دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۶:۴۷ق.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

سفر به لارستان؛ شهرستان بین‌المللی استان فارس

شهرستان لارستان استان فارس را بسیاری از جهانگردان خارجی می‌شناسند و فرودگاه بین‌المللی آن پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی است. در دوران قدیم، لارستان به منطقه وسیعی از جنوب ایران گفته می‌شد و مناطق بسیاری به مرکزیت لار بود.

شهرستان لارستان استان فارس را بسیاری از جهانگردان خارجی می‌شناسند و فرودگاه بین‌المللی آن پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی است. در دوران قدیم، لارستان به منطقه وسیعی از جنوب ایران گفته می‌شد و مناطق بسیاری به مرکزیت لار بود.

در عصر صفویان این منطقه به‌واسطه قرار گرفتن در جاده تجارتی اصفهان به خلیج‌فارس، دارای اهمیت بسیاری بود و در دوران دیگر، دچار فراز و نشیب‌های متعدد شد. اگرچه زلزله‌های بسیاری این منطقه را از ۷۰۰ سال پیش ویران کرده است، اما مردم سخت‌کوش آن، برای آبادانی مجدد منطقه خود از تلاش دست برنداشته‌اند تا هنوز شاهد آبادانی لارستان باشیم. این شهرستان به دلیل مجاور بودن با خلیج‌فارس، گردشگران خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور بسیاری را به سمت خود جلب می‌کند.

کمتر کسی است که حلوای مسقطی لار به‌عنوان یک سوغات ویژه این شهرستان را مزمزه نکرده و یا از زبان دیگران وصف آن را نشنیده باشد و به همین دلیل این محصول که تنوع بسیاری ازلحاظ شکل و مزه دارد، به‌عنوان سوغات اصلی مسافران در سفر به این شهرستان و استان فارس درآمده است. جاذبه‌های گردشگری این نقطه از کشور نیز دیدنی است که برای آشنایی مسافران نوروزی به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

قدیمی‌ترین بنای تاریخی لارستان را می‌توان آتشکده کاریان مربوط به دوره اشکانیان دانست که یکی از سه آتشکده بزرگ ایرانی در دوران پیش از اسلام است و نام آن را به زبان فرس قدیم، «آذر فَرَنْبَعْ» می‌گفتند.

ghaale1

قلعه اژدهاپیکر را ببینید

بنای این اثر تاریخی متعلق به دوران پیش از اسلام و بر فراز کوهی در غرب شهر لار قرارگرفته و علت نام‌گذاری آن، به دلیل شکل ظاهری قلعه است. دروازه ورودی، آب‌انبار، چاه و پایه‌های چند اتاق از آثار به‌جامانده از این بنای تاریخی است.

karyan

یافته‌های محققان نشان می‌دهد که قدمت قلعه اژدهاپیکر که در مساحت طول ۷۰۰ در پهنای ۱۷۰ متر بنا شده است، به دوران پیش از اسلام می‌رسد.

بازار قیصریه

یکی دیگر از آثار مهم تجاری، معماری و تاریخی ارزشمند استان فارس، بازار قیصریه است که به‌احتمال در اوایل قرن هشتم بنا شده و شامل یک چهارسوق هشت‌ضلعی و در چهار طرف آن، چهار بازار است.

 gheysarie

تاریخ ساخت و نحوه ساخت این بازار که ارتفاع ۱۸ متر دارد، بر روی کتیبه‌ای در ورودی بازار نصب‌شده و برخی اعتقاددارند که این بازار بر ساخت بازارهای دیگری تأثیر گذاشته است.

مقبره مادر نادر

مقبره مادر نادر، معروف به قبر ننه نادر، یکی از بناهای تاریخی شهرستان لارستان است که در مجاورت قلعه اژدهاپیکر قرارگرفته و دارای اتاقی چهارگوش به ابعاد ۴٫۵ در ۴٫۵ متر به همراه یک گنبد مخروطی شکل است.

????????????????????????????????????

 باغ نشاط دیدنی است

در سفر به لارستان باغ نشاط که در کنار رودخانه خشک در مرکز شهر قدیم لار قرار دارد را ببینید و از دیدن این عمارت مربوط به دوره صفویه لذت ببرید. این بنا که شامل دوطبقه با زیرزمین است در دوران صفویه به‌عنوان مرکز حکومتی و یا دارالحکومه مورداستفاده قرار می‌گرفت.

nesgatحمامی با سقف هلالی و ستون‌های مارپیچ درست‌شده از سنگ نیز در کنار عمارت بنا شده است که دیدن آن خالی از لطف نیست.

پل عباسی لار بنایی برجا مانده از دوران صفویه

پل عباسی لار که در غرب منطقه لار و بر روی رودخانه شور در مسیر راه کاروان‌رو متعلق به دوران صفویه و یکی از آثار ارزشمند تاریخی این شهرستان است. گفته می‌شود که این پل به‌احتمال‌ بسیار دارای هفت ستون بوده که گرچه به‌ صورت کامل هم‌اکنون مشاهده نمی‌شوند، اما بقایای آن دیده می‌شود و بر اساس نقشه‌ای که از آن طراحی‌شده، ۲۰ متر طول، پنج‌ متر ارتفاع و هشت دهنه برای گذر آب داشته است.

pol

آب‌انبارها نمای دیدنی شهرستان لارستان

آب‌انبارهای اوز لارستان که در ۳۰ کیلومتری غرب شهرستان لار قرار دارد و از دوران مختلف و ازجمله صفویه و افشاریه به یادگار مانده، بخش دیگری از دیدنی‌های لارستان است.

abanabr

 آب‌انبار ملأ محمد اوز یکی از این بناها بوده که در دوران افشار ساخته‌شده و مسئولیت تأمین آب شرب مردم را بر عهده داشته و در فهرست آثار تاریخی ایران نیز به ثبت رسیده است. آب‌انبار دهان شیر نیز که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد در ورودی بازار قرار دارد و از بناهای زیبای لارستان و در فهرست ملی به ثبت رسیده است.

جاذبه‌های مذهبی لارستان بخش‌هایی از تاریخ این شهرستان است

بقعه پیر سرخ لار از جاذبه‌های گردشگری مذهبی لار، ارزش دیدن دارد که دریکی از محلات شهر قدیم لار(محله کوریچان) و از دوران صفویه برجای‌ مانده است.

pirsorkh  pirshork1

گرچه بخش بسیاری از آن ویران‌شده، اما مورداحترام مردم منطقه و طبق اعتقاد آنان، این بنا برای برادر شاه‌چراغ (ع) ساخته‌شده و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

امامزاده میرعلی بن حسین (ع) نیز که عمارت آن در پایین قلعه اژدهاپیکر قرار دارد از جاذبه‌های مذهبی لارستان است. قدمت بنای اصلی این محل به ۷۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و گنبد و دو گلدسته زیبای آن دیدنی است.

emamzade1

emamzade2

آثار باقی‌مانده از راه‌های باستانی، آتشکده‌ها، قلعه‌ها و کاروانسراهای تاریخی، مساجد و امامزادگان، بخش‌های دیگری از آثار تاریخی این شهرستان کهن کشور است.

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۰۷ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۵:۲۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “سفر به لارستان؛ شهرستان بین‌المللی استان فارس”

  1. […] مسافرین است. پس از معرفی جاذبه های تاریخی لارستان در (اینجا) در این بخش از معرفی جاذبه‌های گوناگون شهرستان […]

  2. […] مسافرین است. پس از معرفی جاذبه های تاریخی لارستان در (اینجا) در این بخش از معرفی جاذبه‌های گوناگون شهرستان […]

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین