جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۸ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

در گذشته از گندم در لارستان چه خوردنی‌هایی تهیه می‌کردند؟+لیست

در منطقه لارستان نیز از گندم برای تهیه و فرآوری مواد غذایی متنوع و مقوی و متناسب با آداب‌وسنن فرهنگی و بومی حاکم و براساس ذائقه و هنرمندی خاص استفاده…

در منطقه لارستان نیز از گندم برای تهیه و فرآوری مواد غذایی متنوع و مقوی و متناسب با آداب‌وسنن فرهنگی و بومی حاکم و براساس ذائقه و هنرمندی خاص استفاده می‌شده و شاید می‌شود‌

به گزارش میلاد لارستان، گندم، ماده­ای مغذّی، نماد برکت، خوراکِ قابل احترام و غذای اصلی ایرانیان و بسیاری دیگر از مردم سراسر دنیا است.

از آن جایی که بیش‌ترین نان­ها را از آرد گندم می­پزند، این گیاه یکی از پرمصرف­ترین مواد غذایی در میان جهانیان و به همین دلیل یک محصول استراتژیک به شمار می‌رود.

ایرانیان و به تبع آن لارستانی‌ها از دیرباز گندم را برای مقاصد مختلف خوراکی، به‌ویژه پخت نان، که قوت غالب ایشان بوده است، به کار می­برده‌­اند. به همین دلیل گندم و فرآورده­های آن برای ایرانیان نماد برکت، فراوانی، خوراکیِ آسمانی، مقدّس و بسیار قابل احترام بوده و هست.

اوج این احترام را زمانی دیده­ ایم که فرد کهن‌سالی که تکّه نانی را رها شده بر کوچه و خیابان می­بیند، در میانه راه می­ایستد، با سختی خم می­شود، نان را بر می‌دارد، می­بوسد و به کناری، معمولاً مکانی بلندتر، می­گذارد.

غیر از نان، گندم در ایران، و عموماً در مشرق زمین، برای پخت و پز و تهیّه‌ غذاهایی استفاده می‌­شود که قدمتی به درازای تاریخ دارند و از گذشته تاکنون همواره به‌عنوان خوراکی­هایی خوش­‌طعم و لذیذ مهمان سفره­هایمان مانده­‌اند.

در منطقه لارستان نیز از گندم برای تهیه و فرآوری مواد غذایی متنوع و مقوی و متناسب با آداب‌وسنن فرهنگی و بومی حاکم و براساس ذائقه و هنرمندی خاص استفاده می‌شده که اکنون بسیاری از آن موارد در گذشت زمان و تغییر نسل متاسفانه به فراموشی سپرده شده و شاید نام خیلی از خوردنی‌های حاصل از گندم که در گذشته در لارستان رواج داشته است را حتی یکبار نشنیده باشیم.

اسحاق شاکری از فعالان اجتماعی و فرهنگی شهر لار لیستی را از خوراکی‌های تهیه شده از گندم که در لارستان مرسوم بوده و است، تهیه و ارسال کرده که در زیر می‌آید:

۱- نان تپ تپی

۲-  نان نی ننوو

۳- نان باله توه

۴- جرادگ

۵- گپک

۶- نان شلشلوو

۷- لیتک

۸- پیسپا

۹- نان باتوو

۱۰- نون نازک

۱۱- نون مسنده

۱۲- چُوه لوو

۱۳- بتنوور

۱۴- تفتوو

۱۵- زوگروو

۱۶- قتلمه

۱۷- دلبروو

۱۸- فالوده

۱۹- حلوای مسقطی لاری

۲۰- حلوای سیه یوو

۲۱- حلوای مقراضی

۲۲- حلوای گشات

۲۳- حلوای صمخ

۲۴- نون رگاگ

۲۵- بفه شکری

۲۶- فرنی

۲۷- پپ لس

۲۸- گنم برشته

۲۹- گنم اوسکوو با کیو

۳۰- سمنی

۳۱- نوو شکر

۳۲ _حلیم

۳۳ – هریسه

۳۴- راتل قلوم

۳۵- کچومبه

۳۶- نون اوشکوو

۳۷- آرد اوی

۳۸ -کلوچه آردی

۳۹- سمبوسه شکری

۴۰- نون اوشکوو

۴۱- گمبوله

این میراث‌های ناملموس ارزشمند به راحتی بدست نیامده که به راحتی فراموش شود.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۰۳ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۶:۴۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین