شنبه ۰۹ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۴ق.ظ
::آخرین مطلب 7 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

تولید میوه‌های گرمسیری «پاپایا، موز و آناناس» در لارستان+عکس

میوه‌های گرمسیری نظیر؛ «پاپایا، موز و آناناس» در مجموعه گلخانه‌ای روستای کورده لارستان تولید و علاوه بر مصارف داخلی به کشورهای امارات و عمان صادر می‌شود. به گزارش میلاد لارستان،…

میوه‌های گرمسیری نظیر؛ «پاپایا، موز و آناناس» در مجموعه گلخانه‌ای روستای کورده لارستان تولید و علاوه بر مصارف داخلی به کشورهای امارات و عمان صادر می‌شود.

به گزارش میلاد لارستان، گلخانه‌ها به عنوان یکی از بسترها و ظرفیت‌های تولید محصولات کشاورزی برای تامین امنیت غذایی مردم فصل جدیدی را در دنیای کشاورزی پیشرفته و امروزی برای خود گشوده اند و در سال‌های اخیر دولت و سرمایه گذاران بخش کشاورزی با درک اهمیت این موضوع، اهتمام ویژه‌ای به توسعه کشت گلخانه ای دارند.

در زمان کنونی با توجه به خطر کمبود منابع آبی در کشور و اهمیت تامین امنیت غذایی مردم، توسعه گلخانه‌ها با ایجاد فضا و شرایط کاملا مطلوب برای رشد محصولات کشاورزی باکیفیت در محیط های قابل کنترل سهم بسزایی در افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی، افزایش بهره وری در استفاده از اراضی و نهاده های تولید و ایجاد اشتغال مولد و ارزآوری ایفا می کند.

افزایش تولید در واحد سطح و کیفیت محصول تولیدی با حداقل استفاده از سموم، بهره وری در مصرف آب، بازاریابی مناسب و تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز و حفظ بازار با تولید مداوم، تداوم کار و تولید محصول در تمام فصول سال با توجه به امکان کنترل عوامل محیطی و تنظیم شرایط مورد نیاز گیاه و ایجاد اشتغال پایدار و فرصت های شغلی مناسب برای جوانان و دانش آموختگان کشاورزی و استفاده از اوقات فراغت کشاورزان در فصل های پاییز و زمستان از مزیت های توسعه کشت گلخانه ای در کشور محسوب می شود.

عوامل بسیاری وجود دارد که نشان می دهد کشت گلخانه ای نسبت به سایر روش ها در بخش کشاورزی ارجح است زیرا در این نوع کشت با مصرف تنها یک دهم آب نسبت به روش کشاورزی سنتی، بازدهی تولید بالا بوده و در بستر کشت نسبت به روش سنتی ۱۰ برابر محصول بیشتری تولید می کند.

از این رو، طی اقدامی اساسی از سوی افراد دارای ایده و با آینده‌نگری، یک مجموعه بزرگ گلخانه‌ای به مساحت تقریبی ۵۰ هکتاری در روستای کورده بخش مرکزی لارستان ایجاد شده که توانسته محصولات متنوع تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کند. در این خصوص خبرنگار میلاد لارستان گفت‌وگویی با سعداله یگانه مدیرعامل شرکت تعاونی تولید گلخانه‌ای منتظران پویای «کورده» لارستان انجام داده است که در زیر می‌خوانیم:

محل استقرار گلخانه کجاست؟ فضای گلخانه چقدر است؟ کار خود را از چه سالی آغاز کردید؟

این گلخانه در روستای «کورده» از توابع بخش مرکزی لارستان و در امتداد جاده کارخانه سیمان لارستان قرار گرفته است. مساحت گلخانه ۴۹ هکتار است و بطور رسمی در ۱۲ بهمن سال ۱۳۹۸ کلنگ زنی شده است.

در این گلخانه چه محصولاتی و در چه فصولی تولید می‌شود؟

تولیداتی از قبیل؛ پاپایا و موز، آناناس، فلفل سبز، فلفل تند، خیار و بادمجان از جمله محصولاتی است که در این مجموعه گلخانه‌ای صورت می‌گیرد. چون فرآیند تولید محصول در محیط کنترل شده گلخانه‌ای است، در همه فصول قابل کاشت و بهره‌برداری وجود دارد.

در این گلخانه چند نفر مشغول به خدمت هستند؟

در صورت بهره‌برداری کامل ۶۰۰ نفر به طور مستقیم و بیش از ۱۰۰۰ نفر به طور غیرمستقیم شاغل خواهند شد اما در حال حاضر بیش‌از ۱۶۰ نفر شاغل هستند.

برای ایجاد این گلخانه چه مقدار هزینه شده است؟

تاکنون بیش از ۹۳ میلیارد هزینه شده است.

محصولات تولیدی چگونه به فروش می رسد؟ به چه شهرهایی صادر می‌کنید؟ آیا صادرات خارجی هم داشته اید؟

دلالان در منطقه بیشترین مشتریان میوه پاپا هستند. چون‌مقدار تولید زیاد نیست و در منطقه خودمان مردم آگاهی کافی نسبت به میوه پاپایا و خواص درمانی آن ندارند، بیشتر به شیراز و در منطقه در کنار بزرگراه‌ها یا در کنار مجتمع های خدمات رفاهی بین جاده ای لارستان، شیراز، بندرعباس و جم به فروش می‌رسد. انواع تولیدات دیگر نیز در میادین لارستان ارائه می‌شوند ولی قسمت اعظم آنها به کشور امارات و عمان صادر می‌شود.

برای توسعه گلخانه چه برنامه‌ای دارید؟

کل مجموعه از ۱۶۱ واحد تولید گلخانه‌ای و مشارکت ۳۸۶ خانوار روستایی تشکیل شده است و بعبارتی در قالب قطعات ۲ هزار و ۲۰۰ متری برای ۲ خانوار و قطعات ۳ هزار و ۳۰۰ متری برای سه خانوار، تقسیم‌بندی شده است.

به جهت عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها، نتوانسته ایم انگیزه کافی جهت تسریع در سرمایه گذاری ایجاد کنیم و به عبارتی عدم همراهی بانک‌ها به دلیل مشکل در تامین مبالغ مورد نیاز باعث دلسردی اعضا شده است. با توجه به اینکه تعداد ۸ واحد تاکنون به بهره برداری رسیده و تعداد ۴۶ واحد در حال ساخت یا بعضی در حال اتمام است، امید داریم در سال جاری با مساعدت دولت و اختصاص تسهیلات شاهد به بهره برداری رسیدن تمام ۱۶۱ واحد تولید در این مجموعه که در واقع بزرگترین طرح اشتغال روستایی در کشور است، در روستای کورده لارستان باشیم.

درخواست شما از مسئولان چیست؟

قطعا اگر حمایت دولت و همراهی بیشتر مسئولین باشد در بالا بردن کمیت و کیفیت دریغ نخواهیم کرد و اهداف صادراتی را با جدیت بیشتری دنبال می‌کنیم.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۸ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “تولید میوه‌های گرمسیری «پاپایا، موز و آناناس» در لارستان+عکس”

  1. لاری گفت:

    با سلام
    قابل ذکر هست بدیل قیمت بالا همشهریان نمیخرند.
    اگر تولید کورده هست که نباید اینقدر گران به مردم عرضه بشه.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین