومتر باقی مانده داریم که بنا بر برآوردهایی که شده در سال ۹۸ معادل ۶۶ میلیارد تومان هزینه دارد، تصریح کرد: در کل برای ۵۵ کیلومتری که مانده داریم طبق فهرست سال ۹۸ هزینهای بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان برآورد شده است، که در واقع نیاز هست به مناقصه گذاشته شود.
این مسئول با بیان اینکه بر اساس اتفاقاتی که در حوزه بندرعباس افتاده مخصوصاً توسعه پالایشگاه بنزین در حوزه بندر عباس، این مسیر تبدیل به یک مسیر ترانزیتی و حمل و نقل اقتصادی شده است، خاطر نشان کرد:محور بندرعباس-لار-جهرم مسیری هموار بوده و در آن مجتمع های خدماتی و رفاهی خوبی به بهره برداری رسیده و با بهره برداری از گردنه نارنجی نیز باعث شد حجم ترافیک بالا رود.
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با بیان اینکه طبق آماری که از شرکت پخش پالایش هرمزگان داریم روزانه ۱۱۰۰ تانکر سوخت اعم از نفت و بنزین و مواد سوختی در سایر بخش ها جابجا می شود، یادآور شد: جاده موجود جوابگوی ترافیک ها و رفت و آمدها نیست و آنچه ما در توان داریم انجامخواهیم داد که در حوزه راهداری ایمنی جاده را بالا ببریم و عملیات راهداری را انجام دهیم تا از تصادفات جلوگیری شود.
باقری فرد در جملاتی خطاب به مسئولان با بیان اینکه انتظاری که مردم دارند در بحث احداث باند دوم جاده است که ما انتظارمان در این جلسه بیشتر از سازمان برنامه ریزی و بودجه کشور است، بیان کرد: چون این پروژه یک پروژه ملی است امیدواریم به دنبال این سفر پر خیر و برکت پیگیری های شما به احداث باند دوم تبدیل شود، زیرا احداث باند دوم جاده به یک مطالبه عمومی مردم لارستان بزرگ تبدیل شده است.
وی با تأکید بر اینکه محور جهرم-لار-بندرعباس یکی از ۱۰ محورهای پرتردد کشور است، عنوان کرد: در حال حاضر مطالبات و پیگیریهای مردمی به واسطه چند حادثه دلخراش افزایش پیدا کرده و ما نیز متاثر و ناراحت هستیم.
مدیرکل راه و شهرسازی لارتان با ابراز امیدواری نسبت به اینکه طبق تلاشها و پیگیری ها هر چه زودتر یکی پس از دیگری این قطعات به بهرهبرداری برسد، اضافه کرد: ما در سطح استان و در اداره کل پیگیریهای لازم را انجام خواهیم داد.
۱۸ کیلومتر از جاده لار-جهرم آماده برگزاری مناقصه است
در ادامه معاون شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در سخنانی با بیان اینکه در خصوص محوری که از سمت جهرم به سمت لار و بندرعباس ادامه پیدا میکند با پیگیریهایی که مسئولان این استان به ویژه نماینده در مجلس شورای اسلامی انجام داده، ما هفته گذشته خدمت وزیر راه بودیم که متاسفانه آن جلسه مصادف شد با تصادفی که اخیراً در این محور اتفاق افتاد، گفت: در همان جلسه جناب آقای اسلامی دستور دادند که بنده در بین شما حضور داشته باشم و جاده را از نزدیک بررسی کنم.
محمدرضا کدخدازاده با اشاره به اینکه این پیگیریها از طرف سازمان برنامه هم انجام شد، افزود: دکتر نوبخت و دکتر عدل دستور دادند در خدمت آقای دکتر نیک فرجام از مدیران ارشد سازمان برنامهریزی باشم تا هم بحث بودجه، بحث موافقت نامه ای و هم بحث اجرایی اش را توأم با هم بتوانیم بررسی کنیم.
وی با بیان اینکه هزینهای که در این جاده باید بشود، از طرفی بحث موقعیت و اضطراری که نسبت محورهای دیگر کشور دارد را هم بررسی می کنیم تصریح کرد: در سال ۸۵ و ۸۶ شاید چنین مواردی را نداشتیم با باز شدن محور از سمت بندرعباس به سمت جهرم و شیراز، عملاً این جاده ترافیک زیادی را به خودش جلب کرد و قاعدتاً باید این مباحث بررسی شود.
این مسئول ارشد شرکت زیرساخت و توسعه حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه از نظر اعتبارات هر محور اعتبارات مخصوص به خودش را لازم دارد خاطر نشان کرد: تصمیمی که آقای اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی گرفتند و دستور آن را هم صادر کردند و مواردی را که به عنوان اضطرار و نقاط حادثه خیز می دانیم را در نظر بگیریم و آن را مدیریت کنیم .
کدخدازاده با بیان اینکه بنا به نظر کارشناسان در حوزه های مختلف اداره کل راه، پلیس راهور، اداره کل راهداری و غیره برحسب میزان ترافیک و تصادفات سطح اضطرار تعیین می شود و هر چقدر که اعتبارات ما نامحدود هم باشد قاعدتاً آن مواردی که برای ما اولویت بیشتری دارند را باید کار اجرایی آن تسریع کنیم، تصریح کرد: با رایزنی های مدیرکل راه و شهرسازی لارستان و پیگیری های نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی قرار بود که حدود ۱۳ کیلومتر از مسیر را به مناقصه ببریم که با پیگیریهای انجام شده ۱۸ کیلومتر دیگر نیز به آن افزوده شد است که برای به مناقصه گذاشتن آماده است.
معاون شرکت زیرساخت و توسعه حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه بحث کارشناسی و واگذار کردن کار به پیمانکار، شرایط و ضوابط خاص خودش را دارد، ادامه داد: اینکه تصور کنید با رفتن ما به سرعت کار شروع می شود یا اگر با رفتن ما فورا کار شروع نشد خدای ناکرده ما نسبت به دغدغههای شما بی تفاوت بوده ایم، واقعاً اینطور نیست ما در اسرع وقت نسبت به مشخص کردن پیمانکار اقدام خواهیم کرد، ما این قول را به شما خواهیم داد که در حداقل زمان اینکار انجام بشود.
وی با تأکید بر اینکه این جاده فقط مختص شما نیست، بلکه یک جاده ملی است و باید به صورت ملی هم کنترل بشود و فرهنگ ترافیک هم به صورت ملی باید در آن رعایت شود، بیان کرد: به مدیرکل راه و شهرسازی لارستان هم گفتیم که پیمانکارانی که تا الان در این محور مشغول به کار بوده اند به کار خود ادامه دهند و پیمانکاری هم که ما انتخاب می کنیم به کمک این شرکت ها خواهند آمد.
مطالبات مردم را از طریق وزارت راه و شهرسازی و مقام عالی وزارت
در این جلسه رئیس سازمان برنامه و بودجه استان فارس نیز در سخنانی با اشاره به اینکه حوزه زیرساخت حمل و نقل یکی از اصلیترین مباحث توسعه هر استان و منطقه است اظهار داشت: محور موجود که در جریان موارد فنی و اجرایی آن هستیم پروژه ای است که از جنس نگاه استانی نباید به آن نگاه شود زیرا یک پروژه ملی است و در اقتصاد ملی ایران نقش اساسی ایفا میکند.
ساسان تاجگردون با بیان اینکه در حال حاضر صحبت من هم از جنس مطالبهگری است و هم از جنس دفاع از خدمات ارزشمندی است که شما عزیزان داشته اید، افزود: ضمن قدردانی از پیمانکاران، مشاورین و کارگرانی که در این مسیر زیر ساختها فعالیت داشته و دارند، یکی از اتفاقات ویژه که در چند سال گذشته در حوزه حمل و نقل در استان فارس افتاده مجموعه اداره کل راه و شهرسازی لارستان است که من از آقای باقری فرد به عنوان کسی که ناظر بر اجرای این برنامه های دولت در حوزه عمرانی است تشکر و قدر دانی می کنم .
وی با اشاره به اینکه می خواهم چند مبحث در حوزه مطالبهگری عرض کنم و اینکه ما شکل ساختاری نظام مالی اش را چگونه مدیریت کنیم، تصریح کرد: فرماندار لارستان که یکی از چهره های اصلی پیشبرد این وضعیت بوده اند مطالبهگری این بخش را داشته اند.
این مسئول با اذعان به اینکه این پروژه و این محور به دلایل حجم ترافیک بسیار زیادی که در کل محور دارد ضرورت زیادی دارد که توجه بیشتری به آن بشود، یادآور شد: تامین مالی در حوزه دولت بسیار سخت شده است و بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد از منابع ملی که دولت مکلف است بر حسب قانون تسهیل کند، شرایط لازم را کسب نکرده ایم.
تاجگردون با اشاره به اینکه این مانع اجرای وظایف اجرایی دولت بخصوص در زمینه پروژه هایی از جنس عمرانی نیست، تأکید کرد: انتظار داریم که شما مطالبات مردم را از طریق وزارت راه و شهرسازی و مقام عالی وزارت خیلی با سرعت پیگیری کنید و دو قطعه ۱۳ کیلومتر و ۱۸ کیلومتر شروع به کار شود که این ضرورت نیاز دارد از طرف شما تأمین مالی شود.
به گزارش میلاد لارستان، مهرماه سال ۹۳ بود که کلنگ باند دوم این محور با حضور مسئولان وقت وزارت راه و اداره کل راه و شهرسازی لارستان به زمین زده شد اما از آن زمان تاکنون ۵ سال گذشته و این پروژه هنوز به سرانجام نرسیده است.در سال ۹۴ نیز به دستور آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی نیز مجوز و دستور دو بانده شدن ۲۰ کیلومتر از مسیر لار – بندرعباس داده شد اما پس از گذشت ۳ سال و اندی از آن زمان پروژه تقریبا هیچ پیشرفتی نداشته است.
پروژه شیراز ـ جهرم ـ لار ـ بندرعباس از پروژههایی است که در ۲ استان کشور و توسط ۳ اداره کل راه و شهرسازی پیگیری میشود و یک پروژه ملی محسوب میشود. محور لار ـ جهرم و لار – بندرعباس از پرترددترین مسیرهای جنوب کشور و یک جاده ترانزیتی بسیار مهم است.
محور لار ـ جهرم کوتاهترین و بهترین مسیر برای دسترسی به بنادر جنوبی و جزایر کیش و قشم است، تردد بسیار بالایی از خودروها به ویژه خودروهای سنگین را به خود اختصاص داده که سبب شده در لیست پرترددترین و مهمترین محورهای جنوبی کشور قرار گیرد.
خبرنگار: سحر طاهری
ف ۱۱۰
اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای مکمل اداره کل راه شهر سازی می باشد که وجود ان سبب تسریع در کارها می شود امید است مسولین که به اهمیت آن واقفند هر چه زودتر تحقق پیدا کند
گويا رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي کشور مهندس حسن نيا که کل اعتبارات حمل و نقل و راهداري دست ايشون هستش ، بازديد قريب الوقوع از حوزه استحفاظي لارستان داره ،لطفا بودجه حذف نقاط پرحادثه لارجهرم و لار بندرعباس و همچنين بحث تشکيل اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي لارستان که مسکوت مانده بايستي با ايشون گفتگو بشه