شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۷ق.ظ
::آخرین مطلب 7 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

اما و اگرهای تاسیس اقامتگاه بوم گردی در لار!!

  موضوع اقامتگاه های گردشگری، از موارد پر اهمیت در جذب مسافر و رونق گردشگری است. ایجاد و بهره‌برداری از هتل‌هاو اقامتگاه‌های ارزان قیمت و همچنین اقامتگاه‌های بوم‌گردی از موضوعاتی…

 

موضوع اقامتگاه های گردشگری، از موارد پر اهمیت در جذب مسافر و رونق گردشگری است. ایجاد و بهره‌برداری از هتل‌هاو اقامتگاه‌های ارزان قیمت و همچنین اقامتگاه‌های بوم‌گردی از موضوعاتی است که طی چند سال گذشته موجب توسعه هتل ها و مراکز اقامتی و خانه‌های بوم‌گردی شده است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از چارسوق لارستان، شهر لار علی رغم دارا بودن جاذبه‌های متنوع گردشگری ازجمله؛ میراث فرهنگی و اماکن تاریخی متعدد، گردشگری خوراک، برگزاری رقابت‌های متنوع ورزشی و فرهنگی در سطح ملی و بین المللی و جشنواره‌های ملی، و جغرافیای منحصر به فرد آن ، از تنوع اقامتگاهی چندانی برخوردار نیست.

اقامتگاه بوم گردی در ایران آن دسته از اقامتگاه هایی هستند که در محیط بومی و طبیعی و با رعایت ضوابط زیست محیطی به نحوی که با بافت تاریخی، و معماری بومی و منظر طبیعی منطقه هماهنگ هستند، تاسیس می شوند و تعامل زیادی با جامعه محلی دارند. پس در تعریف اقامتگاه های بوم گردی تعامل مستمر با جامعه محلی و هماهنگی با بافت تاریخی مورد تاکید قرار می گیرد. در حقیقت اقامتگاه های بوم گردی، چکیده معماری، بافت تاریخی و آداب و رسوم و زبان و فرهنگ یک منطقه است. گردشگر با ورود به یک اقامتگاه بوم گردی، با خانه تاریخی و معماری آن منطقه و پوشش محلی و زبان و آداب و رسوم میزبان، خوراک، آن منطقه آشنا می شود و هر چه این تجربه واقعی تر و عمیق تر باشد وفاداری گردشگر به آن منطقه بیشتر خواهد بود.

در شهر لار و بخش شهر قدیم آن ، پتانسیل بسیار زیادی برای ایجاد خانه بوم گردی، به علت وجود خانه های تاریخی و امکان تعامل مستمر با جوامع محلی و بازار فراهم است. در ابتدا بدیهی است در فعالیت های تخصصی صرف سرمایه گذار بودن شخص و صرف هزینه، دلیلی بر داشتن شرایط لازم برای تاسیس این اقامتگاه و تضمین موفقیت آن نیست و سرمایه گذاری شرط لازم است، اما کافی نیست.

چه بسیار اقامتگاه هایی که با صرف هزینه های بسیار برای مرمت و سپس تجهیز و تاسیس شده اند، اما به علت عدم تامین هزینه جاری واگذار و یا تغییر کاربری داده اند. مدیر یک اقامتگاه بوم گردی در ابتدا باید با علاقه مند و و پر دغدغه باشد، آشنا با موضوع گردشگری و مشکلات آن ، تا علاوه بر تعامل و هماهنگی مستمر با جوامع محلی ، با تمام زنجیره گردشگری یک شهر ارتباط مستمری برای برطرف کردن مشکلات موجود در این زنجیره داشته باشد؛ ارتباطی موثر با اداره میراث فرهنگی شهر و استان، شهرداری، آژانس های گردشگری، راهنمایان سفر، سایت های مرجع راهنمای مسافر، بانیان مسابقات ورزشی و برگزارکننده جشنواره های ملی و محلی، تا بتواند تمام پتانسیل های اقامت شهرستان را با توجه به ظرفیت خود در روزهای مختلف سال جذب نماید. علاوه بر این سرمایه گذار بایستی برنامه های کوتاه مدت و بلند مدتی برای مجموعه خود تعریف نماید؛ از برگزاری نشست های گردشگری گرفته تا معرفی جاذیه های منطقه، همانند: آداب و رسوم و نمایشگاه صنایع دستی. امروزه تعدادی از اقامتگاه های بوم گردی در زمان هایی که فصل سفر نیست، اقدام به برگزاری گالری های هنری و نمایشگاه های صنایع دستی می نمایند که از یک سو باعث ارتباط موثر با جوامع محلی و از سوی دیگر باعث استفاده از بنا برای فعالیت های گردشگری ،در زمان کاهش ورود مسافر می گردد.

بعضی از اقامتگاه های بوم گردی با تعریف تورهای مرتبط با اقامتگاه و جاذبه های گردشگری منطقه خود بطور مستقیم نسبت به جذب مسافر اقدام میکنند، مثلا اقدام به برگزاری تور غذاهای ایرانی با توجه به ذائقه مسافرین داخلی و خارجی و غذاهای منحصر به فرد منطقه می نماید. فرض کنیم مدیر اقامت گاه بوم گردی در لار با توجه به پتانسیل های موجود در لار، مانند: کباب لاری، غذاهای محلی و مسقطی لاری اقدام به تعریف توری با موضوع گردشگری غذا در لار می نماید که شامل بازدید از کارگاهی تولید مسقطی لاری و نحوه پخت آن و همچنین نحوه آماده سازی کباب لاری و نان های محلی می شود و با همکاری با آژانس گردشگری و راهنمایان محلی فعال در شهر، اقدام به اجرای تور می نماید که قطعا علاوه بر انتفاع مالی تمام همکاران در این زنجیره باعث رونق و برند سازی برای شهر می شود.

به نظر می رسد اقامتگاه های بوم گردی با توجه به تلاش های صورت گرفته در سال های اخیر می تواند با شرط داشتن برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت سرمایه گزاری موفقی باشد اما در صورت عدم توجه به موارد فوق بایستی سرمایه گذار پر خطری قلمداد شود.

و در پایان، وجود و حمایت زنجیره های گردشگری از یکدیگر باعث کاهش خطر سرمایه گذاری برای تمام این زنجیره خواهد شد و برطرف کردن اشکالات موجود در گردشگری لار از جمله: امکان بازدید از بناهای تاریخی در روزهای تعطیل، توجه به تاسیس سایت های اطلاع رسانی برای جاذبه های سفر و راهنمای مسافر، ایجاد انجمن های مردم نهاد جهت آموزش راهنمایان مسافر، استفاده از افراد خبره در حوزه تبلیغات سفر و برگزاری جشنواره های سفرنامه نویسی و دعوت از بلاگرهای سفر و همچنین مرمت بناهای در خطر تخریب و دعوت از خیرین برای مشارکت برای احیای این بناها، بر موفقیت اقامتگاه های بومگردی و سایر زنجیره گردشگری، موثر خواهد بود.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین