بخش اول مصاحبه با نماینده دوره نهم و دهم مردم در مجلس شورای اسلامی چندی پیش در میلاد لارستان منتشر شد. در آنجا جعفرپور از عوامل دولت در به ثمر…
بخش اول مصاحبه با نماینده دوره نهم و دهم مردم در مجلس شورای اسلامی چندی پیش در میلاد لارستان منتشر شد. در آنجا جعفرپور از عوامل دولت در به ثمر نرسیدن ۳ اداره کل راه و شهرسازی تا عبرت های انتخابات مجلس ۹۸ را مورد واکاوی قرار داد. در بخش دوم گفتگوی ما با رئیس سابق کمیسیون فرهنگی تا حد زیادی فعالیت های منطقه ای و پروژه های پیگیری شده مورد توجه قرار گرفته است. این بخش را در ادامه می خوانیم:
میلاد لارستان: در ادامه بخش اول مصاحبه بفرمایید تا چه میزان به تصویب نهایی و اجرایی شدن منطقه ویژه اقتصادی، ایجاد پتروشیمی و احداث راه آهن که از مصوبات سفر رهبری است باید امیدوار بود؟
جعفرپور: هر سه موضوع در این سالها پیگیری شده و این سه پروژه از لحاظ پیشرفت شرایط متفاوتی دارند: منطقه ویژه اقتصادی چنانچه من در گزارشهای متعددی عرض کرده ام پیگیریهای بسیار فشرده و زمانبری در طول ۶ الی ۷ سال داشت و با همه فراز ونشیب خودبه پایان مسیر رسیده است. بار اول از ابتدای نمایندگی در سال ۹۱ پرونده به جریان افتاد و پس از طی مراحل استانی و بعد دبیرخانه مناطق ویژه و سپس تصویب در دولت دهم و ارسال به کمیسیون اقتصادی مجلس و سپس تایید در کمیسیون در آستانه طرح در مجلس ،توسط دولت یازدهم یرای بررسی بیشتر بازپس گرفته شد .
دوسال تقریبا طول کشید تا با فشار نمایندگان دولت آقای روحانی لایحه مناطق آزاد و ویژه را به مجلس بفرستد مدت زیادی هم در کمیسیون اقتصادی صرف شد تا نهایتا در اواخر مجلس نهم به صحن آمد که هر چند رای اکثریت را آورد ولی رای دو سوم را نیاورد. مجددا در مجلس دهم رایزنی های نمایندگان ذینفع از جمله لارستان با دولت ادامه یافت تا بالاخره دولت لایحه مناطق آزاد و ویژه را (که لارستان یکی از آنها بود به مجلس فرستاد) و زمان طولانی صرف شد تا بتوانیم اینبار رای دوسوم نمایندگان را بگیریم که همین مصوبه ۳ بار با ایرادهای شورای نگهبان مواجه شد که رفع هرکدام مستلزم ماه ها وقت بود نهایتا وقتی مجلس دید شورای نگهبان بر دیدگاه خود اصرار دارد مجلس هم کوتاه نیامد و یک روز مانده به پایان مجلس دهم، مجلس تصویب کرد که باید موضوع به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شود و مجلس بر آن نظر قبلی خودش اصرار کرد.
در حال حاضرپرونده به مجمع تشخیص مصلحت فرستاده شده و اگر مجمع تشخیص نظر مجلس شورای اسلامی را تایید کند آن وقت منطقه ویژه اقتصادی لارستان به تصویب رسیده و نهایی است و می تواند اقدامات اجرایی را آغاز کند اما چنانچه مجمع نظر شورای نگهبان را تایید کند لازم است دوباره به مجلس برگردد و همراه با نقشه های مناطق ویژه دوباره از مجلس تاییدیه بگیرد. در هر صورت اگر در مجلس یازدهم اهتمام و پیگیری وجود داشته باشد در آینده نه چندان دور می توانیم شاهد تصویب و اجرایی شدن فعالیت های منطقه ویژه اقتصادی لارستان و دوازده منطقه دیگری باشیم که دولت آنها را قبول دارد.
درباره پتروشیمی در سفر مقام معظم رهبری در سال ۸۷ به فارس تصمیم گرفته شد که در چند نقطه استان پتروشیمی ایجاد شود که این موضوع مربوط به نمایندگی قبل از دوره بنده بود. از همان موقع هم این مناطق (بجز لارستان) به صورت کند و لاک پشتی اقداماتی را برای احداث پتروشیمی آغاز کرده بودند . با آغاز نمایندگی در سال ۹۱ این موضوع را در دستور کار قرار دادم البته آن موقع بدلیل اشباع نیاز کشور و مشکلات کم آبی ،سیاست دولت دیگر حمایت از پتروشیمی ها نبود بلکه تکمیل زنجیره تولید بود ومصوب کرده بودند پتروشیمی ها باید به کنار دریا منتقل شوند . از همان زمان نمایندگان فارس گرفتار موضوع پتروشیمی هستند، یعنی با توجه به پیشرفت های فیزیکی نازل و اندک برای مردم و نماینده ها مایه درد سر شده چون دولت پول برای تمام کردن آنها ندارد . الان شهرستانهایی که پتروشیمی هایشان را شروع کردند از این وضعیت پشیمان و سر درگمند.
در خصوص پترشیمی لارستان، با مذاکرات با وزارت نفت مطالعات ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی با اشتغال بیشتر مورد توجه قرار گرفته و گزارش تفصیلی چنین صنایعی تدوین گردیده که امید است با راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی بتوان در آنجا این صنایع را ایجاد نموده و اشتغال را در منطقه گسترش داد.
در رابطه با راه آهن لار بندر عباس زمان و پیگیری بسیار فراوانی انجام شده تا این پروژه نفرین شده (بخاطر سوء استفاده انجام شده در آن و بدنامی که پیدا کرده بود)مجددا احیا شود. گام بسیار مهم و حیاتی بحث بودجه های راه آهن بود که دولت فقط تعهد ۱۵% را داشت وقرار بود ۸۵% دیگر توسط بخش خصوصی پرداخت شود . این یعنی عملا توقف پروژه ! که این را توانستیم ابتدا با رایزنی طولانی و فشرده سهم دولت را ابتدا به ۵۰% و سپس به ۱۰۰% بودجه دولتی تغییر دهیم و این الان موضوع اکنون در بودجه ۹۹ وجود دارد فقط پیگیریهای مابقی مانده که ان شاء الله نماینده بعدی انجام می دهد . در سال ۹۸ هم با پیگیری توانستیم مطالعات راه آهن لار بندر عباس را تکمیل نماییم تا بتوانیم به گامهای اجرایی برسیم.
میلاد لارستان: مدت زمان زیادی است که در فضای مجازی بر سر انتخاب عنوان زبان در منطقه لارستان بزرگ بحث و جدل وجود دارد. از دیدگاه شما در جایگاه رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، چه نامی برای زبان مردم این خطه صحیح است؟
جعفرپور: این منازعات از آنجا آغاز شد که محل نزاع گم شد. در حوزه انتخابیه خودمان و مناطقی از هرمزگان به زبا ن خاصی با گویش های متفاوت صحبت می شود .سوال این است که نام اصیل و تاریخی این زبان چیست؟ صورت مسئله این است. یعنی الان دور هم ننشسته ایم که برای این زبان نام انتخاب کنیم . مثل این می ماند که در باره نام یک انسان ۶۰ ساله اختلاف نظر باشد .چه میکنیم؟باید به شناسنامه اش مراجعه کنیم . الان که در صدد نامگذاری یک نوزاد نیستیم که هر کس پیشنهادی بدهد! داریم در باره یک پدیده تاریخی و با سابقه طولانی صحبت می کنیم. الحمدلله با طرح این موضوع محققین به میدان آمدند و با ارائه اسناد و مدارک تاریخی موضوع روشن شد. مهم آن است که این موضوعات علمی و پژوهشی با موازین علمی بررسی و جمعبندی شود و به مایه اختلاف و نقار مبدل نگردد.
میلاد لارستان: بهترین و تلخ ترین خاطره دوره نمایندگی شما چیست؟
جعفرپور: وقتی کار بزرگی انجام میشد که می توانست مشکلات مردم بویژه مناطق محروم را برطرف کند و یک نیاز اساسی آنها را مرتفع کند باعث خرسندی و رضایت می شد که از آن نمونه بحث گاز رسانی به شهرها و روستاهای چهار بخش بیرم ،صحرای باغ،بنارویه و جویم را می توان نام برد که از جمله فعالیت های زیربنایی بوده است بعلاوه کورده و دهکویه و گاز رسانی محلات باقیمانده در لار و خنج. یا موضوع آبرسانی به بخش های محروم که به شدت با کم آبی مواجهند نیز با تلاش زیاد در بودجه سال ۹۹ گنجانده شده که نیازمند پیگیری نماینده محترم است.
استقلال دانشکده های علوم پزشکی در شهرستان لارستان و گراش که یک ظرفیت بزرگ با بودجه و تجهیزات قابل توجه به منطقه آورد و الان می توان به صورت مشترک پیگیر موضوع دانشگاه علوم پزشکی در حوزه انتخابیه بود چراکه زمینه هایش فراهم است و صحبتهایش صورت گرفته است. در شهرستان خنج موضوع زمینهای مردم خنج که جزو دغدغه های بزرگ مردم بود و همچنین موضوع اردوگاه دانش آموزی خنج که از چنگ زمین خوران بدر آورده شد. هرکار عمرانی که به ویژه در مناطق محروم موجب می شد لبخندی بر لب مردم بیاورد از خاطرات خوب است که در ذهن من باقی مانده است. چندین اتفاق منفی هم افتاد که بزرگترین آنها مربوط به سه اداره کل بود که ما نهایت پیگیری را انجام دادیم ولی با سوءاستفاده از مقام و نیرنگ ناکام ماند. امیدوارم شاهد احقاق حق مردم منطقه در این خصوص هم باشیم.
میلاد لارستان: مهمترین نقطه ضعف و مهمترین نقطه قوت دوران نمایندگی خود را چه می دانید؟
جعفرپور: آنچه که بعد از ۸ سال به عنوان نقطه ضعف به آن رسیدیم این بود که علیرغم تلاش های گسترده و موثر و فعالیت های خوبی که در سراسرحوزه انتخابیه انجام شد و در سطح استان وملی نماینده مطرح بوده و توانست از مردم منطقه حمایت کند اما این فعالیت ها بخوبی انعکاس داده نمی شد .ضعف تیم رسانه ای قابل کتمان نیست و نتوانستیم تلاش ها و فعالیت ها را پیش چشم مردم بیاوریم.
در مورد نقطه قوت، شخصا قائل به نقطه قوتی برای خودم نیستم، اما چیزی که بنظر در ذهن مردم به جا مانده و افراد مختلف این روزها در تماس برای تشکر از ۸ سال فعالیت ابراز می کنند، رعایت مسائل اخلاقی و حرکت در چارچوب اصول اعتقادی و ارزشی در صحنه سیاست بود که تلاش کردیم در تصمیمات و مواجهاتمان چه در داخل حوزه انتخابیه و چه بیرون به روش های غیر اخلاقی روی نیاوریم حتی اگر اصول گرایی دستیابی به هدف را دشوار می کرد .
تیم نماینده برای خود منافع شخصی تعریف نکرده بود و در بسیاری از موارد چون با منافع افراد صاحب نفوذ برخورد می کرد با مشکلاتی نیز روبرو میشدند اما حق و حقوق مردم را مقدم بر هر چیزی می دانستیم.
نقطه قوت دیگر سازماندهی و بهره گیری از افراد موجه مناطق بود که در قالب تیم معتمدین در جهت تقویت وحدت منطقه از آنها استفاده شد.
میلاد لارستان: چند سوال ملی و مربوط به کمیسیون فرهنگی را با هم مرور نماییم….آخرین وضعیت واگذاری استقلال و پرسپولیس به کجا انجامید؟ به نظر شما با توجه به قوت گرفتن بورس در ماه های اخیر این دو باشگاه نیز واگذار میشوند؟
جعفرپور: چون کمیسیون فرهنگی متولی امر ورزش بود از نزدیک با موضوعات ورزشی در ارتباط بودیم . از جمله مسئله واگذاری دو تیم پر طرفدار پرسپولیس و استقلال را پیگیری می کردیم و به وزیر ورزش تاکید داشتیم تا پایان نیمه اول امسال، وزارتخانه موضوع واگذاری و عرضه سهام این دو باشگاه در بورس را انجام دهد. همچنین برای شناسایی دلایل برخی عملکردهای ضعیف این دو باشگاه و تخلفات آنها که باعث ناراحتی طرفداران پرشور آنها می شد، تحقیق و تفحص از آنها را در کمیسیون فرهنگی انجام دادیم. هدف این بود تا مواردی را که باعث شده توان دو باشگاه کاهش یابد را شناسایی و تخلفات را از بین ببریم تا این دو باشگاه تقویت شوند. نهایتا نتیجه این تحقیق و تفحص در هفته آخر مجلس در صحن علنی قرائت شد و افرادی را که تخلف داشته اند به قوه قضاییه معرفی شدند.
امیدواریم با رفع نواقص، شرایط واگذاری این دو باشگاه فراهم شود و شور و نشاط بیشتری را در عرصه ورزش فوتبال شاهد باشیم.
میلاد لارستان: یکی از نگرانی های مردم در حوزه فرهنگ مقوله عفاف و حجاب است. چرا مصوبه مجلس با تلاش های کمیسیون فرهنگی پیرامون امر به معروف در این خصوص توسط دولت اجرایی نشد؟
جعفرپور: مسئله حجاب و عفاف موضوع مهم اجتماعی است . در کمیسیون فرهنگی مجلس نهم مصوبه خوبی را برای تقویت حجاب و عفاف بررسی و طرح حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر را به تصویب مجلس رساندیم ولی رییس دولت عنوان کرد قادر به اجرایی کردن این قانون نیست و بین مجلس و دولت اختلاف پیش آمد. نهایتا در بررسی های بعدی توسط مراجع ذی ربط حق به مجلس داده شد و دولت مکلف به اجرای مصوبه شد. در مورد علت عدم اجرا باید دستگاه های اجرایی آن را توضیح دهند. در هر حال مسئله حجاب و عفاف بحث پیچیده ای است فقط دینی نیست .
الان ابعاد اجتماعی و گاهی سیاسی بخود گرفته. وضع موجود راضی کننده نیست و توقع این است که دستگاه های مسئول با استفاده از کارشناسان و روان شناسان اجتماعی برای محیط های عمومی برنامه ریزی هایی صورت دهند. البته این وظیفه مخصوص دستگاه های اجرایی نیست و خود ما نیز از داخل خانه راجع به فرزندان و اعضای خانواده مسئول هستیم.
میلاد لارستان: برگردیم به برخی پروژه های نیمه کاره حوزه انتخابیه؛ کتابخانه عمومی لارستان که از مطالبات مردم بوده در چه مراحلی قرار دارد؟چرا بودجه تخصیصی صرف تجهیز آن باید شود و نه تکمیل؟
جعفرپور: پروژه کتابخانه هم جزء مواردی بود که در مورد آن تلاش شد اما مردم باید بدانند که تمام کارها به نماینده باز نمیگردد. با توجه به شرایط تحریم و کاهش درآمد کشور دولت برخی موضوعات مانند امور فرهنگی را کمتر مورد توجه قرار میداد. با این وجود در سال ۹۸ با پیگیری از موضع رئیس کمیسیون فرهنگی مبلغ ۲۰میلیارد تومان را برای کتابخانه های نیمه تمام گرفتم با رئیس کتابخانه ها شرط کردم اگر پول را گرفتم حداقل یک میلیارد تومان برای تکمیل کتابخانه لار اختصاص یابد. این کار انجام شد اما متاسفانه در اسناد سازمان برنامه که ابلاغ شد قید شده بود این بودجه فقط صرف ”تجهیز”کتابخانه ها می شود حال اینکه کتابخانه لارستان نیاز به ”تکمیل”داشت. همین یک نکته ماهها پیگیری و وقت ما را گرفت تا از طریق سازمان برنامه و بودجه سرفصل را به ”تکمیل و تجهیز ”تغییر دهیم. متاسفانه علیرغم پیگیری فراوان، سازمان این مورد را نپذیرفت و فقط این پول را برای تجهیز در نظر گرفت و حاضر به تغییر عنوان بودجه نشد. تا پایان دوران نمایندگی نیز این موضوع را دنبال کردیم اما موافقت نکردند.
مشخص است که نماینده وظیفه خودش را در آوردن بودجه انجام داده ،اما اگر توضیحات فوق برای مردم کوچه و بازار داده شود آیا می پذیرند؟ تقصیر از هرکه باشد آنها نماینده را مقصر می شناسند.
میلاد لارستان: یکی از مواردی که در دوره نمایندگی پیگیری کردید فاضلاب شهری بود. چه شد که این امر به نتیجه نرسید؟
جعفرپور: برای اجرای فاضلاب شهری جلسات زیادی هم در تهران و هم لار گرفته شد. سرمایه گذارانی به منطقه آمدند و در مورد طرح مطالعه کردند و برای بحث فاضلاب شهری طرح نوشتند و بودجه آن را نیز برآورد کردند، حتی به کارخانه های تولید لوله سفارش لوله دادند .آنها برای شروع کار متقاضی این بودند که مسئولین شهری نیز بعنوان مشارکت در پروژه به مقدار ولو اندک پا پیش گذاشته و همکاری نمایند تا میزان جدیت و همراهی آنان با طرح ثابت شود زیرا بعدا بهره بردار از آبهای استحصال شده خود آنها هستند. ولی متاسفانه در این زمینه مسئولین شهری ما با عذرهایی مانند عدم امکان تامین مبالغ و… حمایت لازم را از طرح به عمل نیاوردند در نتیجه این پروژه امکان اجرایی شدن پیدا نکرد. بد نیست در مصاحبه هایی از مسئولین شهری مانند شهرداری و شورای شهر در مورد این امر سوال شود تا جزییات آن بیشتر مشخص گردد.
آن بخشی که مربوط به نماینده بود با پیگیری و جلسات متعدد در تهران و سطح شهر انجام گرفت و توقع بود که بلد این همه پیگیری و وقتگذاری این اتفاق بزرگ رخ دهد اما متاسفانه به دلیل عدم همکاری در سطح شهر پروژه به ثمر نرسید.
میلاد لارستان: چه موارد و پروژه های خوبی برای منطقه را موفق به اعمال آن در بودجه۹۹ شدید؟
جعفرپور: چند پروژه مهم و مورد نیاز که مدت مدید در مذاکرات با وزارتخانه مرتبط و سازمان برنامه و بودجه تلاش داشتیم به آنها بقبولانیم ولی زیر بار اجرای پروژه ها نمیرفتند، را با پیگیری های خوبی که در کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس صورت گرفت توانستیم به پروژه ها اضافه و در بودجه ۹۹ مصوب نماییم:
یکی از مورد آبرسانی از سد سلمان به بخش های مختلف شهرستان( خصوصا صحرای باغ، بیرم، جویم، بنارویه) بود که جزء طرح های بزرگ و ضروری بوده اما در هر زمان به مسئولین مراجعه می نمودیم میگفتند این مورد مصوبه دارد اما چون در قانون بودجه نیامده فعلا امکان آب رسانی نداریم . با پیگیری ها و کارهای کارشناسی که صورت پذیرفت توانستیم آب رسانی به بخش های شهرستان لارستان را در قانون بودجه اضافه کنیم. مهم آن بود که آن را به پروژه فعال آبرسانی به جهرم از سد قیر که در حال اجرا بود اضافه نمودیم که عملا کار هیچ توقف اجرایی نداشته باشد و عنوان پروژه اصلاح شد به *:آبرسانی به جهرم و بخش های لارستان از سدقیر* ، حال اگر پیگیری های مجدانه توسط نماینده فعلی صورت بگیرد مانع قانونی برداشته شده و بودجه آن در سالهای بعد نیز ادامه پیدا میکند. این کار باید در سال جاری بصورت مستمر و فشرده از طریق آب منطقه ای فارس و وزارت نیرو پیگیری شود تا به نتیجه نهایی برسد.
پروژه دیگر افزودن تخت های بیمارستان خنج تا ۱۸۰ تخت بود که از جدول شماره ۲۰ که در سال ۹۸ وارد شده بود در بودجه سال ۹۹ به جدول شماره ۱۹ که قابلیت اجرایی دارد منتقل نمودیم.
سومین طرح که امسال انجام شد و جزء طرحهای مورد نیاز منطقه نیز محسوب می شد، احداث راه بین آبکنه بیرم و صحرای باغ بود که جز مطالبات قدیمی مردم آن منطقه به حساب می آمد و آن را هم وارد مصوبات بودجه سال ۹۹ نمودیم .
اقای جعفر پور کماکان نامی از اوز ومطالبات وکمبودهای ان نمی برد
سلام اگر مصاحبه شما منصفانه است بپرسید که چه شد که بم و جیرفت هردو با امکانات بسیار کمتر از لارستان دانشکده پرستاری به دانشگاه علوم پزشکی بدل شد و شما و دفتر کم کارتان استقلال مالی دانشکده را کاری شاق جلوه می دهید موضوع را عوض نکنید
پرسش اقای دکتر کدام دانشکده در سطح ایران بودجه مستقل ندارد بفرمائید این پروسه ای هست که خودش انجام میشود چون مستقل شده پس ردیف بودجه میگیرد نیازی به سفارش هیچ کس نیست برادر ، تمام دانشکده های مشابه در سطح ایران ردیف بودجه مستقل گرفته اند که طبیعی هست ونیاز به پیگیری وسفارش ندارد اما دانشگاه شدن نیاز به پیگیری داشت انهم محکم وسخت که نشد که نشد ونشد در اینده شرایط سخت تر خواهد شد دانشکده جیرفت شد دانشگاه ایران شهر شد دانشگاه اما افسوس که خواجه در خواب….
یکی از نقدهایی که به آقای جعفرپور وارد است این بود که ایشان همیشه از فعل آینده استفاده می کرد مثلا خواهیم کرد. در آینده عملی خواهد شد. پیگیر خواهیم شد ، مجلس باید تصویب کند وووو
دردوره شما بیشترین تصادفات وتلفات جانی در جاده لار.جهرم ولار. بندرعباس بوقوع پیوست. طی هشت سال اگر سالی ۲۰کیلومتر یک باند این جاده ردیف می کردید باز مردم از شما راضی بودند. طرفداری از اداره کل اشتباهی بود که شما انجام دادید.
با وجودی که رییس کمسیون فرهنگی مجلس بود ولی نتوانست یک ساختمان کتابخانه مرکزی لارستان به پایان برساند.
ول کن نشریه میلاد لارستان. به زنده ها برس ایشان دیگر تمام شده تلقی نمایید
یک واقعیتی که انکار ناپذیر است جناب جعفرپور همین بود که دیدیم در حد یک نماینده متوسط به طرف ضعیف. مقایسه هشت ساله داشته باشیم با نمایندگانی که هشت سال یا چهار سال نماینده منطقه بودند ایشان نسبت به بقیه ضعیف تر عمل کردند
به نظر می رسد ساختمان کتابخانه مرکزی باید توسط خیرین تکمیل و توسط دولت تجهيز شود تا انشاله کار بعد از ۱۰سال به سر انجام برسد.
هشت سال میلاد لارستان ازشما طرفداری کرد. هشت سال شهر را به عقب راندید.میلاد لارستان هم در این عقب گرد دخیل است. یک سوال ازمیلاد لارستان در طول هشت سال یک مورد که از جناب نماینده سابق انتقاد کرده اید برای مردم در همین پست بفرمایید