در پيام نوروزى مقام معظم رهبرى مردم و مسئولين را به تحقق سيره عملى امام على )ع( در زندگى سفارش فرمودند، پرسشى كه انديشهها را به كنكاش واميدارد اين است…
در پيام نوروزى مقام معظم رهبرى مردم و مسئولين را به تحقق سيره عملى امام على )ع( در زندگى سفارش فرمودند، پرسشى كه انديشهها را به كنكاش واميدارد اين است كه مردم و مسئولين جامعهها چه اندازه در عملى كردن اين مهم موفق خواهند بود. بد نيست دانستن اين نكته كه سيره عملى امام على برگشتن بزمان آنحضرت و خوردن نان جو و پوشيدن لباسى خشن نيست.
آنچه مقام معظم رهبرى خواستهاند مسألهاى است كه حقيقتاً تحقق آن در جامعه ما اگر نگوييم مشكل است ساده نيست زيرا يكى از مسائلى كه امام )ع( در زمان حاكميت خويش در جامعه آنروز اسلام بدان مبتلا بود اكنون جامعه ما به آن دچار شده است. جمعى متمول و بهمه چيز رسيده و برخى نيازمند و به نان خورش محتاج. بعضى با يك تلفن، معامله چند صد ميليونى يا چند صد هزار تومانى رابه نتيجه مىرسانند و بعضى شبانه روز با فعاليت مداوم براى تأمين نيازهاى اوليه خويش در عذابند اين اقتصاد بيمار پزشكى حاذق و جراحى كاردان مىطلبد كه مقام معظم رهبرى رجوع به سيره علوى راه علاج آن مىدانند. حال براى فهميدن بهتر مطلب بزمان امام على )ع( نظرى مىافكنيم.
امام على )ع( پس از قتل عثمان بوسيله گروه انقلابى بنابه تقاضاى مكرر انقلابيون و مردم با اكراه حكومت را عهده دار شد و برخى همچون طلحه و زبير بخاطر اينكه نمىخواستند خود را از قافله پيشرو نيروهاى انقلابى عقب بمانند با امام بيعت كردند و چند صباحى كه سپرى شد دانستند كه على )ع( آن نيست كه بتوان براحتى از او بهره برد يا بهرههاى گذشته را نگهداشت لذا از در كينه بيعت را شكستند با او وارد جنگى شدند كه هر چند به پيروزى لشكريان امام انجاميد اما براى جامعه اسلامى نگران كننده و تأسف بار بود. بفاصله كمتر از پنج سال، سه جنگ متوالى، توان از نيروهاى امام زدوده بود و مغزهاى متفكر جامعه انقلابى را بكام جنگ كشيده بود. و اغلب نيروهاى باقى مانده كسانى بودند كه در رفاه زمان خليفه سوم رشد كرده بودند تحمل سختى زمان امام على)ع( را براى خود رنج آور و طاقت فرسا مىدانستند و قلباً از تغيير عدالت علوى به فسق و فجور اموى ناراضى نبودند. تصور نكنيم اينگونه افراد بيرون از تشكيلات نظام حاكم بودند بلكه اشعت بن قيسها در درون لشكر على )ع( براى معاويه و عمر بن عاص جاسوسى مىكردند. بيهوده نيست امام )ع( او رامنافق بن كافر مىخواند. در زمان خليفه سوم قوم و خويش بازيها، رسيدگى به باند حاكم، بذل و بخششىها ناروا و… توسعه يافته بود و جامعه رابه نارضايتى عمومى سوق مىداد و على )ع( پس از بدست گرفتن قدرت با همه اينها درگيرشد.
حال به جامعه خودمان بر گرديم. عظمت و شكوه آغاز انقلاب و صميميت و صفاى دوران جنگ تحميلى و ايثار و از خودگذشتگى جامعه عظيم ايران اسلامى در آن دوران نقش زرين تاريخ پر عظمت مملكت ما بود كه اين نقش نا ابد بياد ماندنى خواهد بود.
با سپرى شدن جنگ تحميلى جامعه اسلامى ايران براى بازسازى آماده شد اين بازسازى اقتصادى و اجتماعى توأم با يك دگرگونى فكرى بوده كه ايثار زمان جنگ را بخاطرهها سپرد و نيروهاى ادارى بجاى رسيدگى كامل بجامعه مقدار زيادى به رسيدگى ابزارى ادارات پرداختند و بجاى مجهز نمودن خود براى خدمتگزارى عظيم، به مجهز كردن و لوكس نمودن ادارات و وزارتخانهها مبادرت ورزيدند و جامعه نيز مقدارى به تحميلات گرايش نمود و اينك بدين غايت رسيده است. حال براى رفع اين مشكل و تحقق ايده، مقام معظم رهبرى چه بايد كرد انشاء الله در شمارههاى آينده توضيحاتى خواهيم آورد.