يكى از مشكلات هميشگى جامعه جوان در ايام تابستان برنامه پر كردن اوقات فراغت آنان است كه به حق كارى بس مشكل و عملى طاقتفرساست. مشكل از اين جهت كه…
يكى از مشكلات هميشگى جامعه جوان در ايام تابستان برنامه پر كردن اوقات فراغت آنان است كه به حق كارى بس مشكل و عملى طاقتفرساست. مشكل از اين جهت كه نياز واقعى جوانان را بايد ادراك كرد و براساس تمايلات فطرى آنان برنامهريزى كرد و طاقتفرسا از اين بابت كه كار روانشناسانه و تدبيرى عميق جهت شناخت اين مهم از ضروريات است.
پرسشى كه ذهن نقاد هر انسان پژوهشگر را به خود مشغول مىسازد اين است كه آيا دستاندركاران كه براى اوقات فراغت فرزندان جامعه برنامهريزى كردهاند اين دو نكته مهم را مورد نظر قرار دادهاند و بر اساس تمايلات فطرى و شناختى دقيق از نياز جوانان طرح و برنامه تدوين كردهاند يا فقط هدف پر كردن وقتها و از دست رفتن فرصتها و ايجاد مشغوليت براى جوانان است.
هنر آموزش ايجاد جاذبه و اشتياق در نوآموزان و گسترش روح تعالى و پژوهش و دقت در آنان است اگر آموزگاران بتوانند كارى كنند كه روح تحقيق و تفحص را در نوآموزان گسترش دهند براستى هنرمند واقعى هستند پايگاههاى برنامهريزى براى پر كردن اوقات فراغت جوانان با خويش خلوت كنند و بينديشند كه براستى توانستهاند جوانان را مجذوب خويش سازند يا خداى ناكرده شدت دفع بيش از قدرت جذب بوده است. اگر چنين است تجديد نظر در نحوه كار و برنامهريزى ضرورت مىيابد و براى تحقق اين مهم اولين گام نظرخواهى از كسانى است كه ما مىخواهيم فرصت طلايى آنها را اشغال كنيم.