در پی حواشی ماه های اخیر مربوط به احداث راه آهن در منطقه، معرفی مسیرهای جدید راه آهن جنوب فارس در فضای مجازی و نیز پیگیری های مختلف مردمی، آخرین…
در پی حواشی ماه های اخیر مربوط به احداث راه آهن در منطقه، معرفی مسیرهای جدید راه آهن جنوب فارس در فضای مجازی و نیز پیگیری های مختلف مردمی، آخرین وضعیت بررسی موضوع از سوی خبرنگار میلاد لارستان از دفتر نماینده مردم موارد سوال واقع شد. بر همین اساس پاسخ دریافتی بدین شرح بوده است.
موضوع راه آهن لارستان و مسیرهای مواصلاتی از سوی نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی و نیز دفتر وی در لارستان پس از حواشی اخیر در دستور مجدد بررسی قرار گرفته و بر این اساس گزارشی از آخرین پیگیری ها به اطلاع مردم شریف منطقه می رسد:
۱) برای پیگیری موضوع، چندی پیش، جلسه ای با حضور آقایان «حسین زاده» نماینده مردم، «جعفرپور» نماینده سابق، «حسنی» فرماندار ویژه لارستان و «باقری فرد» مدیرکل وقت راه و شهرسازی لارستان برگزار و آخرین وضعیت راه آهن لارستان مورد ارزیابی قرار گرفت. در این جلسه به صورت تلفنی اخرین وضعیت راه آهن شیراز-جهرم-لار-بندرعباس و همچنین مسیرهای آنتنی لار-زاهد محمود و آنتنی جهرم- فسا- نیریز نیز از «غلامی» مسئول اجرایی راه آهن جنوب سوال شد و وی اظهار داشت که مسیرهای آنتنی مذکور طی دو تا سه سال گذشته مصوب شده و در قانون بودجه نیز قرار گرفته اند.
۲) پیرو نتایج جلسه مذکور، پیگیری بیشتری از سوی دفتر نماینده مردم با مسئولان شرکت توسعه زیرساخت حمل و نقل نیز صورت گرفت. بر این اساس به استحضار می رساند مسیرهای حوزه راه آهن در چند دسته (راه آهن در حال بهره برداری، راه آهن در دست اجرا، راه آهن در دست مطالعه و نهایتا راه آهن با قید مشارکت) تعریف گردیده است. لازم به ذکر است مطابق آخرین نقشه راه آهنهای کشور (ویرایش بهار۹۸) که در پایگاه اطلاع رسانی شرکت توسعه زیرساخت حمل و نقل موجود می باشد، مسیرهای راه آهن جنوب فارس در چند مسیر مختلف در حال مطالعه و اجرا می باشد.
الف) مسیر اصلی شیراز- کوار- جهرم- لار-زاهدمحمود-بندرعباس
این مسیر همان مسیر معروف شیراز- جهرم- لار-بندرعباس می باشد که محورهای شیراز تا کوار در دست اجرا می باشد. اما از سمت کوار تا جهرم و سپس جهرم به لار و بندرعباس از مسیر زاهد محمود در قانون بودجه سنواتی و نیز بودجه سال ۱۳۹۹ با عنوان “طرح احداث راه آهن شیراز– جهرم– لار-بندرعباس” با مجوز اجرا (به صورت مشارکتی۵۰-۵۰ دولت و بخش خصوصی) نام گرفته است.
ب) مسیر آنتنی جهرم- سروستان به راه آهن گلگهر – نیریز – استهبان – فسا – شیراز
پس از انجام مطالعه، عملیات اجرایی این مسیر ۸۰ کیلومتری آغاز شده و چندین کیلومتر کشیده شده است اما به گفته مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یك كشور اعتبار تخصیصی به آن کم بوده و با سرعت زیادی به پیش نمی رود، البته عملیات اجرایی این مسیر آغاز شده است.
ج) مسیر آنتنی لار-زاهد محمود-بندرعباس
در حال حاضر این مسیر در حال مطالعه می باشد و احتمالا فاز مطالعاتی آن پس از سال ۱۴۰۰ به اتمام خواهد رسید.
د) مسیر آنتنی داراب-استهبان به راه آهن گلگهر – نیریز – استهبان – فسا – شیراز
این مسیر به طول ۱۲۶ کیلومتر با پیشرفت خوبی چند قطعه آن در حال انجام است
هـ) مسیر آنتنی داراب-زاهدمحمود
مطابق اظهارات مسئول راه آهن فارس این مسیر در حال مطالعه می باشد . طول این مسیر ۱۷۰ کیلومتر می باشد.
۳) لازم به ذکر است تمام مسیرهای فوق الذکر در پیوست شماره ۱ جدول ۱ اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای قانون بودجه سال ۹۹ نیز ذکر شده و عملا دارای ردیف و کد اعتباری می باشند. برهمین اساس پیگیری در خصوص تسریع در تکمیل مطالعه مسیر لار-زاهد محمود شروع عملیات اجرایی آن در دستور کار نماینده مردم قرار داشته و در قانون بودجه ۱۴۰۰ نیز به صورت ویژه مورد توجه می باشد.
الان چی شد دیقا
همان مسیر قبلی به قوت خودش باقیه؟
اگه قراره راه آهن شیراز جهرم لار بندر کار بشه چه نیازی به راه آهن آنتنی لار زاهد محمود؟
اگه دقت بکنید تنها جای که خط زرد هست و به شرط مشارکت هست خط راه اهن شیراز لار بندر عباس میباشد و در واقع سرکاریم