پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۲ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

قابل توجه شهرداری، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی لارستان؛ “انار شیطان” درختی مقاوم برای لارستان با خواص مختلف؛

اﻧﺎر ﺷﻴﻄﺎن ﻳﺎ ﺟﻮال دوزي، درﺧﺘﻲ ﺑﻄﻮر ﺗﻘﺮﻳﺒﻲ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺳﺒﺰ اﺳﺖ ﻛﻪ در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺟﻨﻮﺑﻲ ﻛﺸﻮر و در اﺳﺘﺎن ﻫﺎي ﺑﻮﺷﻬﺮ، ﻓﺎرس و ﻫﺮﻣﺰﮔﺎن می روﻳﺪ.  اﻫﻤﻴﺖ روﻳﺶ اﻳﻦ ﮔﻴﺎه در…

اﻧﺎر ﺷﻴﻄﺎن ﻳﺎ ﺟﻮال دوزي، درﺧﺘﻲ ﺑﻄﻮر ﺗﻘﺮﻳﺒﻲ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺳﺒﺰ اﺳﺖ ﻛﻪ در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺟﻨﻮﺑﻲ ﻛﺸﻮر و در اﺳﺘﺎن ﻫﺎي ﺑﻮﺷﻬﺮ، ﻓﺎرس و ﻫﺮﻣﺰﮔﺎن می روﻳﺪ.  اﻫﻤﻴﺖ روﻳﺶ اﻳﻦ ﮔﻴﺎه در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺧﺸﻚ و ﺑﻴﺎﺑﺎﻧﻲ، ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺑﺎﻻي آن ﺷﺮاﻳﻂ نامساعد، ﻧﻘﺶ آن در اﺣﻴﺎي ﺧﺎك، تولید ﮔﻞ ﻫﺎي ﺑﺴﻴﺎر زﻳﺒﺎ و ﺟﺬاب است ﺑﻄﻮري ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮان در ﭘﺎرك ﻫﺎ و ﻓﻀﺎي ﺳﺒﺰ از آن اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮد. درخت انار شیطان دارای خواص دارویی نیز می باشد. از پوست این درخت ماده دارویی لاپاکول استخراج می شود که دارای خاصیت ضدسرطانی، ضدقارچ و ضدویروس است و اثر آن در جلوگیری از رشد تومورها بررسی شده است. علاوه بر خاصیت دارویی، از چوب آن برای منبت‌کاری، ساخت قنداق تفنگ و عصا استفاده می‌شود. این درخت بین ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد و تنها گونه ایرانی جنس سوسن است که از لحاظ زیبایی هم‌ردیف اغلب گونه‌های شناخته شده و پرورش یافته این جنس است. در ایران این درختچه را با نام‌های محلی گل‌پرک، پرپوک، سمنگ، سونگ، حمید، فرفار و ساج بیابان هم می‌نامند. چوب آن زیبا، محکم، بادوام است و برای لوازم ظریف و پرکابرد بکار می‌آید. این گیاه در شفابخشی نیز برای درمان برخی بیماری‌ها مانند لکه‌های سفید روی پوست، بزرگی طحال و نیز سفلیس استفاده می‌شود.

در مورد رویش این درخت در شهرهای مختلف استان فارس مانند علامرودشت، داراب، قیروکارزین مطالبی در اینترنت منتشر شده است. هم چنین در مورد رویش درخت انار شیطان در شهرستان بستک گزارش هایی وجود دارد.

 

نمایی از انار شیطان در منطفه حفاظت شده هرمود لارستان

به گزارش شهروند خبرنگار میلاد لارستان، در فروردین ماه ۱۳۹۹ یک درخت کهنسال انارشیطان در اطراف شهر لار مورد بازدید قرار گرفت که متاسفانه به دلیل فعالیت جاده سازی و عدم رسیدگی مناسب در وضعیت مناسبی قرار نداشت. وجود این درخت بسیار مسن نشان می دهد شرایط آب و هوایی لارستان برای کشت و پرورش این درخت مناسب می باشد.

با توجه به گزارش های منتشر شده در مورد خطر انقراص این گیاه در ایران و اهمیت کاربردهای آن در فضای سبز و نیز استفاده از برگ به عنوان خوراک دام و کاربرد چوب این گیاه، پیشنهاد می گردد در این زمینه  جهاد کشاوررزی لارستان، منابع طبیعی و شهرداری لار پیگیری لازم و  زمینه های گسترش و تکثیر آن  با توجه به تناسب آن با آب و هوای منطقه را انجام دهند.   با این امر  علاوه بر امکان اشتغال زایی با کشت تجاری درخت و استفاده از آن در فضای سبز و نیز استفاده از قابلیت های دارویی آن، به جاذبه های گردشگری لارستان نیز افزوده خواهد شد.

 

 

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۸:۵۲ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

3 Responses to “قابل توجه شهرداری، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی لارستان؛ “انار شیطان” درختی مقاوم برای لارستان با خواص مختلف؛”

  1. ناشناس گفت:

    با سلام
    اينكه با قاطعيت بيان كردين تكثير و قلمه زني اين گياه راحته كاش تهيه ميكردين و به اين ارگان ها هم ميدادين تا توسعه بدن …
    نظرات كارشناسان محلي رو در گزارشاتتون اعمال نماييد بد نيست
    رفعت حقيقي كارشناس ارشد باغباني

  2. fatemeh گفت:

    جالبه این درخت درنزدیکی شهرماهم هست، خیلی درخت زیباییست، مابارها وقتی گل داشته کنارش عکس گرفتیم، ولی هیچ وقت نفهمیدیم اسم این درخت چیه، هرسال منتظریم گل بده بریم عکس بگیریم، این درخت درنزدیکی شهرستان کازرون استان فارس هست

  3. بادرود گفت:

    سپاسگزارم ..پیروز و شاد باشید.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین