پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۹ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

همایش ملی تاریخ، فرهنگ، تمدن و معماری خنج به اختتامیه رسید

همایش ملی تاریخ، فرهنگ، تمدن و معماری شهرستان خنج که در تاریخ ۱۳ دی ماه سال جاری در این شهرستان آغاز شده بود، با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود…

همایش ملی تاریخ، فرهنگ، تمدن و معماری شهرستان خنج که در تاریخ ۱۳ دی ماه سال جاری در این شهرستان آغاز شده بود، با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری ایرنا، فرماندار خنج در این همایش، ضمن گرامیداشت روز زن و سالگرد شهادت شهید سلیمانی گفت: انتظار می رود خروجی این همایش شناسایی، ثبت، حفظ و مرمت آثار تاریخی، فرهنگی و هنری شهرستان خنج باشد و از تمامی دوستداران تاریخ، فرهنگ و هنر این شهرستان دعوت می کنیم در این امر یاری کنند.

بهادر اسفندیاری افزود: شهرستان خنج دارای سرمایه های عظیم فرهنگی است، امیدواریم بخشی از آثار تاریخی، فرهنگی و هنری و مذهبی این شهرستان در قالب کتب درسی به مردم کشورمان معرفی شود و بتوانیم پایگاه فرهنگی جنوب کشور را در این شهرستان بنا کنیم.

اسفندیاری در پایان سخنانش درخواستی از پژوهشکده ابنیه و بافتهای تاریخی را مطرح کرد و گفت: پس از برگزاری این همایش، مراسم تجلیلی از بزرگان شهرستان در حوزه مسائل فرهنگی، تاریخ ، هنر انجام شود.

شهردار خنج و دبیر اجرایی این همایش در ادامه گفت: خنج با قدمت سه هزار ساله، موزه ای به وسعت یک شهر است که در هر نقطه از آن قدم بزنیم، یک اثر تاریخی یافت می شود، هدف از برگزاری این همایش علاوه بر شناخت تاریخ، فرهنگ، تمدن و معماری خنج، ایجاد زمینه برای رشد و توسعه پایدار شهری در ابعاد گوناگون برای این شهرستان بوده است.

شهرام محمود پور ادامه داد: شهر تاریخی خنج در گذشته بنام کنگ یا خنگ نامگذاری شده که با گذر زمان تبدیل به خنج شده است، این شهرستان با جمعیتی حدود ۴۲ هزار نفر در جنوب فارس واقع شده، کشاورزان محصولاتی از قبیل گندم، جو، کنجد، خرما، تنباکو و صیفی جات چون هندوانه تولید و به خود شهرستان و شهرستان های همجوار و حتی به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می کنند.

وی افزود: این شهرستان بیش از ۲۰ اثر تاریخی ثبت شده دارد که باعث می شود در سطح استان شاخص اعلام شود، خنج به سرزمین بقاء متبرکه و دارالاولیاء فارس معروف است و بناهای تاریخی متعددی از جمله بقعه شیخ حاج محمد ابونجم، برکه شیخ، تپه تونگر در کنار کوه شانشین، بقعه کاکافخرالدین، بقعه شیخ دانیال، بقعه شیخ قاضی حسن و بسیاری آثار دیگر در آن قرار دارد.

محمود پور توضیح داد: شهرداری خنج با هزینه ۳۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال طی حدود سه سال بازسازی و مرمت حمام تاریخی و با هزینه ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بازسازی برکه شیخ را انجام داده است و به صورت کافه کتاب در اختیار علاقمندان قرار داده است، پروژه باغ موزه نیز با اعتبار ۱۲۵ میلیارد ریال و در زمینی به مساحت ۷ هزار مترمربع و ۲ هزار مترمربع زیر بنا در حال ساخت است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور و دبیر علمی همایش نیز در ادامه این همایش گفت: این همایش به منظور رشد و توسعه شهرستان خنج برگزار شده است.

پروفسور نادر کریمیان سردشتی افزود: کارهای بزرگی در حوزه ایران فرهنگی در داخل و خارج از کشور در حال انجام است و این رسالت ما است، در سیاست‌های فرهنگی کشور، به دلیل محدودیت بودجه توجه به شهرهای کوچک کمتر است.

کریمیان اضافه کرد: دولت ظرفیت هایی دارد و براساس بودجه متکی بر نفت فعالیت می کند، اما اگر مردم سیستم دولت شهری داشته باشند می توانند با همکاری فرمانداری، شهرداری و شورای شهر در مسیر توسعه شهرستان از نظر علمی، هویت یابی، سامان دهی مرمت و احیاء میراث های فرهنگی گام‌های مفیدی برداشت.

او در پایان توضیح داد: با اعلام فراخوان این همایش ۳۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده و تلاش بر این بوده که فعالین این بخش چشم اندازی برای حل مساله و حل مشکلات شهرستان خنج ترسیم کنند.

پروفسور داریوش فرهود، پدر علم ژنتیک ایران نیز در قالب یک پیام ویدیویی به این همایش ضمن تبریک برگزاری این رویداد فرهنگی، بخشی از تاریخ پربار خنج را بیان و این منطقه را غنی از مشاهیر، فقها و شخصیت‌های علمی و فرهنگی زیادی توصیف کرد.

او همچنین جلد دهم کتاب مجموعه ایران فرهنگی به قلم خود را که در آن به تاریخ منطقه جنوب از جمله شهرهای خنج، لارستان، هرمز و بندر سیراف اشاره شده به این همایش تقدیم کرد.

افراد برجسته ای از جمله مصطفی ده‌پهلوان، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا انیسی، معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مهناز اشرفی، رئیس پژوهشکده ابنیه و بافتهای تاریخی این پژوهشگاه، پروفسور سید حسن امین، رئیس انجمن ادبی ایران، محمد ابونجمی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، محمد عارف ابونجمی، استاد و پژوهشگر، بهنام نورایی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی لارستان، یونس صادقی پژوهشگر تاریخ و شیخ عبدالصمد ابونجمی، امام جمعه شهر خنج از دیگر سخنرانان این همایش بودند که مطالب خود را ارائه کردند.

در حاشیه همایش نیز نمایشگاه صنایع دستی، بازی‌های محلی و خوراکی های سنتی به مناسبت این همایش ملی برپا شده بود و شرکت کنندگان از محصولات این شهرستان دیدن کردند و با فرهنگ مردم این منطقه آشنا شدند.

در تاریخ ۲۴ و ۲۵ خرداد ماه سال جاری نیز «پیش همایش» این رویداد فرهنگی در این شهرستان برگزار شده بود.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱:۱۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین